Hustý provoz na Pražské třídě v hradecké části Kukleny. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Obyvatelé Kuklen si stěžují, že se na západ Hradce stěhuje vše „nečisté“

  • 1
Plánované sídliště Nová Zelená, proti kterému protestují někteří obyvatelé Kuklen, leží v záplavovém území. Ani to však nemůže zastavit výstavbu, která podle místních přispěje k devastaci celé čtvrti. Nelíbí se jim ani nové obchodní centrum Aupark nebo plánovaný sjezd dálnice D11.

Kukleny jsou již nyní zahlcené dopravou, od města jsou jakoby odtržené hradbou železničních tratí, mají zde nejlevnější byty, skládku chemického odpadu, fotovoltaickou elektrárnu i rozbité chodníky. K tomu má přibýt několik obchodních center, dokončení dálnice D11 přímo pod jejich okna, budování sídliště nebo zvětšování velkého hřbitova.

To vše podle občanského sdružení Pro Kukleny a Plačice přispívá k postupné devastaci celého území. Jako jedna z prvních "vymožeností" zde má vyrůst nové sídliště s obchodními domy nazvané Nová Zelená.

Oblast leží v záplavovém území

Právě kvůli této čtvrti se před dvěma roky zvedla vlna protestů, také kvůli těm projekt nepostupuje zcela bez překážek. Tou nejčerstvější se ukázala voda. Teprve nedávno totiž vyšlo najevo, že oblast leží v záplavovém území.

"Z toho důvodu byla zadána další změna územního plánu, která bude záplavové území zohledňovat. Další novinkou je, že případné dopravní napojení i výstavba budou dělány po etapách. Chceme, aby tato lokalita byla nejdříve dopravně napojena a až poté aby v ní vyrostla zástavba," vysvětluje náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

Plánované obchodní centrum Aupark Koruna v Hradci Králové

Pro mnohé kritiky změn naštěstí zatím rovněž vázne výstavba obchodního domu Aupark na místě bývalého autobusového nádraží. Má velmi podobné potíže jako Park Malšovice, kvůli němuž se na červnovém hradeckém zastupitelstvu strhla téměř dvouhodinová diskuse.

"Tento projekt získal územní rozhodnutí, které ale bylo několika občanskými sdruženími napadeno," vysvětluje náměstek primátora, podle kterého se nyní čeká na vyjádření krajského úřadu.

Vše "nečisté" se prý umisťuje na západ města

"Je zřejmé, že vedení radnice připustilo deformaci života ve městě. Kvalitní a čisté bydlení umisťuje na východní a jižní straně, vše nečisté na západ," rozčiluje se Alois Havrda, hradecký zastupitel a současně člen výboru občanského sdružení.

Právě sdružení se domnívá, že křivka kvality života v Kuklenách dramaticky klesá už nejméně posledních deset let. Snad aby toho nebylo málo, Kukleny i Plačice se zhruba před šesti lety staly bitevním polem pro válku několika developerských společností. A boje i po letech pokračují.

J&T a na ni napojená společnost Endeta, společnosti Unimex Group a Lettenmayer Partner tady bojovaly o každý metr půdy. Vycítily výnosný byznys a jejich tažení za stavbu obchodních center od té doby jen graduje.

"Kukleny jsou začarovaný kruh a bohužel pro ně nevidím lepší budoucnost," říká další člen sdružení Radek Martinec.

Ještě za minulého vedení se radnice sama ve prospěch J&T postarala o změnu územních plánů a velkoryse uhradila 700 tisíc korun za územní studii související se změnou lokality Nová Zelená. Zbývající dvě společnosti ostrouhaly, do války s byrokracií se musely pustit samy a Unimex dál prohrává.

Nová Bláhovka u Plačic nevznikne

Zatímco projekt Nová Zelená v Kuklenách s problémy pokračuje, centrum Nová Bláhovka u Plačic má stop. "Ministerstvo nevyňalo pozemky ze zemědělského půdního fondu. Je tam velmi úrodná půda," vysvětluje náměstek primátora Jindřich Vedlich.

"To je jen dobře, vždyť by to byla totální likvidace velmi kvalitní orné půdy. Navíc s výstavbou nikdy nepočítal ani územní plán města," upozorňuje předseda plačické samosprávy Roman Čihák.

Nová Bláhovka sice zatím růst nemůže, avšak to nespokojeným lidem ze sdružení nestačí. Kuklenští a Plačičtí protestují rovněž proti stavbě dalších velkých komerčních center.

Dálnice by podle místních neměla končit na Bláhovce

"S manželem uvažujeme, že se odsud odstěhujeme. Je tu hluk, smrad i nebezpečný provoz a navíc se vše ještě zhorší," obává se Monika Pospíšilová z Pražské třídy. Upozorňuje nejen na realizaci projektů Nová Zelená a Aupark, ale i na dotažení dálnice ke křižovatce Bláhovka: "To bude teprve katastrofa. Kéž by se někdo rozumný zamyslel a dotáhl dálnici až k ČKD!"

"Na Pražské třídě sice máme v kilometrovém úseku komfortní čtyři pruhy, jenže ty končí nebezpečným podjezdem. Už nyní tudy projíždí 18 tisíc aut denně. Předpokládaný nárůst na 30 tisíc by Kukleny naprosto zdevastoval," říká člen sdružení Pro Kukleny a Plačice Radek Martinec.

"Aniž by byly předem vytvořeny podmínky, vedení města prosazuje rozsáhlou výstavbu několika obřích obchodních center a volá po sjezdu z dálnice. Ale stotisícové město je na druhé straně! Sjezd zde nemá pokračování," argumentuje zastupitel Havrda, který v Kuklenách žije.

Z kritické situace viní radnici: "Postup vedení města je neodpovědný a nekoncepční. Jde na úkor životního prostředí a obyvatel."