Ocenění řidiči městského autobusu Petr Husák a Jaroslav Vašina z Hradce Králové...

Ocenění řidiči městského autobusu Petr Husák a Jaroslav Vašina z Hradce Králové (18. 12. 2015) | foto: Lukáš Urban

Dvacet let v MHD bez nehody, oba řidiči se dostali do kruhu milionářů

  • 10
Cestující v Hradci Králové se mohou cítit obzvlášť bezpečně, když za volantem městského autobusu sedí Petr Husák a Jaroslav Vašina. Oba řidiči se dostali do prominentního klubu milionářů, šoférů, kteří bez nehody najezdili po městě milion kilometrů.

Dostat se do tohoto klubu stojí spoustu úsilí. A také času. Pro oba šoféry to znamenalo 20 let za volantem městského autobusu. „Chce to hodně nervů, úsilí, maximálního soustředění a trpělivosti,“ říká osmačtyřicetiletý Husák, který jako řidič pracuje již pětadvacet let. „Za tu dobu jsem neměl jediný škrábanec. Sám se tomu divím,“ přiznává skromně.

Za dvacet let u dopravního podniku mohl pozorovat, jak se doprava v krajském městě proměnila. Pochvaluje si lepší kvalitu silnic, ale trochu žehrá na řidiče. „Hustota provozu se zhoršuje, a chování řidičů se nezlepšuje. Největším problémem je ohleduplnost a vzájemné respektování se,“ pokrčí rameny.

Že řidiči v Hradci nejsou příliš zvyklí pouštět městské autobusy při výjezdu ze zastávek nebo při přejíždění v pruzích, si postěžoval i jeho kolega.

„Vyjíždění ze zastávek je kamenem úrazu všeho. A taky agresivita stoupá. Měl jsem však možnost dělat chvíli řidiče v Praze a ve srovnání s ní vychází Hradec jako lepší,“ říká šestačtyřicetiletý Jaroslav Vašina, který sebe označuje za nejdéle sloužícího brigádníka v dopravním podniku. „Já jsem do Hradce původně před dvaceti lety přišel na brigádu, ale zůstal tady už 20 let,“ rozesměje se Vašina.

Oba řidiči mají několik pravidelných linek, na kterých se střídají s kolegy, nejčastěji je lze potkat za volantem krátkých autobusů spíše na okrajových linkách.

„Cestující jsou dobří“

„Nemám žádnou linku, kterou bych jezdil nerad. Stejně ji odjet musím. Jezdím vesnické linky, hlavně 15 a 16. Tam jsou výborní cestující. Já je sice všechny neznám, ale oni mě ano. Čas od času i něco přinesou, třeba jedna paní na desítce dávala pravidelně bonbony. Byla to maličkost, ale moc milá,“ přiznává Vašina.

Na cestující si příliš nestěžuje ani jeho kolega. „Pokud se řidiči chovají tak, jak mají, cestující jsou dobří. Jakmile ale řidič udělá chybu, umějí se ozvat. Někdy je to i ostřejší, ale všeobecně jsou Hradečáci slušní,“ říká Petr Husák, který nejčastěji jezdí na autobusech s čísly 12, 25, 11, 17 a 13.

„Nejraději jezdím asi trasu třináctky, tam jsou moc příjemní cestující,“ pochvaluje si. Ocenění řidičům, kteří najedou kilometry s šesti nulami bez nehod, rozdává vedení dopravního podniku každoročně.

„Patří jim uznání a poděkování za dlouhodobě zodpovědný a spolehlivý výkon jejich náročné profese, kterou vykonávají často ve složitých podmínkách stále náročnějšího městského provozu,“ říká ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich, který ocenění svým kolegům předal spolu s dopravními policisty a s úředníky magistrátu.

Hradecký dopravní podnik v současnosti zaměstnává 220 řidičů, kteří hradecké pasažéry vozí ve 3 elektrobusech, 31 trolejbusech a 96 autobusech.