Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Auto přidá i lidem v Kvasinách a Vrchlabí, čeká je nová práce

  18:00aktualizováno  18:00
Automobilka Škoda Auto o tři procenta zvýší mzdy více než pěti tisícům zaměstnanců v závodech Kvasiny a Vrchlabí. A nejen to, společnost také slíbila, že až do roku 2018 nebude propouštět. Pod Orlickými horami se začnou vyrábět inovované modely, v Podkrkonoší víc převodovek.

Od pondělí vzrostly mzdy zaměstnanců automobilky o tři procenta, v květnu dostanou bonus 20 tisíc korun. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Přestože rok 2013 má být pro automobilku Škoda především ve znamení razantních úspor na všech frontách, více než pět tisíc zaměstnanců v jejích továrnách v Kvasinách i Vrchlabí si může s úsměvem notovat odborářskou hymnu: "Vážení, co si hrajete na pány./Nemáte asi tušení, kdo vás vlastně živí./ Jsme to my!"

Nové podmínky ve Škoda Auto

  • Podle nové kolektivní smlouvy vzrostou zaměstnancům automobilky Škoda Auto od dubna tarifní mzdy o tři procenta
  • V květnu dostanou bonus 20 tisíc korun jako podíl na dobrých hospodářských výsledcích společnosti v roce 2012
  • Automobilka se zavázala, že pět let nebude propouštět. Tato dohoda platí do 31. prosince 2018
  • Zaměstnancům se změnila i takzvaná flexikonta, která umožňují povolávat pracovníky podle vývoje odbytu. Kromě mzdy a všech příplatků zaměstnanci náleží v noci z pátku na sobotu nově 650 korun a v sobotu za ranní směnu 750 korun.

Tak zní jedna pasáž hitu, který by však škodováčtí odboráři mohli přepsat. Pány se totiž při vyjednávání o růstu mezd stali právě oni.

Od pondělí vzrostly mzdy zaměstnanců automobilky o tři procenta, v květnu dostanou bonus 20 tisíc korun a k tomu všemu se továrna zavázala, že pět let nebude propouštět.

Autor slov hymny - odborový předák Jaroslav Povšík - se netají velkou spokojeností.

"Úroveň mezd se snažíme přiblížit některým evropským značkám v rámci koncernu Volkswagen," řekl předseda.

Jen pro ilustraci: dělníci v konkurenční kolínské automobilce TPCA loni měli průměrnou mzdu o tři tisíce nižší než stejní zaměstnanci Škody.

I když pracovníci kvasinského a vrchlabského závodu mohou stále závistivě pokukovat po platech svých německých kolegů - ti loni dostávali jednorázovou prémii 7 200 eur - stěžovat si také nemohou.

Průměrná hrubá mzda na dělnických pozicích byla vloni 32 tisíc korun a průměrný plat bez členů představenstva činil přes 40 tisíc korun.

Spokojené je i vedení Škody

Byť by se mohlo zdát, že firma přistoupila na všechny požadavky odborářů, když na začátku navrhla nulový růst mezd, nakonec je spokojené i vedení.

"Škoda Auto je díky nové kolektivní smlouvě opět konkurenceschopnější. Významný posun ve flexibilitě zaměstnanců zároveň posiluje jistotu zaměstnání," uvedl Bohdan Wojnar, člen představenstva se zodpovědností za personalistiku a nejvýše postavený Čech v automobilce. 

"Výborní zaměstnanci si zaslouží, aby měli před sebou jasnou perspektivu. Firma za to od nich očekává vysoké nasazení, loajalitu a ochotu na sobě pracovat," dodal Wojnar.

Odboráři si pochvalují hlavně slib o nepropouštění, který platí až do 31. prosince roku 2018.

"Například firma Opel, která byla symbolem automobilek, zavře tradiční továrnu v německé Bochumi. Naši zaměstnanci mají oproti jiným firmám nyní mnohem větší jistotu zaměstnanosti," pokračoval Povšík, podle něhož jde o nejsilnější dohodu v automobilovém průmyslu ve světovém měřítku.

Zásadní změny letos čekají celou továrnu, hlavně však pobočky v Královéhradeckém kraji. Kvasiny začnou co nevidět vyrábět modernizované modely superb a yeti, ve Vrchlabí zase navýší výrobu převodovek pro celý koncern VW. A všichni musí maximálně šetřit.

Povšík však zároveň připustil jeden neúspěch a naznačil, že odbory mohou vůči některým zaměstnancům poněkud přitvrdit:

"Trochu nás mrzí, že tvrdě pracujeme pro všechny zaměstnance, i pro ty, kteří s námi nejsou, nebo dokonce jsou proti nám. Pro příští rok proto zvažujeme zásadní změny v systému kolektivního vyjednávání."





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.