Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odboráři z vrchlabské škodovky se bojí o práci, chtějí další produkt

  18:20aktualizováno  18:20
Už tři roky marně naléhají zaměstnanci vrchlabské továrny Škoda Auto, aby podkrkonošský závod přibral k montáži převodovek i jiný produkt. Bojí se o práci, i když závod zdvojnásobil výrobu na 1 980 převodovek denně. Některé pracovníky navíc může vytlačit i robotizace.

Škoda Auto ve Vrchlabí zvýší kapacitu výroby dvouspojkové převodovky DQ 200. | foto: Archiv Škoda Auto

Odbory upozorňují, že výroba v podkrkonošském závodu je zaměřená příliš úzce. Po vedení společnosti proto požadují další výrobní produkt.

„Tlačí se na to od začátku roku 2013, kdy se přestal vyrábět model Škoda Roomster a místo toho naběhly převodovky. Mám ale pocit, že škodovka bohužel na to nechce slyšet a nemá ani představu, co by s fabrikou bylo, kdyby poptávka po převodovkách klesla,“ obává se dlouholetý zaměstnanec vrchlabského podniku, který si však přál zůstat v anonymitě.

Závod však počítá s pravým opakem. Vždyť Škoda Auto už před třemi lety v dokumentu EIA přiznala záměr zvýšit možnou denní výrobu až na čtyři tisíce kusů převodovek (o záměru jsme psali zde). I když to společnost nepotvrdila, mluví se také o výrobě jiného typu převodovky.

Fotogalerie

„Aktuálně jsme ve Vrchlabí zvládli rozšíření výroby z jednoho tisíce převodovek téměř na dva tisíce. Je sice naplněná kapacita a počítáme s dalším rozvojem vrchlabského závodu, ale konkrétní rozhodnutí zatím nepadlo,“ uvádí mluvčí škodovky Jozef Baláž. Podle něj zde pracuje na tisíc zaměstnanců a propouštění není v plánu.

„Obavy o udržení zaměstnanosti samozřejmě máme. Vždy se lépe dýchá, když stojíte na obou nohách než jen na jedné,“ komentuje předseda místních odborů Jaromír Kobrle nejasnosti kolem rozšíření skladby výrobků. Ani on však nemá žádné zprávy.

„Jsou náznaky, že by se zde vyráběl úplně jiný produkt, než jsou převodovky, protože to není na nekonečně dlouhou dobu. Problém je, že nikdo včetně našeho vedení nedokáže říct, o jaký komponent půjde,“ pokračuje Kobrle, jenž nedávno v otázce rozšíření vrchlabského portfolia apeloval i na předsedu představenstva firmy Bernharda Maiera.

Nespokojenost neskrývá ani předseda podnikové rady Jaroslav Povšík. „Závod by neměl stát na jednom produktu, protože nám tak chybí potřebný polštář pro případné výkyvy odbytu,“ říká pro týdeník Škodovácký odborář.

Paradoxně další problém může pro zaměstnance podkrkonošského závodu znamenat modernizace. Již vloni tu nasadili kooperujícího robota, který nejcitlivější výrobu řeší společně se zaměstnancem (o moderním stroji čtěte zde).

Ekonomové odhadují, že je za dveřmi další průmyslová revoluce, a podle jejich odhadů může být kvůli automatizaci v příštích deseti až dvaceti letech ohroženo každé desáté pracovní místo. Ve Vrchlabí navíc ubývá práce i logistikům, protože materiál rozvážejí samořiditelné vozíky.

„O propuštění se zatím nemluví, ale na rozdíl například od Kvasin se noví lidé téměř ani nenabírají,“ upozorňuje Kobrle.

Strach lidí o práci se však snaží mírnit mluvčí Baláž: „Závod má jasnou perspektivu. Vyrábí nejmodernější automatickou převodovku v celém koncernu a s rozvojem zaměstnanosti počítáme i do budoucna.“

Ani nástup robotizace nemusí znamenat nárůst obav. „Na lidský potenciál nezapomínáme. Budeme potřebovat nové odborníky na různé pozice, které dnes ještě vůbec neexistují,“ zdůrazňuje člen představenstva Michael Oeljeklaus. „Bude třeba vyšší kvalifikace, víc programátorů, víc softwarových inženýrů,“ doplňuje mluvčí Tomáš Kubík.

Protože výroba aut má ve Vrchlabí více než stoletou tradici, někteří pokládají montáž převodovek za krok zpátky a o opaku je nepřesvědčí ani ocenění časopisu Produktion a titul továrna roku 2015 v kategorii rozvoj.

„Snad nikdy jsme tu neměli možnost dělat to, co nám jde nejlépe. Myslím, že nás podceňují,“ dodal jeden ze zaměstnanců.

„Pochopitelně je tu dost lidí, kteří by chtěli do Vrchlabí vrátit výrobu aut. Já ale tvrdím, že umíme i převodovky, jejichž výroba je navíc daleko specifičtější,“ zdůrazňuje Kobrle. Je přesvědčen, že zdejší zaměstnanci by zvládli i zdvojnásobení výroby.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.