Odboráři z vrchlabské škodovky se bojí o práci, chtějí další produkt

  18:20
Už tři roky marně naléhají zaměstnanci vrchlabské továrny Škoda Auto, aby podkrkonošský závod přibral k montáži převodovek i jiný produkt. Bojí se o práci, i když závod zdvojnásobil výrobu na 1 980 převodovek denně. Některé pracovníky navíc může vytlačit i robotizace.
Škoda Auto ve Vrchlabí zvýší kapacitu výroby dvouspojkové převodovky DQ 200.

Škoda Auto ve Vrchlabí zvýší kapacitu výroby dvouspojkové převodovky DQ 200. | foto: Archiv Škoda Auto

Odbory upozorňují, že výroba v podkrkonošském závodu je zaměřená příliš úzce. Po vedení společnosti proto požadují další výrobní produkt.

„Tlačí se na to od začátku roku 2013, kdy se přestal vyrábět model Škoda Roomster a místo toho naběhly převodovky. Mám ale pocit, že škodovka bohužel na to nechce slyšet a nemá ani představu, co by s fabrikou bylo, kdyby poptávka po převodovkách klesla,“ obává se dlouholetý zaměstnanec vrchlabského podniku, který si však přál zůstat v anonymitě.

Závod však počítá s pravým opakem. Vždyť Škoda Auto už před třemi lety v dokumentu EIA přiznala záměr zvýšit možnou denní výrobu až na čtyři tisíce kusů převodovek (o záměru jsme psali zde). I když to společnost nepotvrdila, mluví se také o výrobě jiného typu převodovky.

„Aktuálně jsme ve Vrchlabí zvládli rozšíření výroby z jednoho tisíce převodovek téměř na dva tisíce. Je sice naplněná kapacita a počítáme s dalším rozvojem vrchlabského závodu, ale konkrétní rozhodnutí zatím nepadlo,“ uvádí mluvčí škodovky Jozef Baláž. Podle něj zde pracuje na tisíc zaměstnanců a propouštění není v plánu.

„Obavy o udržení zaměstnanosti samozřejmě máme. Vždy se lépe dýchá, když stojíte na obou nohách než jen na jedné,“ komentuje předseda místních odborů Jaromír Kobrle nejasnosti kolem rozšíření skladby výrobků. Ani on však nemá žádné zprávy.

„Jsou náznaky, že by se zde vyráběl úplně jiný produkt, než jsou převodovky, protože to není na nekonečně dlouhou dobu. Problém je, že nikdo včetně našeho vedení nedokáže říct, o jaký komponent půjde,“ pokračuje Kobrle, jenž nedávno v otázce rozšíření vrchlabského portfolia apeloval i na předsedu představenstva firmy Bernharda Maiera.

Nespokojenost neskrývá ani předseda podnikové rady Jaroslav Povšík. „Závod by neměl stát na jednom produktu, protože nám tak chybí potřebný polštář pro případné výkyvy odbytu,“ říká pro týdeník Škodovácký odborář.

Paradoxně další problém může pro zaměstnance podkrkonošského závodu znamenat modernizace. Již vloni tu nasadili kooperujícího robota, který nejcitlivější výrobu řeší společně se zaměstnancem (o moderním stroji čtěte zde).

Ekonomové odhadují, že je za dveřmi další průmyslová revoluce, a podle jejich odhadů může být kvůli automatizaci v příštích deseti až dvaceti letech ohroženo každé desáté pracovní místo. Ve Vrchlabí navíc ubývá práce i logistikům, protože materiál rozvážejí samořiditelné vozíky.

16. dubna 2016

„O propuštění se zatím nemluví, ale na rozdíl například od Kvasin se noví lidé téměř ani nenabírají,“ upozorňuje Kobrle.

Strach lidí o práci se však snaží mírnit mluvčí Baláž: „Závod má jasnou perspektivu. Vyrábí nejmodernější automatickou převodovku v celém koncernu a s rozvojem zaměstnanosti počítáme i do budoucna.“

Ani nástup robotizace nemusí znamenat nárůst obav. „Na lidský potenciál nezapomínáme. Budeme potřebovat nové odborníky na různé pozice, které dnes ještě vůbec neexistují,“ zdůrazňuje člen představenstva Michael Oeljeklaus. „Bude třeba vyšší kvalifikace, víc programátorů, víc softwarových inženýrů,“ doplňuje mluvčí Tomáš Kubík.

Protože výroba aut má ve Vrchlabí více než stoletou tradici, někteří pokládají montáž převodovek za krok zpátky a o opaku je nepřesvědčí ani ocenění časopisu Produktion a titul továrna roku 2015 v kategorii rozvoj.

„Snad nikdy jsme tu neměli možnost dělat to, co nám jde nejlépe. Myslím, že nás podceňují,“ dodal jeden ze zaměstnanců.

„Pochopitelně je tu dost lidí, kteří by chtěli do Vrchlabí vrátit výrobu aut. Já ale tvrdím, že umíme i převodovky, jejichž výroba je navíc daleko specifičtější,“ zdůrazňuje Kobrle. Je přesvědčen, že zdejší zaměstnanci by zvládli i zdvojnásobení výroby.

  • Nejčtenější

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ze země vykoukl kel. Mamut z Hradce je jako první důkaz lovců dodnes unikátem

21. dubna 2024

Premium Přesně před 125 lety našli dělníci ve Svobodných Dvorech u Hradce Králové kostru mamuta. Dodnes jde...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě

26. dubna 2024  15:13

Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....

Sagan je jen jeden. Slovenská jednička nevidí přirovnání k legendě ráda

26. dubna 2024  12:35

Už jen pár desítek metrů před cílovou páskou se snažil prosmýknout kolem o kousek před ním...

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...