"Německý certifikát je jedním z kritérií, které jsme museli splnit, abychom garantovali chod letiště," říká ředitel Letiště Hradec Králové Roman Zindulka.
Vypravit z Hradce Boeing 737, který bývá nejčastěji používaným strojem u dovolenkových letů, je prý teoreticky možné už teď, prakticky ale zbývá vedení letiště ještě hodně kroků.
"Musíme splnit ještě další požadavky, abychom dodrželi zákonné normy státu a nařízení úřadu civilního letectví," říká Zindulka. Dlouho to prý trvat nebude: "Už letos máme naplánovány první sestupy dopravních letounů, které tady budou testovat naváděcí systém."
Dalšími kroky budou bezpečnostní prvky a terminál pro odbavování cestujících. Vedení letiště prý už jedná o pořízení bezpečnostních rámů a rentgenu.
To zásadní pro další rozvoj letiště je už ale hotovo. "Už dva roky na tom pracujeme a postupně směřujeme na pomyslný vrchol. To nejdůležitější, certifikát a schvalovací procesy, máme za sebou. Připravili jsme letiště technicky a teď nás čeká další krok: řízení letového provozu," popisuje Zindulka.
Na letišti budou i letecké školy a záchranná služba
Letiště musí ještě zajistit takzvaná handlingová zařízení, jako je například odsávání palubních toalet, nástupní schůdky nebo vozíky na zavazadla. "Každé letadlo má rovněž nárok na montážní a servisní práce, které mu budeme muset zajistit," sděluje ředitel.
Letišti by mohla pomoci i plánovaná severní tangenta, kterou chce Hradec vybudovat, aby dopravně odlehčil přetíženému centru města. Ta má směřovat od křižovatky u ČKD přes Plotiště nad Labem až k letišti, jehož areál by proťala mezi kasárnami, kde má vyrůst velké výcvikové centrum složek integrovaného záchranného systému, a plochou s letovým provozem.
Hradec Pardubicích konkurovat nechce
Konkurovat letišti v sousedních Pardubicích, odkud se už charterové vypravují, ale Hradec nechce.
"Provoz v Pardubicích je rozdílný od našeho už tím, že tamní letiště má smíšený civilní a vojenský provoz. My chceme jít cestou malých charterových letů, mít tu letecké školy, záchrannou službu. Má tu být i integrovaný záchranný systém České republiky," říká Zindulka.
Pardubické letiště v posledních dvou letech především kvůli malému zájmu českých cestovních kanceláří zaznamenalo úbytek cestujících. Nejvíc klientů přilétá do Pardubic z Ruska. Tamní letiště se neustále snaží modernizovat areál, tento měsíc například spustili nový naváděcí systém.