Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

Náčelník Horské služby Krkonoše Adolf Klepš

Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše
velikost textu:
vydáno 2.3.2011 11:00
Chat s náčelníkem Horské služby Krkonoše Adolfem Klepšem o úrazech na sjezdovkách, povinnosti nosit helmy, skialpinistech a lavinách.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 2. března 2011 do 11:25

OTÁZKA: Dobrý den, prý jste zastáncem toho, aby byl regulovaný počet lyžařů na sjezdovkách. Dovedete si to představit v praxi? Já ne a odpůrce regulací Václav Klaus už by vám do Krkonoš nikdy nepřijel :) Díky za odpověď, pěkný den!
Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše ODPOVĚĎ: Dobrý den, nevím kde jste tuto informaci získal, ale určitě se nezakládá na pravdě. V praxi je možné při projektování a výstavbě nových dopravních zařízení(lanovek a vleků), myslet na to, že jejich přepravní kapacitě by měla odpovídat šíře sjezdovek a jejich propustnost. V Čechách je většina lyžařských areálů pod hranicí lesa a provozovatelé jsou tím do značné míry limitováni, ze strany ochrany přírody. 2.3.2011 11:10
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych dvě otázky: 1. Jak funguje spolupráce s národním parkem? Spíš vás ochranáři otravují nebo se s nimi dá spolupracovat? 2. Je možné ještě dneska vyrazit v Krkonoších na sjezdovky bez nějakého hodně dobrého úrazového pojištění, přilby a bederáku? Připadá mi, že sjezdovky už jsou nebezpečnější, než silnice...
Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše ODPOVĚĎ: Dobrý den, spolupráce s Krnap se v poslední době díky novému personálnímu obsazení Správy Krnap velice zlepšila, hlavně z pohledu komunikace. Na sjezdovky jednoznačně vyrazit jedině s přilbou, případně bederákem. Co se týká pojištění je věcí každého, jestli chce riskovat poměrně vysoké platby za ošetření u lékaře bez toho, že by mu je následně hradila pojišťovna. Sjezdovka je srovnatelná se silnicí, ovšem prokazatelnost a vymahatelnost postihu pro viníky střetů, je podstatně menší než na silnicích. 2.3.2011 11:16
OTÁZKA: Dobrý den, někde jsem četl, že by policie a horská služba chtěla omezit rychlost, jakou se lyžaři pohybují na sjezdovkách. To myslíte vážně? Jak byste chtěli lyžaře omezovat, jak mají poznat, jakou rychlostí jedou? Chápu, že nezkušený lyžař není ve vysoké rychlosti schopný zvládnout všechny možné situace, zároveň ale netuším, jak by šlo jeho rychlost "regulovat". Přijde mi to "mimo mísu".
Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše ODPOVĚĎ: Horská služba v žádném případě není příznivcem měření a omezování rychlosti na sjezdových tratích. Tím spíš, že rychlost není hlavním důvodem zvyšujícího se počtu úrazů. Samo o sobě je toto opatření skutečně "mimo mísu". 2.3.2011 11:19
OTÁZKA: A ještě jedna otázka prosím - dá se říct, že by rychlost/nebezpečnost lyžařů na sjezdovkách stoupala s jejich lepším vybavení?
Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše ODPOVĚĎ: Jednoznačná odpověď neexistuje. Faktorů, které ovlivňují rychlost/nebezpečnost je celá řada a prioritně k nim určitě kvalita vybavení nepatří. Spíš naopak. 2.3.2011 11:22
OTÁZKA: Souhlasím s přilbami do 15ti let. Pak už ale ne, mělo by být na zvážení každého, jestli ji nosit chce nebo ne. Přilba má stejně téměř nulový účinek při nárazu do pevné překážky. Nad 25 km/h nemá žádný účinek a rychleji jezdí i děcka. Otřes mozku nepovažuju za vážné zranění, aby byla přilba povinná. Proč neděláte mediální humbuk kolem páteřáků? Zranění zad je přeci mnohem vážnější a mnohdy nevratné. Dan Macholda
Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše ODPOVĚĎ: Nikdo snad nechce nutit dospělé do přileb. Chceme ošetřit používání přileb u dětí a u dospělých řešit spíš formou doporučení. Nevím z jakých zdrojů čerpáte informace o nulovém účinku přilby při vyšších rychlostech, nicméně naše zkušenosti z praxe jsou jiné. Otřes mozku může mít fatální následky stejně jako poranění páteře a míchy, porovnávat závažnost obou poranění dost dobře nejde a pokud jde o Vámi zmiňovaný mediální humbuk, jak chcete jinak dosáhnout kýženého efektu, když nerozproudíte okolo jakéhokoli problému diskusi. Chceme začít přilbami, řešíme je mimochodem už 5 let a páteřáky samozřejmě také doporučujeme. 2.3.2011 11:28
OTÁZKA: Dobrý den, jaká je šance stát se dobrovolným členem HS vzhledem k naplnenosti stavů v jednotlivých okrscích? Např.v okrsku Benecko a Strážné..
Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše ODPOVĚĎ: Dobrý den, obraťte se na mě mimo tuto diskusi a já Vám poskytnu podklady a návod, jak se stát dobrovolným členem HS. 2.3.2011 11:30
OTÁZKA: Dobry den,brani nejaky zakon nebo narizeni tomu, kdyz lyzar neuposlechne vyzev horske sluzby a zrani se - at uz bezkar nebo sjezdar, aby si Vas vyjezd zaplatil? Spousta urazu se preci stava z hlouposti a neopatrnosti, tak at si za ni priplatime, at vime co to stoji. Co Vy na to? Aspon by pro Vas byl dalsi prijem, protoze penez asi nazbyt neni, ze? Vladimír Konečný
Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše ODPOVĚĎ: Dobrý den, žádné možnosti jak vymáhat poplatky za naše mnohdy zbytečné výjezdy k úrazům a do akcí, které způsobili návštěvníci hor svou neopatrností, nebo nedbalostí nemáme. Jinak nezbývá než s Vámi ve všem ostatním souhlasit. 2.3.2011 11:32
OTÁZKA: Dobrý den. Proč nemají nést odpovědnost za zdraví a bezpečnost lyžařů také střediska a nebezpečná místa (průjezdy lesem, zatáčky atd...) vybavit zádržnými sítěmi? V civilizovaných zemích jako Rakousko nebo Itálie je to naprosto běžné! Petr Dvorak
Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše ODPOVĚĎ: Dobrý den, podle normy už tuto povinnost mají provozovatelé i u nás. Pokud se tak neděje je to napadnutelné. 2.3.2011 11:33
OTÁZKA: Myslíte, že jsou u nás dostatečná bezpečnostní opatření na sjezdovkách? - mám na mysli obalení sloupů vleků, sítě na okraji sjezdovky před srázem/lesem.. Toto mi přijde jako důležitější než povinná přilba a v ČR jsou podle mě tato opatření hodně podceněná a slabá. Každý by si měl sám rozhodnout zda chce nosit přilbu na lyže, kolo atd.. a riskovat případné následky. Jan Kašpar
Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše ODPOVĚĎ: Dobrý den, dostatečná jsou jak kde. Provozovatelé mají k instalaci těchto bezpečnostních prvků různý přístup. Souhlasí s Vámi, že někteří velmi svérazný. 2.3.2011 11:36
OTÁZKA: Jezdite nekdy take nekam do skutecnych hor ? Petr Tůma
Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše ODPOVĚĎ: Dobrý den, nevím co si mám představit pod pojmem skutečné hory?? 2.3.2011 11:37
OTÁZKA: Dobrý den,co říkáte na nasazení policistů na sjezdovkách.Je to opodstatněné?Jsme my češi opravdu tak nezodpovědní,že nedodržujeme ani minimum slušného chování vůči sobě a vůči druhým? Petr Procházka
Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše ODPOVĚĎ: Dobrý den, domnívám se, že Policie by měla řešit jiné úkoly, i když v rámci prevence má prý přítomnost policistů na sjezdovkách pozitivní dopad. Osobní zkušenost s tím nemám. 2.3.2011 11:39
OTÁZKA: Ještě jeden dotaz. Podle mě by bylo velmi dobré začít uvažovat o tom, že by HS nebyla financovaná do této míry ze státního rozpočtu jako občanské sdružení, ale začala být placená klienty. Potřebuješ zásah horské služby? OK, dostaneš účet. A můžeš se pojistit. Jako je to na Slovensku a leckde jinde. Myslím, že pro všechny by to bylo lepší - lidi by si začali dávat většího majzla, Horská by nemusela obíhat dotace na MMR a každýmu by bylo jasný, že nezodpovědnost něco stojí (a pojišťovny by nepochybně neprotestovaly). Byl byste pro?
Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše ODPOVĚĎ: Dobrý den, určitě je to jedna z rozumných variant. Když jedete do hor ven a nepojistíte se, zaplatíte všechno a nikdo s Vámi nediskutuje. 2.3.2011 11:41
OTÁZKA: Dobrý den, pane náčelníku, za a) bych Vám chtěl poděkovat za práci Vaší i Vašich kluků, za b) dotaz - zvládáte práci i přesto, že se nedostává moc peněz na provoz, alespoň podle toho, co jsem četl? A ještě dotaz - souhlasil byste s přímými platbami za zaviněné pátrací akce, zvlášť tam, kde se ožrala vydal do hospody, do rána pil, nikomu neřekl, kde je, hledalo ho spousta lidí a on pak dopoledne v klidu přivrávoral domů? Děkuji.
Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkuji za ocenění naší práce. Problémy s financováním HS skutečně máme, ale zatím jsme provoz redukovat nemuseli a s platbami za zaviněné záchranné akce samozřejmě souhlasím. 2.3.2011 11:44
OTÁZKA: Dobrý den - jak vidíte problém kapacita lanovek x kapacita sjezdovek ? Osobně si myslím, že pokud dříve vedl na velký kopec vlek, spousta slabších lyžařů se tam nedostala, protože to prostě nezvládla ( Běžná situace - pětileté dítě s rodičem na černé sjezdovce, kde v polovině zjistí, že to nejde ani nahoru, ani dolů ) Další problém jsou moderní lyže - dávají iluzi, že umíte lyžovat... ( Spousty lidí, kteří jedou sice rychleji než já, ale pod kontrolou to rozhodně nemají ) Výsledek - až na výjimky sbohem české sjezdovky... Milan Kučeravý
Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše ODPOVĚĎ: Dobrý den, obecně kapacita lanovek a propustnost sjezdovek v ČR skutečně neodpovídá standardům obvyklým v alpských zemích. Při výstavbě nových lyžařských areálů na zelené louce, investoři už berou v potaz i tento ukazatel. Se vším ostatním co jste uvedl souhlasím. 2.3.2011 11:48
OTÁZKA: Dobrý den,jste zastáncem toho aby nezodpovědní turisté hradili scela zásah Horské služby? Petr Procházka
Adolf Klepš, náčelník Horské služby Krkonoše ODPOVĚĎ: Dobrý den, ano jsem, nicméně bylo by potřeba přesně pojmenovat co je nezodpovědné chování, co nedbalost a další příčiny. V tom cítím největší problém. 2.3.2011 11:51

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.