Zchátralé vlakové nádraží v Chlumci nad Cidlinou.

Zchátralé vlakové nádraží v Chlumci nad Cidlinou. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Odpudivá nádraží si na opravu počkají, stavaře není z čeho platit

  • 2
Zatímco nádraží v Trutnově či Ostroměři patří k nejkrásnějším v zemi, v kraji je pořád dost zchátralých železničních budov, které na opravu teprve čekají. Ale na rekonstrukci mnohých zastávek nejsou peníze.

Česká Skalice, Týniště nad Orlicí, Vrchlabí, Chlumec nad Cidlinou, Třebechovice pod Orebem. Tolik jen velmi stručný výčet nejzanedbanějších nádražních budov v Královéhradeckém kraji.

O jejich špatném stavu dobře ví i vedení Českých

plánované opravy

prosklené zastřešení na hlavním nádraží v Hradci Králové

stanice Slezské Předměstí

Česká Skalice

Týniště nad Orlicí

Dvůr Králové nad Labem

Praskačka

Náchod

Vrchlabí

Chlumec nad Cidlinou

drah. Také proto jsou všechna jmenovaná nádraží na seznamu plánovaných rekonstrukcí.

"Nádraží je v hrozném stavu, budova by potřebovala novou fasádu, lavičky a dveře zase nový nátěr. Ze staré střechy prší na peron a na záchod bych se vůbec neodvážila jít," popisuje žalostný stav chlumeckého nádraží Alena Felklová, která denně dojíždí za prací do Prahy.

Neutěšený a nevyrovnaný stav nádražních budov v kraji dokumentuje právě trasa mezi Hradcem Králové a Prahou. Cestující vidí z okénka vlaku fasády svítící novotou v Dobřenicích a Káranicích, ale i oprýskané omítky a zrezivělé sloupy v Praskačce nebo v Chlumci nad Cidlinou.

Zchátralé vlakové nádraží v Týništi nad Orlicí.

České dráhy vlastní po celé republice zhruba 1200 výpravních budov a postupně je opravují. V příštím roce chtějí investovat do rekonstrukcí budov přes 300 milionů korun.

Malé zastávky půjdou poslední

"V dlouhodobém výhledu České dráhy počítají se 120 stavebními akcemi. Jejich realizace bude probíhat v závislosti na finančních prostředcích několik příštích let. V horizontu čtyř až pěti let bychom chtěli dokončit rekonstrukci asi 200 nejfrekventovanějších stanic," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Kolik nádražních budov v regionu se skutečně dočká obnovy, bude jasné až z hospodářského a investičního plánu na příští rok, které ČD teprve zpracovávají.

Zchátralé vlakové nádraží v Chlumci nad Cidlinou.Zchátralé vlakové nádraží v Chlumci nad Cidlinou.

Připravuje se modernizace asi devíti nádraží v kraji, opraveno má být prosklené zastřešení na hlavním nádraží v Hradci Králové a železniční stanice Slezské Předměstí.

V Chlumci opraví alespoň okolí nádraží

V plánu je také rekonstrukce výpravních budov v České Skalici a Týništi nad Orlicí. Dále se připravují projekty do Operačního programu životního prostředí, které by měly umožnit zateplení nádražních budov ve Dvoře Králové nad Labem, Praskačce, Náchodě, Vrchlabí a Chlumci nad Cidlinou.

Zanedbaná nádraží, se kterými se desítky let nic nedělalo, nyní mají šanci na modernizaci. Dráhy budou přednostně opravovat stanice s velkým počtem nastupujících cestujících. Malá nádražíčka si tedy pravděpodobně počkají.

Zchátralé vlakové nádraží v Chlumci nad Cidlinou.

V Chlumci nad Cidlinou v nejbližší době nejspíš nedojde k opravě nádražní budovy, ale městu se povedlo zajistit alespoň úpravy v okolí. Příští rok tak vznikne nový prostor před nádražím hned po rekonstrukci potrubí a silnice.

"Rádi bychom spojili velkou investici do oprav vodovodu a kanalizace v Nádražní ulici s rekonstrukcí nádraží, protože Chlumec je významný železniční uzel. O opravě budovy se stále jedná, ale počítáme se zámkovou dlažbou, zvýší se kapacita parkovacích míst, přibudou stojany na kola a nové lavičky," uvedl starosta Chlumce Miroslav Uchytil.

Některé stanice ničí vandalové

Zatímco nádražní budovy mají naději na modernizaci, zastávky a některé menší stanice na lokálkách budou pustnout dál. Chátrající stanice jsou například na Broumovsku, na trase mezi Trutnovem a Teplicemi nad Metují jsou mnohé uzavřeny a ničí je vandalové.

Takové stanice a zastávky jsou stejně jako nástupiště a podchody na nádražích v majetku státní organizace Správa železniční dopravní cesty a podle jejího mluvčího jejich opravy nejsou v plánu.

Zchátralé vlakové nádraží v Týništi nad Orlicí.

"Rekonstrukce sice připravujeme, ale v nejbližší době se nepředpokládá jejich realizace. Nyní se zaměřujeme na dostavby velkých koridorů, které se Královéhradeckého kraje netýkají," řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

V soutěži vyhrála Choceň

V kraji jsou nepochybně i výstavní "kousky". Třeba ostroměřské a trutnovské nádraží v minulých letech vyhrály soutěž o titul nejkrásnější nádraží roku. Letos o ocenění bojovalo také nádraží v Kopidlně na Jičínsku, ale nakonec vyhrála stanice Choceň.

V loňském roce České dráhy vyřešily financování osobní dopravy a nově budou na modernizaci budov využívat finanční prostředky získané například pronájmy nebo prodejem majetku. "V minulosti byly příjmy z majetkového podnikání určeny na úhradu ztrátových regionálních vlaků. Nyní bude možné využívat více peněz na rekonstrukce," vysvětlil Šťáhlavský.

Zchátralé vlakové nádraží v Týništi nad Orlicí.

Za posledních pět let zrekonstruovaly dráhy čtyři nádražní budovy v hradeckém kraji za 44 milionů korun. Kompletní proměnou prošla nádraží v Trutnově, Červeném Kostelci, stanice v Borohrádku a Solnici.