Cestu na dálnici brzdí z centra Hradce nízký podjezd pod tratí.

Cestu na dálnici brzdí z centra Hradce nízký podjezd pod tratí. | foto: Lukáš Urban

Myší díra k dálnici D11 má šanci na opravu, peníze může přinést zákon

  • 11
Myší díra, jak se říká místnímu podjezdu, která spojuje Kukleny s centrem Hradce Králové, má novou šanci, aby ji stavbaři zrekonstruovali a rozšířili s projektem zdvoukolejňování železniční trati mezi Hradcem a Pardubicemi. Její další etapa, která se uskuteční přímo v Hradci a okolí, začne za dva roky.

Město se původně dušovalo, že na opravu, která by podle odhadů měla stát až 200 milionů korun, do té doby nenajde peníze (více čtěte zde).

Radnici však svitla naděje, která má jméno Zákon o Státním fondu dopravní infrastruktury. Poslanci už v prvním čtení schválili jeho novelu, která by mohla Hradci problém vyřešit a rekonstrukci zafinancovat. Hradecký primátor Zdeněk Fink (HDK) už o něm jedná s náchodským poslancem Janem Birkem (ČSSD).

„Novela tohoto zákona bude řešit možnost rozšíření podpůrných prostředků městům a obcím, na jejichž území dochází ke křížení státem vlastněných komunikací, tedy i železnice. Zákon v prvním čtení prošel velmi hladce, hlasovala pro něj i velká část opozice,“ říká Birke, který je i členem sněmovního podvýboru pro dopravu.

Novela podle Birkeho ještě nejspíš nevejde v platnost hned od 1. ledna příštího roku, avšak fond je prý schopen pracovat velmi rychle. Navíc etapa zdvojkolejňování trati od Hradce by měla začít až v roce 2018 (více o nové železnici čtěte zde), takže město na novelu zas tolik nespěchá.

Projektant vyčíslil náklady na 450 tisíc

Vedení Hradce už jedná jak se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), tak s projektantem. „Ten vyčíslil náklady na projektové práce na 450 tisíc korun. Vše je samozřejmě podmíněno sehnáním peněz na rekonstrukci podjezdu,“ říká náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich (TOP 09).

Nelení ani primátor Zdeněk Fink, který kolem možného příspěvku už čile komunikuje s ministrem dopravy Danem Ťokem.

„V dopise napsal, že mě může ubezpečit, že ministerstvo dopravy má zájem najít takové řešení, které by umožnilo souběžnou přípravu a realizaci obou staveb a zároveň neznemožnilo čerpání prostředků na spolufinancování zdvoukolejnění trati mezi Hradcem Králové a Opatovicemi nad Labem z prostředků EU,“ popisuje Fink, kterého ještě čeká schůzka se zastupiteli SŽDC.

Kromě peněz, na něž je nyní naděje ze státního fondu, dělá městu vrásky ještě samotný průběh rekonstrukce a jeho koordinace se zdvoukolejňováním. „Ještě bychom chtěli přesnou modelaci, jestli frekvence pohybu vlaků v té době vůbec umožní nějaký konfliktní přejezd přes trať nebo jestli bude skutečně nutné mít oba přejezdy mimoúrovňové pod tratí, neboť zástavba ani v jednom případě neumožňuje přejíždět vrchem,“ říká Fink.

Autobus ano, kamion se zasekne

Podjezd u ZVU spojuje centrum s okrajovou částí Kukleny a část řidičů také cestu využívá jako spojnici na dálnici D11. Touto částí projede denně kolem 18 tisíc automobilů. Toto číslo by po protažení dálnice blíž k Hradci mělo ještě narůst.

Podle hradeckého architekta Františka Křeliny by se problémy mohly v plné kráse projevit ve chvíli, kdy se Kukleny napojí na D11 a zároveň začne fungovat obchodní centrum Aupark u Koruny (o stavbě Auparku čtěte zde).

„Pro město je proto stavební akce SŽDC historická šance,“ upozornil. Právě podjezd se v minulosti už několikrát projevil jako špunt na Pražské třídě.

Myší díra má totiž výškové omezení, projede jí linkový autobus, ale kamion už se zasekne, což se v minulosti několikrát přihodilo, byť řidiče na nízký podjezd důrazně informuje dopravní značení.

Podle některých architektů by bylo pro město nejvýhodnější se do opravy pustit se zdvoukolejněním trati mezi Hradcem a Opatovicemi, které chce SŽDC provést v letech 2018 až 2020.