V Bukovici u Police nad Metují se znovu otevřela silnice po opravách...

V Bukovici u Police nad Metují se znovu otevřela silnice po opravách (21.7.2014). | foto: Štěpánka Tůmová, MF DNES

Silnicím chybí deset miliard, podle kraje však roky devastace končí

  • 5
Dlouholeté chátrání silnic je pro Královéhradecký kraj velký problém. Odhaduje se totiž, že na opravu 3 315 kilometrů silnic druhé a třetí třídy bude brzo potřeba dalších astronomických 10 miliard korun. Podle hejtmanství se však křivku podaří zastavit, na opravy se totiž daří získávat významné dotace.

„Když sečtu všechny prostředky, které letos mohou jít do zdokonalování krajských silnic, dostanu se k číslu zhruba 900 milionů korun,“ říká krajský radní pro investice Josef Dvořák (ČSSD).

Kromě dotací ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI, 299 milionů korun) a z programu českopolské spolupráce (55 milionů) nebo naděje na významný příspěvek z Regionálního operačního programu do celkové sumy zahrnul i slíbenou státní podporu na růst dopravní infrastruktury průmyslových zón (přes 200 milionů).

„Konečně přicházejí lepší roky. Řekl bych, že trend neustálého zhoršování stavu krajských silnic bychom mohli zastavit,“ pokračuje Dvořák. O tom, že tentokrát by to od oranžovo–rudé koalice ČSSD–KSČM nemusely být jen plané sliby, nezvykle svědčí i slova opozice.

Krajům by více peněz na silnice přidal i prezident

„V minulosti značně pokulhávala projektová příprava před možností čerpat peníze, což se nyní opravdu zlepšilo. Existuje rovněž příslib z Evropské unie, že do krajských silnic by mělo přijít podstatně více peněz než v minulých letech, ale nejpodstatnější bude, zda je kraj připravený peníze vyčerpat v plné výši, tedy jestli má jednotlivé stavby skutečně připravené,“ upozorňuje zastupitel Miloslav Plass (ODS).

„Já se sice netajím svou rezervovaností ke kraji, ale tentokrát jsem si stoprocentně jist, že vyčerpal všechny dotační možnosti,“ domnívá se další krajský zastupitel, starosta Náchoda a poslanec Jan Birke (ČSSD).

Podle Dvořáka více peněz na rekonstrukce mostů, opěrných zdí nebo 22 úseků silnic nejen znamená velké množství administrativy, ale přináší i zajímavý paradox.

„Nejvíce zvědavý jsem na reakce stavebních firem. Půl miliardy a více mají nyní na opravy k dispozici všechny kraje, taková období nikdy předtím nebyla a já si nejsem jistý, zda firmy budou takové množství stavebních prací zvládat,“ říká Dvořák.

Krajům by více peněz na silnice přidal i prezident. Miloš Zeman na nedávné návštěvě Plzeňského kraje řekl, že SFDI disponuje asi 90 miliardami korun a když nejsou hotové projektové přípravy dálnic a koridorů, část by se měla přesunout na účty krajů.

Opozice trvá na rozdělení silnic podle důležitosti

„Pokud stát nebude mít dokončenu přípravu na výstavbu dálnic a rychlostních silnic, bude se v příštím roce přerozdělování zase opakovat,“ předpovídá Birke.

Plass však Zemana podezírá z populismu: „Zadluženost silnic je obrovská, ale zároveň je důležité, aby se nezastavily práce na tepnách s logickým napojením na Evropu, které do regionu přinesou nové příležitosti. Ale jestli něco zbude na krajské komunikace, neodmítneme.“

Desetimiliardový silniční dluh se sice podle Dvořáka letos podaří minimálně zastavit, avšak opozice trvá na kategorizaci silnic, tedy na jejich rozdělení do čtyř skupin podle důležitosti. Seznam vznikl již před dvěma lety. Kategoriím A a B (1 464 kilometrů) nehrozí žádné velké změny, ale zbývajících 1 851 kilometrů má před sebou neradostné vyhlídky. Obzvlášť mizerně na tom bude 287 kilometrů nejnižší kategorie D.