Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Štěpánka Tůmová, MF DNES

Lidé marně protestovali proti opravě silnice, bojí se hustší dopravy

  • 7
Hradecký kraj i přes protesty části místních obyvatel zahájí rekonstrukci příjezdových silnic k hraničnímu přechodu v Machovské Lhotě na Náchodsku. Po opravě tam budou smět legálně projíždět auta až do 3,5 tuny. Lidem se nelíbí, že na úzké silnici stoupne provoz.

Krajští silničáři plánovali začít stavět už v dubnu, ale zatím odsunuli opravy na červenec. Dosud totiž nedostali definitivní rozhodnutí, že budou moci čerpat dotaci pro přeshraniční česko-polské projekty.

Kdysi u hraniční závory končil svět, teď tam smějí jen turisté či cyklisté. Auta tu však jezdí občas načerno, protože si tudy zkracují cestu do polského národního parku Stolové hory s oblíbenými skalními útvary na Boru a Hejšovině.

„Mám dojem, že zájmové spolky sem sehnaly 80 milionů korun a teď se hledá, jak je účelně využít. Je otázka, jestli je to účelné i z našeho pohledu. Myslím, že je velice záslužné, aby se opravila komunikace v Machově, ale jsem přesvědčena, že na to není potřeba čerpat tyto peníze,“ pronesla jedna z obyvatelek při veřejné debatě.

Podle ní by bylo vhodné postavit chodníky nebo cyklostezku a třeba ji protáhnout až do Polska. Obyvatelům nejen Lhoty, ale i Machova totiž chybí chodníky.

„Denně vidím děti, jak chodí okolo našeho domu. Nejsou už ani krajnice, a tak jsou nuceny chodit v silnici. Když už se rekonstrukce silnice dělá, mělo se myslet na chodníky. A že nejsou pozemky kolem silnice? Vždyť silničáři vykupovali pozemky, mám na to smlouvu. Aspoň v nejnebezpečnějších místech se mělo na chodníky myslet. Dětí je tady dost a bude jich možná přibývat. Týká se to i nás starších lidí. Není se kde vyhnout,“ řekla obyvatelka Machova Eva Jansová.

Krajští silničáři však potvrdili, že s chodníky v nynějším projektu nepočítají, bude to záležitost samosprávy.

„Na mnoha místech nejde chodníky postavit, nemáme tam pozemky. Silnice je krajská, pozemky soukromé, snažili jsme se o výstavbu chodníků, ale na mnoha místech to nejde. Zvažovali jsme teď i v minulosti, jak ošetříme bezpečnou cestu dětí do školy. Děti dříve chodily přes Kopec nebo přes Bránu. Teď může být větší provoz na silnici, takže je náš záměr, aby děti chodily tudy,“ řekl starosta Machova Jiří Krtička. Přislíbil, že obec shromáždí požadavky od občanů a začne o nich jednat se silničáři.

Nikdo se jich neptal

Do dvou let kraj opraví silnici mezi Mýtem a Nízkou Srbskou, mezi Bezděkovem a Nízkou Srbskou a dál cestu přes Machov až k hraničnímu přechodu do Polska. Nové cesty v délce 9,6 kilometrů vyjdou zhruba na 75 milionů korun. Kraj na to získal peníze z česko-polské dotace, na polské straně se bude opravovat úsek od hranice na Karlow, Szczytnou a Duszniki Zdroj.

O prostupnější hraniční přechod v Machovské Lhotě usiloval euroregion Glacensis, spolek obcí Kladské pomezí a dobrovolný svazek obcí Policko. Začaly na tom pracovat před sedmi lety a kraj to zapracoval do dokumentů. Pak připravil projekt opravy silnic a koncem března dostal dotaci.

Přes přechod budou smět auta do 3,5 tuny. Provoz ve vsi zhoustne, podle krajských silničářů bude přes vesnici jezdit do 500 aut denně.

Místní lidé se teď zlobí, že se jich nikdo neptal na názor. Starosta však oponoval, že měli sledovat schůze zastupitelů. Sice se konalo internetové hlasování o přechodu, ale to prý kdosi účelově pokřivil. Jedna rodina dříve zkoušela burcovat proti přechodu pomocí petice, ale ta vyzněla do ztracena. V roce 2013 pak zastupitelé rozhodli, že s tonáží aut na přechodu souhlasí. Tvrdili, že by stejně proti státu a kraji mnoho nezmohli.

Podle krajského radního je to naopak příležitost. „Na hranici od Liberce po Ostravu bylo předloženo celkem pět projektů, z nichž tři byly schváleny pro Královéhradecký kraj. Pojďme si uvědomit, jak velikou šanci jsme dostali,“ řekl krajský radní Pavel Hečko, který má na starosti cestovní ruch.

Kromě Machovské Lhoty mají dotace putovat také na silnice v Orlických horách a na Broumovsku.