Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oprava hradeckého náměstí je nejistá, kraj řeší podjatost primátora

  11:00aktualizováno  11:00
Radost hradecké radnice z toho, že s přestavbou Velkého náměstí může začít co nejdříve, byla předčasná. Aktivisté nařkli primátora a jeho podřízené z podjatosti, čímž přípravu projektu pozastavili.

Velké náměstí v Hradci Králové. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Jeden po druhém si představitelé radnice v Hradci Králové dávali na kupičku souhlasy vlastníků dotčených nemovitostí a pozemků, které potřebovali, aby mohli odstartovat dlouho očekávanou rekonstrukci Velkého náměstí.

Letos v září ohlásili, že souhlasy mají všechny, a vypadalo to, že přestavbě rozbitého historického rynku nic nebrání (více čtěte zde). Aktivisté, kteří bojují proti městem prosazované variantě přestavby náměstí, však našli další krok, jak se pokusit projekt zrušit: podali námitku systémové podjatosti proti primátorovi Zdeňku Finkovi (HDK), tajemnici magistrátu, vedoucímu odboru a referentům.

Fotogalerie

„Podle zákona o obcích je primátor v čele úřadu, tak kraj dovozuje, že může rozhodovat ve správním řízení, a tudíž být i podjatý. V rámci úřadu nikdo výše postavený není, o námitce podjatosti primátora proto musí rozhodnout krajský úřad Královéhradeckého kraje,“ popisuje mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková.

Proces, který bude následovat, podle odhadu úředníků znamená zdržení přestavby náměstí v řádu měsíců. Projekt je v současnosti ve fázi územního řízení. Pokud by k námitce nedošlo, mohla radnice s opravou začít už v druhé polovině roku 2017.

Petici podepsalo kolem 600 lidí

„Bude záležet, jak rychle a jakým způsobem rozhodne krajský úřad,“ říká Vlčková. Pokud by kraj rozhodl, že primátor je opravdu podjatý, předal by věc k rozhodnutí kvůli výkonu státní správy jiné obci s rozšířenou působností ve svém obvodu.

„Podle správního řádu musí jít o obec, která s námi svým obvodem sousedí,“ vysvětluje mluvčí magistrátu. Tedy v případě, že krajský úřad podjatost prokáže, rozhodovali by o rekonstrukci Velkého náměstí úředníci v Dobrušce, Novém Bydžově nebo Jaroměři.

Tedy ve městech, která zkušenostmi s realizací tak drahých projektů, jakým má oprava být, příliš neoplývají. Její cena se odhaduje na 150 až 200 milionů korun.

Námitku podal hradecký Spolek pro kvalitu života, který projekt dlouhodobě kritizuje. Počátkem září zastupitelům předložil petici s podnázvem Stop vytváření mrtvých zón, kterou podle organizátorů fyzicky a na internetu podepsalo kolem 600 lidí.

„Podání námitky je jedním z legálních prostředků,“ říká členka spolku, bývalá vedoucí právního oddělení magistrátu Klára Holubová.

Podle náměstka primátora Jindřicha Vedlicha (TOP 09) je podání námitky velice laciné.

„Neočekával jsem to,“ přiznává a dodává, že pohnutky podnikatelů z Velkého náměstí, kteří za peticí a spolkem stojí, vedou jen k jejich vlastnímu prospěchu.

„Nadřazují své soukromé podnikatelské zájmy zájmům občanů. Navrhují řešení, které Velké náměstí zachová jako velké parkoviště,“ míní náměstek.

Právě parkování je asi nejvýraznějším bodem celé petice. Autoři žádají, aby v historickém centru zůstal stávající počet parkovacích míst, tedy 290 (více čtěte zde). Projekt, podle nějž chce město náměstí zrekonstruovat, navrhuje jejich redukci na 120 míst. Tento počet by měl podle propočtů autora projektu, architekta Jiřího Krejčíka, území dostačovat.

Cílem je co nejsnazší přístup na náměstí

Petenti argumentují, že z města vznikne mrtvá zóna, kam lidé přestanou jezdit za nákupy i zábavou. Nedostatek parkovacích míst prý ohrozí i návštěvnost bohoslužeb v tamních kostelech.

„Celé se to smrsklo jen na parkování, ale petice má víc bodů, o kterých chceme s městem vést diskusi,“ tvrdí Holubová.

Petenti kritizují plán zvýšit vozovku do úrovně obrubníků v některých bočních ulicích, čímž se auta dostanou blíže fasádám domů a budou hrozit i střety s chodci, nebo přiblížení parkování k podloubí, čímž zaniknou některé oblíbené předzahrádky.

Podle Vlčkové však už současná podoba rekonstrukce náměstí představuje konsenzus mezi několika názorovými proudy a snížení počtu parkovacích míst je jediným způsobem, jak ze současného parkoviště vytvořit důstojné náměstí.

„Na snížení jejich počtu navážou další akce, jejichž cílem bude umožnit návštěvníkům náměstí co nejsnazší přístup, ať už jde o parkování v blízkosti Velkého náměstí, vytvoření pěších tras, bezbariérového řešení prostoru či zavedení linky MHD se zastávkami přímo na náměstí,“ jmenuje mluvčí magistrátu.

Tyto kroky by podle názoru města i vyžádaných stanovisek odborníků měly do budoucna na náměstí přivést stejný či vyšší počet návštěvníků.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.