Slatina se má dočkat konce oprav až 20. října. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Silničáře překvapila spodní voda, oprava silnice u Hradce se zdrží

  • 1
Opravy na frekventované silnici z Hradce Králové do Orlických hor potrápí řidiče až do října. Dopravní omezení začala i na hradecké Pražské třídě, protáhne se také uzavírka průsmyku Pasa na Broumovsku.

Druhá etapa a celková uzavírka hradecké části Slatina, které měly podle původních předpokladů začít už 30. dubna, platí teprve pár dnů a už nyní je jisté, že frekventovaná silnice z Hradce Králové do Orlických hor nebude hotová dříve než 20. října.

Velké zpoždění se týká rovněž druhých největších letních oprav na krajských silnicích. Průsmyk Pasa na Broumovsku nebyl hotový už 30. června, jak bylo v plánu, ale otevře se nejdříve v polovině srpna.

Viník je v obou případech stejný: voda. Jenže zatímco za zdržení průsmyku mohou deště, průtahy kolem Kladské ulice a narůstající nervozitu místních obyvatel zavinila voda spodní.

Podle lidí ze Slatiny se spodní voda dala čekat

"Podle mě to silničáři museli očekávat. Vždyť už jen název Slatina vypovídá o tom, že spodní voda tady bude hodně vysoko," diví se Pavel Tobiášek, předseda komise místní samosprávy.

"Hladina je proměnlivá. Po dvaceti suchých letech přijde jeden mokrý rok a podmínky jsou jiné," říká ředitel pardubických silničářů Miroslav Němec.

"To je blbost. Byly tady bažiny a své o tom ví každý, kdo tu někdy stavěl dům. Spodní voda tady vždycky byla vysoko i za suchého období," oponuje jeden z místních, který si však přál zůstat v anonymitě.

V Divci přečkali nápor dopravy i s protestem

Konce první etapy se nemohli dočkat ani obyvatelé Divce, přes který vedla objížďka a ze dne na den zde mnohonásobně vzrostla doprava včetně jízd těžkých autobusů.

Už na začátku května povolily nervy tamní místostarostce Haně Fátorové, jež zablokovala silnici dřevěnými hranoly a protest podtrhla nápisem na tabuli "Cesta neprůjezdná. Protest občanské neposlušnosti."

"Silničáři aspoň dodrželi termín. Uznávám, že doprava asi nemohla být svedena jinam, a museli jsme to přetrpět. Ten protest nakonec ničemu nepomohl, protože jen vyvolal napětí," uvádí divecký starosta Roman Hrnčíř.

Hustší provoz postihl Piletice

Ze začátku druhé etapy rekonstrukce Kladské ulice mají kromě Slatinských nejmenší radost i lidé z Piletic. Právě sem totiž objížďka poslala mnohem více aut než obvykle.

"Provoz skutečně zhoustl, ale máme štěstí, že přes Piletice nejezdí nákladní vozidla, takže aspoň nějaká útěcha," hledá pozitiva předseda komise místní samosprávy Jiří Hypš.

Obává se však, jestli útrapy skončí 20. října, jak slibují stavaři: "Konečný termín se může dál posouvat, to je riziko."

Slatinští chtějí veřejnou dopravu až na terminál

Navíc se slatinských obyvatel citelně dotkly nedávné změny v jízdní trase linky číslo pět, která podle nich nezajíždí až na terminál, ale nově končí už na Cihelně, kde cestujícím nezbývá nic jiného než přesednout na trojku či šestku.

Nemusí to tak ale zůstat navždy a Slatina může být za dlouhou uzavírku a hluk aspoň trochu odškodněna.

"O nápravě jednáme s dopravním podnikem a myslím, že změny jsou na dobré cestě," míní předseda komise místní samosprávy Pavel Tobiášek. 

"Pětka pravděpodobně nebude končit až na terminálu, ale vyjednáváme o určitém kompromisu, protože je nemyslitelné, aby se na Cihelně muselo přestupovat," naznačuje Tobiášek.

Další omezení dopravy už od neděle na několik týdnů pocítí rovněž obyvatelé Kuklen. Opravu po nedávné velké vodě vyžaduje mostek přes Labský náhon na Pražské třídě.

Proto sem budou moci vjíždět jen vozy do 3,5 tuny a MHD. "Podle původních propočtů měly práce trvat minimálně rok. Díky moderním technologiím se však podařilo rekonstrukci zkrátit na několik měsíců," říká hradecký primátor Zdeněk Fink.