Cesta na Náchod je peklo. U Trotiny jsou kolony, auta míří na Skalici

  • 14
Až dvacet minut čekají řidiči v koloně u Trotiny na hlavním tahu z Hradce Králové k Náchodu a Trutnovu. Jiní se tento úsek snaží objet, dokonce i po cyklostezce.

Teploměr na palubní desce ukazuje 35 stupňů Celsia, klimatizace běží na plné obrátky a v autě je celkem příjemně. Horší to musí být ve starším voze přede mnou, ten zřejmě klimatizaci nemá, protože z něj před chvílí vyskočila matka s dcerou a na ostrém sluníčku se ovívají novinami.

Už pěknou chvíli stojíme na silnici I/33 u Trotiny, kde silničáři opravují další úsek jedné z nejfrekventovanějších silnic v Královéhradeckém kraji. Rozkopaná je polovina vozovky na téměř půlkilometrovém úseku a dopravu tu řídí semafory.

„Dneska to docela jde. Posouváme se celkem rychle. Nejhorší je čtvrtek a pátek, to tu stojíme přes 20 minut,“ říká řidička kamionu Jitka, která tudy projíždí několikrát týdně. I kdyby chtěla zvolit jinou trasu, nemá šanci.

Její kolegové od Jičína prý jezdí přes Velichovky, od Hradce Králové je však situace horší. Až do minulého týdne byla totiž uzavřena také alternativní cesta na Nové Město nad Metují. Úplná uzavírka v Libřicích na hranici hradeckého okresu skončila v sobotu. A řidiči toho hned začali využívat.

„V pondělí už jsem tudy jel. Je to tam teď o něco lepší než předtím. V minulých týdnech jsem to bral hlavně po staré silnici přes Skaličku, Skalici a Smiřice,“ líčí řidič Tomáš Počta, který z Náchoda na Hradec jezdí často kvůli zaměstnání.

Ani Libřicemi však zatím řidiči neprojedou bez omezení. Až do 7. července se tam totiž opravuje křižovatka v centru obce.

„Jezdí se tu na semafory přes stavbu. V sobotu osmého července bude silnice uzavřena úplně, protože budou pokládat nový povrch,“ sděluje starostka Libřic Eva Hynková.

Trpí hlavně ve Skalici

Otevřením silnice na Nové Město se podstatně ulevilo řidičům, kteří uzavírku v Trotině objíždějí po vedlejších komunikacích. Jedinou možností totiž dosud byla cesta po silnicích třetí třídy. Nejvíce vozů zamířilo na už zmíněnou z hradeckého Pouchova přes Rusek, Skalici a Skaličku do Smiřic, případně dál na Jaroměř. Úzká cesta je podle místních přetížená a doslova se drolí před očima.

„Ta intenzita dopravy je strašná. Snažili jsme se dosáhnout toho, aby tam dali nějaké značení, které by odklonilo alespoň kamiony, ale zatím se nic nestalo. Trpí hlavně krajnice. Na některých místech jsou úplně propadlé,“ stěžuje si starosta Skalice Milan Karpíšek.

Auta objíždí kolony po silnici III. třídy přes Skalici a Skaličku. Úzká cesta...
Auta objíždí kolony po silnici III. třídy přes Skalici a Skaličku. Úzkou cestu...

„Já jezdím z Hradce do Jaroměře už roky jen tudy. Na rozdíl od hlavní totiž tady vždy vím, jak dlouho mi cesta potrvá,“ říká Milan Sláma.

Přes Skalici si cestu zkracují především osobní vozy. Některé jedou přímo z Hradce Králové, další sem odbočují z hlavní silnice přes Lochenice a úzký most přes Labe. Z druhé strany najíždějí nejčastěji už v Josefově. Po úzké okresce projede ve špičce až tisícovka aut za hodinu.

Někteří řidiči dokonce v Lochenicích uhýbají na Labskou cyklostezku a do Smiřic jedou mezi poli. Kvůli tomu, že cestu využívá i zemědělská technika, totiž na stezce nejsou zábrany proti vjezdu vozidel. Policisté už tam uložili 32 pokut za nerespektování zákazu vjezdu. Jednou tam dokonce načapali i kamion. V dalším případě řidič s terénním vozem kolonu objel i po poli.

„Bohužel když se někde opravuje silnice, doprava nezmizí a musí se přesunout jinam. Očekáváme ale, že díky otevření Libřic se situace uklidní, protože se doprava více naředí,“ doufá ve zklidnění situace ve Skalici a Skaličce náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS), který denně dojíždí z Náchoda do Hradce Králové a jezdí právě přes Skaličku.

„Důvěrně tamní situaci znám a vím, že cesta je ve špatném stavu. Už jsme zadali požadavek na zpracování projektu na její rekonstrukci. Nebude to ale hned,“ upozorňuje Červíček na to, že celková rekonstrukce vozovky přijde až za několik let.

Silničáři už u Skalice na řadě míst zalátali výmoly a vyztužili i krajnice. Přesto se tam na jiných místech vozy naklání jako na houpačce. Pokles krajnice místy přesahuje deset centimetrů.

Omezení potrvá do podzimu

„Stavební stav té komunikace je špatný. Už jsme o ní jednali. Pokud tam vzniknou nějaké závady, budeme je řešit v rámci údržby,“ slibuje ředitel SÚS Královéhradeckého kraje Jiří Brandejs.

Kritická situace v dopravě na Náchod a Trutnov bude trvat až do podzimu. Rekonstrukce vozovky mezi Trotinou a Smiřicemi má čtyři etapy a je naplánována do 30. listopadu. Ředitelství silnic a dálnic však údajně kraji slíbilo, že bude zhotovitele tlačit, aby stavbu maximálně urychlil.

Opravy vozovky mají čtyři etapy. Postupně stavbaři rozkopou úsek od Trotiny až do Smiřic.

Opravy vozovky mají čtyři etapy. Postupně stavbaři rozkopou úsek od Trotiny až do Smiřic.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Pro řidiče to však není jediné omezení. Až do páteční půlnoci musejí počítat také se zdržením na obchvatu České Skalice, kde silničáři opravují povrch vozovky. Od Jaroměře projedou jedním pruhem, od Náchoda však je objížďka vede přes centrum. Stejná situace je i v rozkopaném Náchodě. Také tam projedou auta od Jaroměře přes stavbu, zatímco nákladní doprava z Polska musí na Trutnov (o opravách v Náchodě čtěte zde).

Kvůli rekonstrukcím jedněch komunikací však trpí jiné. Stejně jako v případě Trotiny si stěžují ve Skalici, v případě Libřic volá po opravě vedlejších silnic radnice v sousední Výravě, kudy řidiči uzavřené Libřice objížděli.

„Byť byla zejména pro nákladní vozidla stanovena oficiální objízdná trasa mimo naši obec, bohužel veškerá doprava směřovala od Jílovic přes celou Výravu. Cesta po obci a od ní po křižovatku na Černilov začíná připomínat tankodrom. Jet po Výravě na kole byl někdy hazard s vlastním životem,“ popisuje výravská zastupitelka Jana Medková.

Obec se už obrátila na kraj, aby zničenou silnici nechal opravit. Jenže stejně jako ve Skalici i tady se dočkají až za několik let. Podle Martina Červíčka je v havarijním stavu až polovina krajských silnic.