Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hradecký kraj shání 9,5 miliardy na silnice v katastrofálním stavu

  8:48aktualizováno  8:48
Státní, evropské, ale i „severovýchodní“ finance chce Královéhradecké hejtmanství získat na opravy svých žalostných komunikací. Kde ale sežene skoro deset miliard?
Před čtyřmi lety bylo potřeba na opravy 3 315 kilometrů silnic 8 miliard korun, nyní je to ještě o půl druhé miliardy více (ilustrační snímek).

Před čtyřmi lety bylo potřeba na opravy 3 315 kilometrů silnic 8 miliard korun, nyní je to ještě o půl druhé miliardy více (ilustrační snímek). | foto: Karel Pešek, MAFRA

Překážkovou dráhu nebo tankodrom připomínají některé silnice v Královéhradeckém kraji. I když silničáři další a další kilometry komunikací neustále opravují, zhoršování jejich stavu má stále větší náskok.

Už tak katastrofální stav silnic druhé a třetí třídy, které jsou v majetku Královéhradeckého kraje, se čím dál víc zhoršuje. Zatímco před čtyřmi lety hejtmanství přiznalo, že na to, aby dalo všech 3 315 kilometrů svých silnic do pořádku, by potřebovalo osm miliard korun, nyní by muselo přisypat ještě o půl druhé miliardy více. Kraj se proto snaží peníze na opravy „vyždímat“ hned z několika zdrojů.

Opravy krajských silnic

  • 9,5 miliardy korun je potřeba na opravu krajských silnic 
  • miliard korun bylo potřeba před čtyřmi lety.
  • 3,3 tisíce kilometrů silnic druhé a třetí třídy spravuje Královéhradecký kraj.

„V příštím roce se z krajských silnic stane menší staveniště. To je ale dobře, je to potřeba,“ tvrdí s nadsázkou hejtman Lubomír Franc (ČSSD).

Pomoci zmírnit zhoršování stavu krajských silnic by snad mohly evropské fondy, z nichž by kraj na rekonstrukci svých silnic chtěl do roku 2020 vyčerpat více než dvě miliardy korun. 

„Zhoršování stavu silniční sítě v majetku kraje se v posledních letech daří zpomalit. Nyní jsme schopni předložit projekty na rekonstrukce v hodnotě 5 až 7,5 miliardy korun,“ pokračuje Franc. Konkrétní termín, kdy by ale měly být všechny krajské silnice v pořádku, ať už zásluhou rekonstrukcí, anebo průběžné údržby, prý není možné určit.

Peníze od státu je podle hejtmanství snazší získat

Kraj se nyní pokusí využít i peníze, které zbyly z minulého dotačního období, a využít chce i financí, které na opravy silnic uvolní Státní fond dopravní infrastruktury, který slíbil, že mezi kraje v příštím roce rozdělí mezi dvěma až čtyřmi miliardami korun. 

„Královéhradeckému kraji patří 6,8 procenta sítě silnic II. a III. třídy, takže bychom z Fondu mohli v příštím roce vyčerpat 160 až 320 milionů korun,“ dělá si naděje hejtman. V uvolňování peněz by podle něj Fond mohl pokračovat snad i v dalších letech.

Od státních peněz si kraj slibuje především jejich snazší získání i podmínky oproti evropským dotacím. „U evropských peněz je totiž například podmínka, že rekonstruovaná silnice musí být napojena na páteřní síť,“ vysvětluje náměstek hejtmana Otakar Ruml (KSČM).

Do svých silnic se v nejbližší době bude snažit hejtmanství nasypat i zbytek peněz, který zůstal v Regionálním operačním programu Severovýchod. Na jejich vyčerpání už dopředu připravilo projekty za 308 milionů korun. 

„Celkem jde o 13 projektů. Nově jsme zařadili třeba silnici třetí třídy v Předměřicích nad Labem, úsek mezi Svobodou nad Úpou a Janskými Lázněmi nebo druhou etapu rekonstrukce Hradecké ulice ve Dvoře Králové nad Labem,“ jmenuje Franc.

Za poslední dva roky se hejtmanství podařilo opravit 130 z 3 315 kilometrů, které má ve svém vlastnictví. Rekonstrukce přišly na 1,1 miliardy korun, většinu peněz získal kraj z dotací.

Kraj opravoval silnice od roku 2007 za peníze z několika dotačních titulů: z Regionálního operačního programu, z příhraniční spolupráce Česká republika - Polsko či z programu životního prostředí, z nějž přitekly peníze do dopravní infrastruktury v průmyslových zónách Kvasiny a Vrchlabí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kolony na silnici I/33 u Trotiny. Kraj tlačí na urychlení prací a zvážení, zda...
Cesta na Náchod je peklo. U Trotiny jsou kolony, auta míří na Skalici

Až dvacet minut čekají řidiči v koloně u Trotiny na hlavním tahu z Hradce Králové k Náchodu a Trutnovu. Jiní se tento úsek snaží objet, dokonce i po...  celý článek

Továrna Škoda Auto v Kvasinách
Vláda znásobila miliardy pro Rychnovsko zatížené rozvojem průmyslu

Vláda schválila aktualizaci usnesení o podpoře strategické průmyslové zóny Solnice-Kvasiny. Dokument deklaruje, že stát pošle na rozvoj regionu celkem šest...  celý článek

Jednotka intenzivní péče hradecké fakultní nemocnice, kde lékaři zachraňují...
Na nové zdravotníky kraj investuje miliony, sestry dostanou přidáno

Personální krizi ve zdravotnictví zatím Královéhradecký kraj řešil z vlastních peněz. V úterý zastupitelé odsouhlasili čerpání státního grantu na dvoutisícový...  celý článek

JUTA a.s.
Stavební technik pro podporu prodeje

JUTA a.s.
Liberecký kraj, Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 25 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.