Před čtyřmi lety bylo potřeba na opravy 3 315 kilometrů silnic 8 miliard korun, nyní je to ještě o půl druhé miliardy více (ilustrační snímek).

Před čtyřmi lety bylo potřeba na opravy 3 315 kilometrů silnic 8 miliard korun, nyní je to ještě o půl druhé miliardy více (ilustrační snímek). | foto: Karel Pešek, MAFRA

Hradecký kraj shání 9,5 miliardy na silnice v katastrofálním stavu

  • 8
Státní, evropské, ale i „severovýchodní“ finance chce Královéhradecké hejtmanství získat na opravy svých žalostných komunikací. Kde ale sežene skoro deset miliard?

Překážkovou dráhu nebo tankodrom připomínají některé silnice v Královéhradeckém kraji. I když silničáři další a další kilometry komunikací neustále opravují, zhoršování jejich stavu má stále větší náskok.

Už tak katastrofální stav silnic druhé a třetí třídy, které jsou v majetku Královéhradeckého kraje, se čím dál víc zhoršuje. Zatímco před čtyřmi lety hejtmanství přiznalo, že na to, aby dalo všech 3 315 kilometrů svých silnic do pořádku, by potřebovalo osm miliard korun, nyní by muselo přisypat ještě o půl druhé miliardy více. Kraj se proto snaží peníze na opravy „vyždímat“ hned z několika zdrojů.

Opravy krajských silnic

  • 9,5 miliardy korun je potřeba na opravu krajských silnic 
  • miliard korun bylo potřeba před čtyřmi lety.
  • 3,3 tisíce kilometrů silnic druhé a třetí třídy spravuje Královéhradecký kraj.

„V příštím roce se z krajských silnic stane menší staveniště. To je ale dobře, je to potřeba,“ tvrdí s nadsázkou hejtman Lubomír Franc (ČSSD).

Pomoci zmírnit zhoršování stavu krajských silnic by snad mohly evropské fondy, z nichž by kraj na rekonstrukci svých silnic chtěl do roku 2020 vyčerpat více než dvě miliardy korun. 

„Zhoršování stavu silniční sítě v majetku kraje se v posledních letech daří zpomalit. Nyní jsme schopni předložit projekty na rekonstrukce v hodnotě 5 až 7,5 miliardy korun,“ pokračuje Franc. Konkrétní termín, kdy by ale měly být všechny krajské silnice v pořádku, ať už zásluhou rekonstrukcí, anebo průběžné údržby, prý není možné určit.

Peníze od státu je podle hejtmanství snazší získat

Kraj se nyní pokusí využít i peníze, které zbyly z minulého dotačního období, a využít chce i financí, které na opravy silnic uvolní Státní fond dopravní infrastruktury, který slíbil, že mezi kraje v příštím roce rozdělí mezi dvěma až čtyřmi miliardami korun. 

„Královéhradeckému kraji patří 6,8 procenta sítě silnic II. a III. třídy, takže bychom z Fondu mohli v příštím roce vyčerpat 160 až 320 milionů korun,“ dělá si naděje hejtman. V uvolňování peněz by podle něj Fond mohl pokračovat snad i v dalších letech.

Od státních peněz si kraj slibuje především jejich snazší získání i podmínky oproti evropským dotacím. „U evropských peněz je totiž například podmínka, že rekonstruovaná silnice musí být napojena na páteřní síť,“ vysvětluje náměstek hejtmana Otakar Ruml (KSČM).

Do svých silnic se v nejbližší době bude snažit hejtmanství nasypat i zbytek peněz, který zůstal v Regionálním operačním programu Severovýchod. Na jejich vyčerpání už dopředu připravilo projekty za 308 milionů korun. 

„Celkem jde o 13 projektů. Nově jsme zařadili třeba silnici třetí třídy v Předměřicích nad Labem, úsek mezi Svobodou nad Úpou a Janskými Lázněmi nebo druhou etapu rekonstrukce Hradecké ulice ve Dvoře Králové nad Labem,“ jmenuje Franc.

Za poslední dva roky se hejtmanství podařilo opravit 130 z 3 315 kilometrů, které má ve svém vlastnictví. Rekonstrukce přišly na 1,1 miliardy korun, většinu peněz získal kraj z dotací.

Kraj opravoval silnice od roku 2007 za peníze z několika dotačních titulů: z Regionálního operačního programu, z příhraniční spolupráce Česká republika - Polsko či z programu životního prostředí, z nějž přitekly peníze do dopravní infrastruktury v průmyslových zónách Kvasiny a Vrchlabí.