Opravy silnice jsou součástí rozšiřování zdejší průmyslové zóny související s vrchlabskou automobilkou Škoda.

Opravy silnice jsou součástí rozšiřování zdejší průmyslové zóny související s vrchlabskou automobilkou Škoda. | foto: Otakar Grusser, MF DNES

Opravy páteřní silnice způsobí ve Vrchlabí příští rok chaos

  • 4
Na kolony a objížďky se chystá Vrchlabí, kde na začátku příštího roku začnou opravy křižovatek, páteřní silnice a mostu přes Labe. Kraj na rozvoj průmyslové zóny vypíše zakázku za 114 milionů. Doprava se pak zrychlí a bude bezpečnější.

Dvanáctitisícové Vrchlabí se připravuje na manévry, které toto krkonošské město nepamatuje. Už příští jaro začne v centru mimořádně obtížná rekonstrukce páteřní silnice, která je součástí projektu rozšíření zdejší průmyslové zóny související s vrchlabskou automobilkou Škoda.

Opravy v číslech

  • 114 milionů korun je maximální hodnota zakázky na rozšíření průmyslové zóny ve Vrchlabí.
  • 10 měsíců bude trvat 1. etapa oprav. Celá rekonstrukce skončí o rok později.
  • 400 metrů je dlouhý páteřní úsek s mostem přes Labe, který se dočká rekonstrukce.

Konkrétní úsek silnice má trochu zavádějící označení I/14: Nerudova - Nádražní, ale každý, kdo Vrchlabí trochu zná, ví, že jde o velmi vytíženou silnici v centru města s několika křižovatkami a mostem, kudy vede naprostá většina dopravy do zmíněné automobilky. Úsek leží zhruba mezi vrchlabským gymnáziem a autobusovým nádražím.

Chystaná rekonstrukce nyní začíná mít jasnější obrysy. Pokud ji krajské zastupitelstvo na svém nadcházejícím jednání schválí, což se dá očekávat, vyhlásí vedení hejtmanství veřejnou zakázku na opravy za 114 milionů korun. Stavbu bude celou platit stát.

"V tomto úseku jsou nyní velké dopravní problémy, silnice nedokáže dopravu pojmout. Stavba nejen zvýší bezpečnost a plynulost, ale zlepší také podmínky pro pěší," řekl radní kraje pro investice Josef Dvořák.

Město nutná rekonstrukce ochromí

Až v novém roce do Vrchlabí vjedou bagry, velkou část města to výrazně ochromí. Ale podle kraje není na výběr: silnice je v katastrofálním stavu, a pro všechny představuje riziko.

Rekonstrukce se dočkají čtyři křižovatky i most přes řeku Labe, který je hlavní spojnicí pro místní i kamiony. Hned za mostem je důležitá křižovatka, kde je nyní velký problém odbočit směrem k továrně Škodovky. Právě zde vznikne kruhový objezd.

Vrchlabská radnice se na akci, která bude trvat takřka celý příští rok, už nyní připravuje. Má z ní neskrývaný respekt, a to i přesto, že vzdušnou čarou má plánovaný úsek zhruba jen 400 metrů.

"Musím uznat, že to bude obrovská akce. Vrchlabí je město na Labi a nemá tolik mostů, abychom to mohli zvládnout, když ten hlavní přes město bude uzavřený," potvrdil starosta obce Jan Sobotka.

Radnice proto bude zvažovat provizorní přemostění, další varianty počítají s uzavřením vždy jednoho pruhu. Dopravu bude nejspíš řídit semafor.

"Bude to jistě komplikace. Očekáváme, že v tomto místě budou vznikat kolony," pokračoval Sobotka. První etapa začne na jaře a skončí před začátkem zimy. V té druhé, která se rozjede na začátku roku 2016 a skončí rovněž na podzim, budou stavbaři pokračovat na silnicích vedoucích od mostu.

Řidiči si budou muset zvyknout na řadu objízdných tras, ale výsledek se prý vyplatí. "Pro nás je to významná tepna a průmyslová zóna to potřebuje. Navíc tu jsou supermarkety a nádraží. Stávající situace je už neúnosná, most je velmi starý a přitom za den tu projede minimálně 12 tisíc vozidel. Je tu také řada nevyhovujících přechodů," dodal šéf radnice.

Novou silnici si Vrchlabí zaslouží i proto, že ji ročně využívají tisíce turistů mířících do hor. Město zde figuruje jako spojnice mezi Trutnovem a Špindlerovým Mlýnem a rovněž Libercem. Kdo pojede z Harrachova nebo Rokytnice nad Jizerou na Sněžku, musí tudy. A obráceně.

Práce na Vrchlabsku začaly loni, kdy se stavbaři pustili do silnice mezi Horkami u Staré Paky a Studencem na Semilsku. Stát s Královéhradeckým a Libereckým krajem do průmyslové zóny investují 689 milionů korun. Ve městě vzniknou nová protipovodňová opatření a v plánu je i nový moderní fotbalový stadion Vejsplachy s tréninkovými hřišti a tribunou pro 300 lidí.