K nehodě došlo podle expertů po chybě pilota a kvůli momentálním povětrnostním podmínkám.

K nehodě došlo podle expertů po chybě pilota a kvůli momentálním povětrnostním podmínkám. | foto: HZS Královéhradeckého kraje

Pád práškovacího letadla do nádrže způsobila chyba pilota a turbulence

  • 3
Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod zveřejnil zprávu o červencovém pádu "čmeláka" do požární nádrže v obci Žlunice na Jičínsku. Z vyšetřování vyplynulo, že podíl na nehodě měl pilot i aktuální povětrnostní podmínky.

Záchranáři vyjížděli k letadlu v betonové nádrži na vodu 17. července. "Nárazem došlo k destrukci přídě letounu a odtržení částí křídla. Pilot zůstal zaklíněn v deformované kabině, z části ponořené do vody," popsali nehodu experti v závěrečné zprávě.

K vážně zraněnému dvaašedesátiletému pilotovi se záchranáři museli brodit. Svědci uvedli, že kdyby mu nedrželi hlavu nad hladinou, mohl utonout (více o nehodě čtěte zde).

Před nehodou pilot "práškoval" zemědělská pole v oblasti kolem obcí Bystřice a Sběř.

"Z prohlídky místa vyplývá, že před pádem do vodní nádrže letoun v blízkosti elektrického vedení přelétl směrem od pole s kukuřicí k okraji obce, kde se uprostřed travnaté plochy nachází vodní nádrž," vyvozují odborníci.

Pilot později uvedl, že se nejspíš lekl vodičů a následně začal stoupat.

Experti vyloučili technickou poruchu letounu

"Svědek nehody uvedl, že uviděl Z-37A letět od pole s kukuřicí ve směru k domům při okraji obce a pak ostře zatáčet vpravo na velmi malé rychlosti nad vodní nádrž. Pak ztratil letoun z dohledu za stromy a jeho pád neviděl. Slyšel jen silnou ránu dopadu," pokračují komisaři.

Ze zprávy dále vyplývá, že když svědek uviděl pilota zakIíněného v kabině, skočil do vody, připlaval, odstranil část rozbitého krytu a pilota povytáhl nad hladinu. Zraněný pilot s ním komunikoval, řekl ale pouze to, že neví, co se stalo.

Letadlo bylo zcela zničeno, experti však vyloučili technickou závadu: "Při prohlídce nebyly zjištěny žádné důkazy o poruše před nárazem."

Za nehodu tak nejspíš mohl do velké míry sám pilot. "Pravděpodobnou příčinou byla kombinace chyby v pilotáži během pracovní zatáčky a náhlého poryvu turbulence, které vedly k překročení kritického úhlu náběhu a pádu ze zatáčky v malé výšce," shrnuje zpráva vyšetřovací komise.

Škodu odhadl majitel letadla na 1,5 milionu korun.