Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pilot šel po dešti do rizika, uzavřeli experti pád letadla u Vrchlabí

  16:54aktualizováno  16:54
Za pád čtyřmístného letadla, které narazilo loni v květnu krátce po vzlétnutí do školicího centra u letiště ve Vrchlabí na Trutnovsku, mohl podle Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod pilot. Kromě jiného si měl být vědom rizika startovat z nevyhovující dráhy po vydatném dešti.

Trosky malého letadla, které havarovalo v Prostředním Lánově (11. května 2013) | foto: Policie ČR

V letadle francouzské výroby Socata Tobago seděl tehdy manželský pár z Německa. Oba skončili s těžkými zraněními v nemocnici.

Podrobnější vyšetření ukázala, že šestasedmdesátiletý pilot utrpěl poranění hlavy, hrudníku a krční páteře. Kromě jiného měl také zlomený krční obratel a žebra.

Němečtí manželé pobývali na místním letišti týden a v sobotu se vraceli domů (více o nehodě čtěte zde).

Už od chvíle, kdy se letoun "zapíchl" do budovy, začali experti spekulovat o tom, co nebo kdo nehodu způsobil. Jiří Sochor z Letecké školy ve Vrchlabí tehdy uvedl, že se letadlu nepodařil start, pilot vůbec nenabral potřebnou výšku.

Fotogalerie

Že je vina na straně pilota, nyní potvrdili odborníci z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Dráha byla silně podmáčená

"Pilot nepochybně věděl o riziku, které podstupuje při pokusu o vzlet navzdory upozornění na nevyhovující stav dráhy v důsledku vydatných dešťových srážek. Pilot si měl být vědom velmi dlouhé délky rozjezdu, a že terén za dráhou a překážky nemusí umožnit dokončení vzletu z důvodu nedostatečné rychlosti," píše se například v závěrečné zprávě.

Pilot podle ní nerespektoval informace o omezené použitelnosti dráhy, která byla silně podmáčená a měkká, a opakovaně se pokusil o vzlet.

Vyšší mokrá tráva a rozmoklý povrch dráhy nepříznivě ovlivnily průběh rozjezdu. Letoun se podle odborníků na okamžik odpoutal od země, ale v pravém náklonu začal křídlem zachytávat o travnatý porost, pravým křídlem narazil do keřů a následně do terénu nad místní silnicí. Nakonec narazil do budovy.

Komise zároveň odmítla, že by za nehodu mohla pilotova zdravotní indispozice. "Ze zdravotního hlediska byl způsobilý provést let a měl dostatek času na odpočinek," uvádí analýza.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pracovníci Správy Krkonošského národního parku měřili, kolik sněhu zbývá nad...
Krkonošská Mapa republiky odolá asi do července, loni tála rychleji

Nad Modrým dolem v Krkonoších se stále drží masa sněhu ve tvaru prvorepublikového Československa. Pomalu mizí před očima, ale pracovníci Správy Krkonošského...  celý článek

Jednotka intenzivní péče hradecké fakultní nemocnice, kde lékaři zachraňují...
Na nové zdravotníky kraj investuje miliony, sestry dostanou přidáno

Personální krizi ve zdravotnictví zatím Královéhradecký kraj řešil z vlastních peněz. V úterý zastupitelé odsouhlasili čerpání státního grantu na dvoutisícový...  celý článek

Kolony na silnici I/33 u Trotiny. Kraj tlačí na urychlení prací a zvážení, zda...
Cesta na Náchod je peklo. U Trotiny jsou kolony, auta míří na Skalici

Až dvacet minut čekají řidiči v koloně u Trotiny na hlavním tahu z Hradce Králové k Náchodu a Trutnovu. Jiní se tento úsek snaží objet, dokonce i po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.