Dva se perou a třetí se směje. Na hraní pardubického divadla v Hradci by vydělala ve svém sále místní filharmonie.

Dva se perou a třetí se směje. Na hraní pardubického divadla v Hradci by vydělala ve svém sále místní filharmonie. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Pardubické divadlo hraje v Hradci. Tunelují diváky, zuří u Klicpery

  • 9
Soubor Východočeského divadla v Pardubicích nabídl předplatné divákům v sousedním Hradci Králové. Třikrát v sezoně sehraje v sále hradecké filharmonie své nejúspěšnější kusy. Místní úspěšné Klicperovo divadlo tato nabídka popudila. Ředitel mluví o podrazu od dosud spolupracujícího partnera.

"Vedení pardubického divadla to dotáhlo tak daleko, že našlo v Hradci partnera ve filharmonii, kde chce mít pravidelný abonentní cyklus. Když jsem to četl v médiích, měl jsem před očima titulek Mráz přichází z VČD," říká rozhořčený ředitel Klicperova divadla Ladislav Zeman.

Toho nejvíc zamrzelo, že s tím pardubický ředitel Petr Dohnal nepřišel za ním.

"Do Klicperova divadla jezdíme a vyměňujeme si představení. Víme však, že jejich program je nabitý, tak jako náš, a ve filharmonii jsme už několikrát hostovali. Protože jejich prostor není využit denně, je snazší najít volné termíny, které by se nám hodily. Nic jiného v tom není. Nejde přeci o nic dramatického, budou to tři představení v sezoně," namítá Dohnal.

Anketa

Stáli byste o spolupráci obou divadel?

David Drábek umělecký šéf Klicperova divadla
Samozřejmě, je jen dobře, když si dvě sebevědomé scény navzájem představují své produkce. Může v tom být i díl rozverné perníko-mechové rivality. Že to ale za našimi zády punktuje Filharmonie a přiváží pardubické divadlo v jakémsi trojském půlkoni, je křivárna.

Jan Sklenář herec Klicperova divadla
Spolupracujeme už léta bez problémů. Teď, kdy jsou kulturní instituce v zemi díky podvodníkům přinuceny víc než kdy jindy držet při sobě, nechápu chování pardubického managementu. Tunelovat si navzájem to nejcennější, co máme, diváky, je naprosto absurdní.

Tomáš Syrovátka dramaturg Východočeského divadla
Třeba když je projekt příliš drahý, mohli bychom na něm spolupracovat, ale pravidelně to smysl nemá. Ale to neznamená, že je mezi divadly nějaká rivalita. Rád bych zdůraznil, že je dobře, když je každé divadlo jiné a že tu máme dvě taková divadla.

Zdeněk Rumpík herec VČD a bývalý ředitel divadla v Hradci
Třeba výměnná představení. Pokud je teď nějaký spor s hradeckým divadlem, tak to nemůže být nic jiného než nedorozumnění. Možná by si oba ředitelé měli spolu sednout a promluvit si. Proto bych spolupráci klidně prohloubil.

Zeman se však zlobí: "Kdyby mě oslovil, řeknu, že ano, a uděláme společné abonmá. Vy třikrát u nás a my zas u vás. V tom vidím spolupráci. Jestliže to dělám ilegálně a najdu si spiklence, který do toho jde kvůli výdělku, připadá mi to přinejmenším zvláštní."

Dohnal s ním ale nesouhlasí. "Neumím si představit, jak abonmá zkombinovat. Poetika hradeckého divadla je úplně jiná, u nás získáváme diváky na jiný repertoár," podotýká Dohnal.

Je to lumpárna v rámci města, říká divadelník Krofta

Klicperova divadla se zastává i náměstek hradeckého primátora, divadelník světového renomé Josef Krofta.

"Je to hlavně etický problém mezi dvěma kulturními institucemi ve městě, mezi Klicperovým divadlem a filharmonií. Takové lumpárny se nedělají," podotýká náměstek.

Ředitel Filharmonie Hradec Králové Václav Derner v tom však žádnou lapálii nevidí.

"Překvapujeme mě, že účinkování kohokoli kdekoli může být problém. Navíc mě mrzí, že je nařčena filharmonie. Ta po rekonstrukci dostala sál na Eliščině nábřeží do užívání a jednou z podmínek byla jeho multifunkčnost a maximální využití. Tak zněl i úkol z vedení města. Vedle našich koncertů proto ve volných termínech pronajímáme sál nejrůznějším agenturá," uvádí Derner.

Připomíná, že tyto akce filharmonie neorganizuje. "Za pět let existence nového sálu toho využilo nesčetně divadelních agentur a nikdy proti tomu nikdo nic neměl," konstatoval ředitel hudebního tělesa.

Dodal, že pokud magistrát jako majitel budovy změní zadání, bude se jím řídit.

"Prostě to berme tak, že lidé ve dvou městech mají možnost si vybrat ze dvou divadel. To je vše. Nějaký podraz nebo válka mezi sebou, to je absurdní," míní pardubický ředitel Dohnal.