Benešovu třídu v Hradci Králové čeká rekonstrukce, vyřešit se musí i nedostatek parkovacích míst.

Benešovu třídu v Hradci Králové čeká rekonstrukce, vyřešit se musí i nedostatek parkovacích míst. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Hradecký magistrát hledá nová parkovací místa. Ustoupit bude muset zeleň

  • 0
Obyvatelé sídlišť v Hradci Králové nemají kde parkovat, a radní proto hledají místa, na nichž by mohly vzniknout nové parkovací plochy. Tragická situace s parkováním je na největším hradeckém sídlišti na Moravském Předměstí, zejména v okolí Benešovy třídy.

Hledání nových parkovacích míst má samozřejmě jeden háček, ve městě ubyde zeleně.

"Lze říci, že vytvoření nových parkovacích míst se neobejde bez úbytku zelených ploch a v případě výstavby menších parkovacích domů to bude pro občany nepohodlné, protože to pro ně bude dálka," říká náměstek hradeckého primátora pro městské organizace Martin Soukup.

Benešově třídě by pomohly tři parkovací domy

Tragická situace s parkováním je na největším hradeckém sídlišti na Moravském Předměstí, zejména v okolí Benešovy třídy. Výstavba sídliště v sovětském stylu byla dokončena v 80. letech minulého století. V roce 1980 na tisíc obyvatel připadalo 167 automobilů. V roce 2012 už ale na tisíc obyvatel připadalo 441 osobních aut.

"Současná běžná rodina v aktivním věku často nemá auto jedno, ale dvě nebo i tři," říká Bedřich Kabilka, předseda komise místní samosprávy Moravské Předměstí Sever. Pro komisi je parkování tématem číslo jedna.

V okolí Benešovy třídy by proto do budoucna mohly vzniknout tři nízkopodlažní parkovací domy. První by měl stát ve střední části Benešovy třídy, u domu, kde sídlí pobočka pošty, naproti nedaleké základní škole v Mandysově ulici. Parkovací dům zhruba pro 300 aut by měl mít jedno podzemní a dvě nadzemní podlaží.

"Je to zatím ale hudba budoucnosti, protože by to byl hodně nákladný projekt," říká Kabilka. Projekt všech tří parkovacích domů by ale Moravskému Předměstí, kde žije více jak čtvrtina všech obyvatel Hradce, pomohl, protože by přibylo 900 nových míst.

Kvůli vysokým nákladům na výstavbu nových parkovacích domů v sídlišti by mohlo dojít k rozšíření zóny, na níž vybírá parkovné společnost ISP. Stejně jako v jiných částech města výstavbu nových parkovacích domů financovala právě tato firma.

Rozšiřování zón, kde společnost parkovací poplatky vybírá, ale město popírá. "Toto vedení města v současné době o rozšíření zóny ISP neuvažuje. Parkování v sídlištích je sice problém, který narůstá a budeme nuceni ho řešit, ale nikoliv v rámci systému ISP," pravil Soukup.

Výjimkou podle něj bude jen parkovací systém ve Fakultní nemocnici, před níž město plánuje výstavbu parkovacího domu. Hledat nové prostory, kam zaparkovat stovky aut, bude magistrát muset i na Slezském nebo Pražském Předměstí.

Kvůli parkování zablokovali majitelé domů rekonstrukci náměstí

Ideální podmínky pro řidiče nejsou ani v centru Hradce Králové. Majitelé aut tam například dočasně zablokovali rekonstrukci Velkého náměstí poté, co zjistili, že by v místě po rekonstrukci měla zbýt zhruba jen třetina současných parkovacích míst (více čtěte zde).

Tam radnice řešení už našla. "Parkovací místa bychom podle studie nahradili například změnou dopravního režimu v okolních ulicích Velkého náměstí. Z podélného stání by vzniklo šikmé," uvedl příklad náměstek hradeckého primátora pro rozvoj Jindřich Vedlich.

Další desítky parkovacích míst v centru Hradce by pak město chtělo získat v nedalekých Žižkových kasárnách, které patří armádě. "S armádou teď jednáme. Parkovací místa by mohla být na dvoře a budovy by pak využívala armáda," podotkl Vedlich.