Neoficiální parkoviště mezi hradeckou fakultní nemocnicí a řekou Labe pojme 400...

Neoficiální parkoviště mezi hradeckou fakultní nemocnicí a řekou Labe pojme 400 aut. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nedostatek míst u fakultní nemocnice může vyřešit provizorní parkoviště

  • 10
Přestože snaha o stavbu parkovacího domu u fakultní nemocnice v Hradci Králové ztroskotala, město věří, že kritickou situaci u soutoku Labe a Orlice vyřeší. Už příští rok tu může vzniknout asi 240 parkovacích míst. Jedná se také o využití parkoviště u univerzity.

Zatímco všechny plochy u nemocnice včetně černého parkoviště v aleji podél řeky jsou beznadějně plné (o kritické situaci čtěte zde), velké parkoviště u univerzity, které je jen přes silnici, většinou zeje prázdnotou.

„Jsem fascinován, že na městských pozemcích za okruhem vzniklo rozsáhlé a nehezké parkoviště univerzity, které je prázdné a nevyužívané v situaci, kdy jsou parkoviště v nemocnici přeplněná, včetně ostudného parkování v zeleni u řeky,“ říká opoziční zastupitel Martin Hanousek (ZPH).

O pozoruhodném kontrastu ví i vedení města.

„O možnosti využívání těchto ploch pro zaměstnance a pacienty nemocnice budeme s univerzitou jednat, ostatně je to i jeden z výstupů výboru pro územní plánování,“ upozorňuje náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich (TOP 09), který však nedokáže odhadnout, kdy se parkoviště otevře: „To záleží na výsledku jednání s univerzitou.“

Primátor Zdeněk Fink se však obává, že toto řešení krizi nevyřeší. „Je otázka, jak budou lidé ochotní parkovat u univerzity. U řeky je situace otřesná, ale zaměstnancům to svým způsobem vyhovuje,“ zmiňuje blízkost černé - avšak současně i tolerované parkovací plochy - u Labe.

Hradec chce vyjednávání o parkovišti s univerzitou otevřít již podruhé. Město se o to snažilo již loni, ale neuspělo ani s prosbou o dočasném užívání. A mnoho nadějí zřejmě nemá ani napodruhé.

„V průběhu roku je parkoviště plně využité a přes prázdniny to kvůli organizačním úkonům - především vytvoření čipových průjezdů pro pracovníky fakultní nemocnice - pro nemocnici nemá praktický smysl,“ říká mluvčí univerzity Zuzana Boučková. Nápad má i další háček: na místě parkoviště se v budoucnu počítá s výstavbou nových budov kampusu a parkování má být mimoúrovňové.

Vznikne provizorní parkoviště

A protože skepse je nejspíš oprávněná, současně s nápadem využívat nový asfalt u vysoké školy vznikl plán plochy pro dalších asi 240 vozů, tentokrát bezprostředně u špitálu. Na pozemcích určených pro stavbu parkovacího domu by mohla již v příštím roce být pouze provizorní a poměrně levná odstavná plocha tvořená panely.

„Město vychází vstříc, protože si uvědomuje, že parkování na nábřeží uprostřed zeleně je trestuhodný průšvih. Není to legální, jen se nad tím přivírají oči, protože na miskách vah převažuje zájem pacientů,“ říká architekt František Křelina, jenž dokonce spočítal náklady a dočasné panelové parkoviště s 241 místy zakreslil.

„Celé by to stálo asi jedenáct milionů, avšak za předpokladu pořízení nových panelů, které však údajně mají k dispozici technické služby, takže tím by došlo k výraznému zlevnění. Parkoviště by mohlo být hotové maximálně do čtyř měsíců,“ doplňuje spoluautor projektu Mileta.

„Kdyby bylo v dohledné době možné postavit parkovací dům, stavba dočasného parkoviště by byla zmařenou investicí. Pokud to možné není, což je vzhledem k problémům s křižovatkou Mileta asi nejvíce pravděpodobné, potom je to řešení vhodné a rychlé, které pomůže řešit i nevhodné parkování na kořenech stromů u Labe,“ domnívá se Hanousek.

Neoficiální parkovací plochu u Labe by mohlo nahradit parkoviště univerzity (zeleně) nebo provizorní stání na louce u nemocnice (modře).

Neoficiální parkovací plochu u Labe by mohlo nahradit parkoviště univerzity (zeleně) nebo provizorní stání na louce u nemocnice (modře).

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Nápad se zamlouvá i hradeckému vedení, a protože námitky údajně nemá ani odbor životního prostředí, provizorní parkoviště s největší pravděpodobností vyroste už příští rok.

„Předminulý týden jsem svolal jednání za přítomnosti dotčených odborů, kde jsme stanovili, co všechno ten postup musí obsahovat. Důležité je, že jsme se shodli na tom, že ta cesta je nejen správná, ale i možná. Myslím, že v příštím roce by se to skutečně mohlo podařit,“ dodává Vedlich.

Parkování u hradecké nemocnice je stále větší problém, který se neúspěšně řeší několik desetiletí (o parkovacím domu čtěte zde). Jisté je, že bude ještě hůř a nejen kvůli rostoucímu počtu aut. Kolem roku 2020 by v nemocnici měl začít růst velký moderní pavilon za víc než dvě miliardy korun, který na jedno místo sdruží chirurgické obory (více zde). Areál kvůli tomu přijde o dalších 170 parkovacích míst, která bude nutné nahradit.

Již řadu let se rovněž připravuje stavba parkovacího domu až pro 600 vozů. Vybudovat ho měl soukromý investor, ale vše ztroskotalo na problémech s pozemky a také na výběrovém řízení, do nějž se přihlásil jediný zájemce a další výběrové řízení pak bylo zrušeno.

„Parkovací dům je také posunutý odporem spolku KOS, který zboural možnost v rychlé době stavět křižovatku Mileta. I proto jsme se domluvili, že se bude dělat na dočasném parkovišti, které by umožnilo odstěhovat alespoň auta od řeky,“ uzavírá primátor Fink.