Balonář se svým kolegou a fotografem startovali z Rudníku u Vrchlabí. Na dosah měli Černou horu a k vrcholu Sněžky se dostali na vzdálenost asi půl kilometru. Byla inverze a nad horami vládlo krásné počasí.
„Nad Sněžkou bylo opravdu velmi teplé počasí, letěli jsme jen v mikině, pilot s námi šel několikrát nahoru i dolů. Zajímavé byly pohledy na polskou část Krkonoš, kam se nedá zaletět letadlem. Přistávali jsme u polské Jelení Hory. Pilot byl opravdu zkušený, třikrát jsme ťukli košem o zem a byli jsme v pořádku dole,“ pochvaloval si fotograf Martin Veselý, který v minulosti fotil Krkonoše právě z letadla.
Pokud vychází počasí, balonář z České Skalice rozhodně neváhá.
„Jakmile lze letět přes Sněžku, je to i pro mě zážitek. Vhodného počasí k tomu bývá málo a musí být splněna spousta podmínek, abychom letěli. Nahoře musí foukat tak, abychom za dvě hodiny zvládli aspoň vzdálenost čtyřicet kilometrů. V místě startu a přistání naopak nesmí foukat skoro vůbec, aby to bylo bezpečné. Musí být jasno, protože balón nesmí zalétnout do mraků,“ vypočítává pilot Línek, který podniká v IT. S kolegy balonáři z DLNK Racer Teamu si vydělává na soutěže komerčními lety a provozuje web donebes.cz.
Nahoře nesmí vanout příliš ostrý vítr, stokilometrová rychlost by už byla vážnou překážkou. Nad Sněžkou však tentokrát foukalo rychlostí nanejvýš 52 kilometrů v hodině. Pilot si všímá, že tentokrát skoro nefoukalo nad Černou horou, takže balon mohl proletět celkem nízko nad Pecí pod Sněžkou a teprve pozvolna stoupat nad hřebeny poblíž Sněžky.
Nízký přelet Sněžky může znamenat pád za hřebenem
Přelet Krkonoš má svá úskalí. „Zvlášť když fouká od jihu k severu, je potřeba opatrnost. Vítr nad hřebenem zrychluje, jak přetéká přes hory, těsně za horami vzniká rotor. Protože balón nejde řídit, je to pro něj nebezpečné. Je potřeba umět odhadnout rychlost letu a podle toho nadletět Sněžku bezpečně vysoko. Nejde letět těsně nad Sněžkou, protože těsně za ní by balon spadl,“ vysvětluje Línek, který se do okolí Sněžky vydal poosmé za deset let.
Na počasí dokáže čekat i celý rok. S kamarády v několika dalších balonech se vydává přes Krkonoše i v zimě, kdy není termika a balony mohou do vzduchu během celého dne.
Pilot s DLNK Racer Teamem odjíždí na konci listopadu do Dubaje na světové letecké hry. Největším úspěchem týmu je vedle českých mistrovských titulů 21. místo na mistrovství světa horkovzdušných balonů v Battle Creek v USA v roce 2012 a druhé místo na otevřeném mistrovství Belgie a Holandska letos na jaře, kterého se zúčastnilo 58 balonů z jedenácti států Evropy.