Plachetnice La Grace dostala nový žluto-černý nátěr (červen 2013).

Plachetnice La Grace dostala nový žluto-černý nátěr (červen 2013). | foto: Archiv La Grace

Korzárská plachetnice La Grace brzy vypluje, opravy prý zdržují Španělé

  • 0
Už brzy bude "korzárská" plachetnice La Grace zase brázdit pod českou vlajkou moře a oceány. Po loňském ztroskotání se měla vrátit na moře už v dubnu, ale podle majitelů je španělská firma, která ji opravuje, příliš pomalá a předražená.

Opravy české školní plachetnice ve španělském přístavu Sotogrande finišují.

"Práce jdou dobře, ale bohužel pomalu. Donutit Španěly pracovat rychle a dobře zároveň se ukázalo jako nadlidský úkol. Nicméně loď půjde přibližně za dva týdny do vody. Bude to velká sláva," vzkázal ze Španělska kapitán lodi Josef Dvorský. Z Hradce Králové se vydal na jih a s dobrovolníky pracuje na lodi každý den.

Méně optimistický je spolumajitel a konstruktér plachetnice Daniel Rosecký z Českých Budějovic: "Aktuálně se bavíme o začátku srpna, ale podle smlouvy, kterou měla firma s pojišťovnou, jsme měli vyplout už v dubnu."

Peníze od pojišťovny nestačí

Když La Grace, která dostala jméno po lodi prvního českého námořníka a piráta Augustina Heřmana, ztroskotala, poslali lidé na její záchranu nemalé peníze. Na speciálním kontě se sešlo půldruhého milionu korun a právě z těchto peněz nyní majitelé částečně financují opravy.

Španělská pojišťovna sice slíbila plnění v plné výši a zaplatí zhruba 500 tisíc eur, ale podle majitelů pojistka pokryje jen asi polovinu oprav.

"Pojišťovna platí firmě, kterou vybrala a která opravuje loď, například 50 eur na hodinu dělníka, což je absurdní. My když si najímáme španělského dělníka, tak přes 10 eur nejdeme. Za dodávky platí až dvojnásobek prodejní ceny," vysvětluje Rosecký.

"Díky tomuto absurdnímu rozpočtu zbude polovina oprav na nás a dost nás to štve, protože za ty peníze od pojišťovny bychom dokázali postavit celou novou loď," dodává spolumajitel plachetnice.

Pomáhají dobrovolníci i peněžní dary

Pojištěný byl totiž jen materiál, ze kterého stovky dobrovolníků loď v letech 2008 až 2010 v Egyptě postavili, jejich práci už ale nikdy nikdo nezaplatí. I nyní jezdí do Španělska pomáhat nadšení dobrovolníci, kteří mají za každý den práce slíbený den plavby na korzárské plachetnici.

Opravy plachetnice La Grace ve španělském přístavu Sotogrande. (duben 2013)
Opravy plachetnice La Grace ve španělském přístavu Sotogrande. (duben 2013)
Opravy plachetnice La Grace ve španělském přístavu Sotogrande. (duben 2013)

Z peněz od dárců majitelé zaplatili například 400 tisíc korun za olovo, které se v lodi používá jako zátěž. Olověné cihly tahali dobrovolníci dírou v pravoboku do podpalubí. Nyní už je obří díra zacelená a závaží je na svém místě.

"Dnes jsme dokončili uchycení všeho olova uvnitř trupu a také ho tam i dali. Čtyři z osmi nádrží ve střední části lodi už jsou na svém místě," informoval minulé pondělí kapitán Dvorský příznivce La Grace na facebookové stránce.

Zbývají dvě kajuty

Palubu i celou loď natřeli základovou barvou, nyní už má nový žlutý nátěr. Plachetnice má kompletní i všechna okna a kajuty v podpalubí znovu září novotou, truhláři teď pracují na posledních dvou.

Plachetnice La Grace

Replika korzárské lodi prvního českého námořníka a piráta Augustina Heřmana, rodáka ze středočeského Mšena. Ten v 17. století ve službách holandské Západoindické společnosti přeplul několikrát Atlantik. Po osamostatnění začal s La Grace přepadat španělské obchodní lodi a později se stal největším vývozcem tabáku v Americe.

Dva roky La Grace stavěly stovky dobrovolníků v Egyptě. Její kýl se vody poprvé dotkl 5. prosince 2010 a slavnostní evropský křest se uskutečnil 1. května 2011 v Řecku. Ztroskotala 26. října 2012 u španělských břehů, od té doby ji v Sotogrande opravují.

Plachetnice pro třicetičlennou posádku je dlouhá 32 metrů a široká 6 metrů, stěžně má vysoké až 25 metrů a ty nesou plachty o celkové ploše bezmála 400 metrů čtverečních.

"Nádrže jsou na svých místech, což mě obzvláště těší a už jsou vyčištěné a natřené, za což patří velké díky našemu novému členovi týmu - Hendrichovi ze Slovenska. Mimochodem přijel hned, jak se o nás dozvěděl, což bylo asi před týdnem," napsal v neděli hradecký kapitán.

Přibyly i pohodlné schůdky, které se mohou spustit hluboko pod hladinu a hlavně se nemusí každý den složitě skládat, ale při letních plavbách se jen zvednou a přiklopí z boku lodi.

Replika korzárské lodi ztroskotala loni v říjnu cestou z Itálie na Kanárské ostrovy, když se jí uvolnila kotva a silný vítr ji zahnal ke španělským břehům  (více čtěte zde). La Grace stála nakloněná na boku a tekla do ní voda, osmičlenná posádka ale vyvázla bez zranění.

Po dvou týdnech stodvacetitunový dřevěný kolos vyprostil bagr a ze španělské Marbelly plachetnici dovezla záchranná loď do přístavu Sotogrande, kde ji dodnes opravují. Hrozilo přitom, že pokud by loď majitelé nedostali pryč do 15 dnů, tamní úřady by ji podle španělských zákonů odstranily samy. A s největší pravděpodobností by ji zničily.

Filmování snad vyjde příště

V Česku se tehdy zvedla obrovská vlna solidarity a lidé posílali na záchranu lodi peníze. Sešlo se přes milion a půl, přičemž nejmladší přispěvatelkou byla šestiletá dívka, která ze své pokladničky poslala La Grace 26 korun.

Dávno je možné rezervovat si letní plavbu, ale spuštění na vodu se už od dubna odkládá. Nedopadlo ani natáčení historického filmu na Kanárských ostrovech, ve kterém si La Grace mohla na podzim zahrát.

"Prý kvůli snížení ceny filmu natočí vše ve studiích. Škoda, těšil jsem se, ale snad to vyjde příště," povzdychl si kapitán lodi.