Dvaatřicet kilometrů dlouhá komunikace spojující Úlibice, Jičín a Turnov určitě nebude čtyřpruhová, ale s méně kritizovaným střídavým třípruhem. Má stát kolem deseti miliard korun a podle ministra dopravy Dana Ťoka by se mohla začít stavět do deseti let (více o novém plánu čtěte zde).
Dálnice přes Český ráj už je sice bezpředmětná (o původním záměru čtěte zde), ale ani užší a méně nákladná varianta se nesetkává s nadšením. Ministerstvo mělo na výběr z pěti tras. Nyní už zůstaly pouze dvě varianty: obě vedou z osmdesáti procent po stejné trase, liší se pouze ve způsobu obchvatu Rovenska pod Troskami.
Zatímco ostatní obce v trase jsou s komunikací smířené - i když někde ji vnímají spíš jako nutné zlo - z Rovenska před několika dny putovalo na adresu ministerstva životního prostředí velmi ostré a kritické vyjádření, které odmítá obě varianty.
Nová silnice přes Český ráj
|
„Silnice pochopitelně potřeba je, ale nikoli za každou cenu,“ říká starostka města Jiřina Bláhová, jež se pozastavuje nad tím, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) neakceptovalo podle města nejšetrnější plán se silnicí procházející lesním komplexem severně od Rovenska.
„Tato varianta má pro město v porovnání s ostatními variantami nejmenší dopad na životní prostředí, zejména v souvislosti s hlukem nebo znečištěním ovzduší a nenarušuje zájmy obce,“ vypočítává starostka, která je nekompromisně proti severovýchodní i západní větvi budoucí silnice I/35.
„Obě tyto varianty jsou pro město naprosto nevhodné,“ shrnuje na závěr konkrétních připomínek k ministerstvu životního prostředí.
Připomínkami se netají Jičín ani Železnice
Úplně opačný postoj reprezentuje starosta Jičína Jan Malý. „Ta silnice měla být už dávno, včetně obchvatu Rovenska. Kdyby mi někdo před 30 lety vykládal, že v roce 2016 ještě nebude, považoval bych to za nesmysl. Myslím si ale, že když bude ministrem Dan Ťok, požene to dopředu, protože dokázal rozhýbat zakonzervovanou výstavbu,“ je přesvědčený Malý, jenž má problém pouze se střídavým třípruhem: „Byl bych raději, kdyby byl čtyřpruh po celé trase.“
Připomínkami se k silnici netají Železnice. „My sice víme, že se jí už asi nevyhneme, ale byli bychom přece jen raději, kdyby vedla trochu jižněji a ne v těsné blízkosti obytných domů,“ uvažuje místostarosta Jiří Kazda, který však bere s velkou rezervou Ťokův termín:
„Když se podívám na přípravu a problémy silnice R35 na Moravě, ani náhodou nevěřím tomu, že by se úsek Úlibice - Turnov mohl začít stavět do deseti let.“
Stejný názor má i starosta Valdic Zdeněk Žůrek: „I my jsme komunikaci připomínkovali kvůli obavám ze zvukových dopadů. A termín se mi také nezdá reálný.“
Souhlasí rovněž starosta Turnova Tomáš Hocke. „Aby se začalo stavět dříve než za deset let, muselo by všechno jít jako po másle. Ministerstvo dopravy dokonce nemá novou silnici ve svých materiálech do roku 2050,“ upozorňuje.
Kromě některých starostů mají s komunikací problém i ochránci přírody. „Vystřídaný třípruh je o trochu příznivější k přírodě, ale stejně je to zásah do přírody. Stále trváme na tom, že taková silnice nemá v Českém ráji co dělat. Ale i když jsme proti, už nám to není nic platné, když s tím všechny obce souhlasí,“ uvědomuje si Martina Pokorná ze sdružení S drakem rval se Michael.