Nádraží v Hradci Králové.

Nádraží v Hradci Králové. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Trať na Jaroměř sevře dlouhá výluka, od léta však vlaky zrychlí

  • 9
Cestující mezi Hradcem Králové a Jaroměří se letos mají na co těšit - v kladném i záporném smyslu. Od poloviny března nejprve železniční trať uzavře 107 dnů dlouhá výluka, poté však budou vlaky komfortnější a rychlejší. Dráhy zvažují i nasazení moderních vozů RegioShark, kterým se přezdívá žralok.

Nejprve dlouhé dopravní komplikace a pravidelná zpoždění, ale od prázdnin pohodlí, možná i nasazení „žraloků“ do akce a určitě zrychlení až o desítky minut. Neboli: zanedlouho začne druhá etapa modernizace železniční tratě mezi Hradcem Králové a Trutnovem, tentokrát v úseku Hradec - Jaroměř a úmorná, nejméně 107 dnů dlouhá výluka.

Revitalizace této bezmála 64kilometrové tratě ale nebude jedinou železniční komplikací v letošním roce. O něco kratší výluky se například plánují v úsecích Týniště - Třebechovice, Náchod - Hronov, Martinice v Krkonoších - Stará Paka nebo Vamberk - Rokytnice v Orlických horách. Kompletní přehled je na webu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), ale termíny se ještě mohou měnit.

Železniční výluky roku 2016 v kraji

  • Týniště nad Orlicí - Třebechovice,
    8 dnů, červenec
  • Hradec Králové - Chlumec n. C.,
    6 dnů, červenec
  • Hradec Králové - Jaroměř,
    107 dnů, březen až červen
  • Náchod - Hronov,
    43 dnů, září až říjen
  • Hronov - Police n. M.,
    20 dnů, říjen až listopad
  • Jaroměř - Stará Paka,
    10 dnů, červenec
  • Teplice n. M. - Trutnov,
    7 dnů, říjen
  • Kunčice n. L. - Martinice,
    21 dnů, srpen
  • Martinice - Stará Paka,
    28 dnů, říjen až listopad
  • Roztoky u Jilemnice - Stará Paka,
    91 dnů, srpen až říjen
  • Rychnov n. K. - Solnice,
    7 dnů, červenec
  • Vamberk - Rokytnice v O. h.,
    18 dnů, říjen

pozn.: výběr některých výluk z webových stránek SŽDC

„Výluky zařazené do ročního plánu výluk mnohdy nezačnou v požadovaných termínech, protože prioritou bude dokončení staveb z roku 2015,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský, podle kterého mají přednost stavby, které v loňském roce nabraly zpoždění.

Nejdelší komplikace se však určitě očekávají na trati mezi Hradcem Králové a Jaroměří, kde výluka začíná v polovině března a potrvá nepřetržitě až do konce června. Mezi oběma městy sice bude pendlovat náhradní autobusová doprava, ale cestující musí počítat s poměrně významnými časovými skluzy.

„Bude to velké omezení. Komplikace je i tím, že tady máme omezenou možnost vedení náhradní autobusové dopravy, která pojede dvojnásobnou cestovní dobu a je možno ji vést pouze po přetížené silnici Jaroměř - Hradec Králové, kde jsou často dopravní nehody,“ upozornil Roman Moravčík, šéf krajského centra Českých drah.

Kdyby se měla opravit celá trať mezi Hradcem a Trutnovem, rozpočet by se mohl pohybovat až kolem tří miliard korun. SŽDC však mohla operovat zhruba jen se třetinou této sumy, a tak se dostane „jen“ na kratší úseky železnice, různé zastávky, nástupiště, mosty, zabezpečovací zařízení nebo silnoproudé rozvody. Podle původních předpokladů měla renovace stát necelých 805 milionů korun, avšak stavební boom vloni vyšrouboval ceny stavebních prací a zakázka, kterou nakonec získalo sdružení firem Strabag Rail, Porr a Alpine Bau, má hodnotu 858 milionů korun.

Přestože modernizací do konce června projdou jen nejpotřebnější úseky, výsledkem budou lepší zázemí na zastávkách, větší bezpečí na železničních přejezdech, ale hlavně vyšší komfort a rychlost.

„Hlavní účel stavby je zkrácení jízdních dob. Požadavkem objednatele regionální dopravy je zkrácení cestovní doby Hradec Králové – Svoboda nad Úpou z dnešních 120 minut na 90 minut,“ uvedl mluvčího SŽDC Jakub Ptačinský.

Při cestě mezi Hradcem a Trutnovem bude časová úspora 11 minut, do Svobody nad Úpou 28 minut. Zkrácení cestování umožní vyšší rychlost na řadě úseků, ale i plán nasadit na koleje nové „žraloky“, tedy soupravy RegioShark (vlak si můžete prohlédnout zde).

Žralok je prvním vlakem v moderní historii ČD, který má mezi dvěma vozidly společný jakobsův podvozek. Díky jeho použití je vlak nerozpojitelnou jednotkou.

„Zkrácení bude možné po výhledovém nasazení nových vozidel umožňujících využití rychlostního profilu typu PESA nebo Desiro,“ pronesl Ptačinský.

Celé trati by však podle Tomáše Záruby z Centra pro efektivní dopravu nejvíce pomohla elektrifikace. „Právě elektrifikace by pomohla k větší atraktivitě trati díky přímým vlakům nebo odpadnutí přepřahů,“ řekl.

Výluky sice na trati mezi Hradcem a Pardubicemi skončily teprve v listopadu, ale tento rok se sem možná vrátí. Chystá se totiž druhá etapa stavby druhé koleje a modernizace úseků z Opatovic do Hradce a ze Stéblové do Pardubic.

„Harmonogram zatím nemáme, ale v roce 2016 bychom chtěli začít a stavbu zároveň i dokončit,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.