Řidiči autobusů vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či...

Řidiči autobusů vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či oranžových reflexních vestách (5.1.2016). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Kraj reaguje, po protestech řidičů změní podmínky tendru na autobusy

  • 8
Vedení Královéhradeckého kraje kvůli hrozící stávce řidičů mírně ustoupilo. Po odpoledním mimořádném zasedání rady přišlo hejtmanství s novým rozhodnutím: do 11. ledna vedoucí dopravního odboru předloží u kritizovaného tendru na autobusy návrh změn zadávacích podmínek veřejné zakázky.

„Výběrové řízení nebudeme rušit, ale necháme ho ubírat se směrem přehodnocení podmínek. Dojde například ke změně valorizace mezd či některých ostatních nákladů,“ uvedl hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc (ČSSD). Zároveň byl posunut termín otevírání obálek na konec března.

Kraj také přehodnotí některé sankce, které odboráři rovněž kritizovali z obavy, že by ve finále vždy dopadly na šoféra a jeho plat.

„Například když venku bude 30 stupňů pod nulou a autobus nebude vytopený na požadovaných 20 stupňů, nebudeme uplatňovat sankce, protože v takovéto situaci je nedodržení sjednaných smluvních podmínek pochopitelné,“ dal příklad hejtman.

Zároveň však upozornil, že zrušit tendr, jak si přejí odboráři, kraj nemůže. I proto vedení kraje připravuje scénář postupu v případě, že řidiči jednodenní stávku opravdu vyhlásí.

Už v úterý vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či oranžových reflexních vestách, aby upozornili na špatné platové podmínky šoférů linkových autobusů v regionu a také na zmíněnou hrozící stávku (o úterních protestech řidičů čtěte zde).

„Hejtman říká stále to samé“

„Nenecháme se nátlakem zastrašit a nebudeme porušovat zákon. Pokud odboráři zvolili tuto cestu, jak přesvědčit cestující, že Královéhradecký kraj dělá něco špatně, najdeme si vlastní komunikační kanály k informování veřejnosti, co se v krajské dopravě vlastně děje,“ komentoval úterní jednání odborářů Franc.

Jedním z kroků kraje bude jednání s dopravci, s nimiž má kraj uzavřené smlouvy. Ty dopravci musí dodržet. „Zároveň však budeme muset mít zajištěnou náhradní dopravu pro nejvytíženější linky,“ dodal hejtman.

Termín stávky odboráři ještě nezveřejnili, podle šéfa řidičských odborů Jiřího Kuchynky však její hrozba stále trvá.

„To, co pan hejtman říká, je stále to samé, co říkal předtím, tedy nic konkrétního. Zatím ještě oficiální vyjádření kraje nemám, proto na něj chci počkat. Do té doby se pro nás nic nemění,“ uvedl předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka. Odboráři se s vedením kraje sejdou ve čtvrtek.

Řidiči se o své platy obávají nejen proto, že kraj bude podle zákona o veřejných zakázkách muset mezi firmami, které splní všechny požadavky, vybrat tu nabídku, která bude nejlevnější. Vadí jim i další kritéria, která by podle nich mohla následně ovlivnit mzdy.

Mezi nimi je například požadavek na vozový park mladší pěti let, nebo podmínka, že řidič bude povinen jezdit maximální povolenou rychlostí. Na všechny podmínky jsou totiž vyčísleny sankce, které by mohly jít na řidičův účet (více o chystaném tendru čtěte zde).