Přejezd v centru Týniště nad Orlicí, kde se několikrát za hodinu tvoří kolony. | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Auta stojí na závorách i čtyřicet minut, radnice si vymohla podjezd trati

  • 1
Město rozdělené železnicí na dvě části, které spojuje prakticky jediný přejezd, se dočká podjezdu pod tratí. Závory v centru Týniště nad Orlicí na Rychnovsku jsou spuštěné až čtyřikrát za hodinu, někdy i na desítky minut. Radnice už má studii podjezdu, který zcela změní centrum města.

Problémem přejezdu u vodárenské věže v Týništi je blízkost nádraží, druhého nejvytíženějšího v kraji. Zatímco od Chocně a Častolovic ho ovládá automat, ze směru od stanice obsluhuje závory signalista na nedalekém stavědle.

Komplikace pro řidiče nastávají ve chvíli, kdy má přijíždět či odjíždět více vlaků. Běžně se stává, že auta na přejezdu stojí přes deset minut.

„Pamatuji se, jak jsem se v Podgoře sázel se známým z České Lípy, že až se k ránu budeme vracet z Chorvatska, bude na týnišťském přejezdu zavřeno. On chudák netušil, že já na to v poklidu mohu vsadit i auto, že ho vlastně vědomě podvádím,“ glosoval situaci v městském zpravodaji jeho šéfredaktor Libor Koldinský v lednu 2014. Přidal i vlastní rekord, kdy na přejezdu čekal neuvěřitelných 47 minut.

Kdo nechce čekat, může využít přejezd na okraji města za nádražím, jenže i tam je situace podobná. Vlastně horší. Závory jsou tam neustále dole a signalista je podle místních zvedá jen tehdy, když si všimne aut. Další alternativou je šestikilometrová zajížďka přes Lípu nad Orlicí.

Město bude jednat s vlastníky pozemků

Situace se v posledních letech kvůli nárůstu železniční dopravy stále zhoršuje. Radnice proto požaduje vybudování mimoúrovňového křížení. Z několika návrhů vybrali zastupitelé variantu podjezdu, který by měl začínat poblíž nádraží a ústit asi 200 metrů za přejezdem směrem na Opočno.

„Od Vašátkovy ulice by měl postupně zajíždět pod železniční trať. Podjezdová výška je 4,5 metru a šířka asi 12 metrů. Ústí je až u ulice V Sítinách. Celková délka je asi 400 metrů, takže klesání nebude tak prudké,“ popsal návrh místostarosta Josef Otava.

Zatím jde pouze o studii. Město teď bude jednat se dvěma vlastníky pozemků, které pro vybudování záměru potřebuje. Jde především o společnost Eko-Container Services (ECS), které patří rozsáhlý areál po firmě Piana Týniště.

„Pro nás je to čerstvá informace a nejprve ji musíme nějak zpracovat. Městu bychom ale rádi vyšli vstříc, aby se zde zlepšila doprava,“ reagovala na záměr jednatelka ECS Lucie Vrabcová.

„Pokud by nastal problém s pozemky, lze udělat i variantu kratší, která by končila v ulici E. Beneše. Tím by se však zvýšil úhel stoupání. Musíme to ještě projednat, abychom třeba nebránili ke vjezdům do firem,“ doplnil Otava.

Podmínkou je zrušení současného přejezdu

Železničáři v minulosti vybudování podjezdu odmítali jako zbytečné. V souvislosti se zkapacitněním trati do Solnice a plánovaným zdvoukolejněním železnice na Choceň však nový požadavek města akceptovali (více o investicích do železnice čtěte zde).

Rozvoj tratí na Rychnovsku

Díky rozvoji průmyslové zóny v Kvasinách investuje SŽDC do zkapacitnění trati Týniště - Častolovice - Solnice více než 750 milionů korun. Práce jsou rozděleny minimálně do tří etap. Opravila se nádraží v Týništi, Častolovicích a Rychnově nad Kněžnou, přejezdy a další prvků po celé délce trati.

V rámci 3. etapy opraví nákladová část kolejiště v Týništi, vznikne výhybna v Lípě nad Orlicí a zvýší se kapacita stanice v Solnici.

Dalším projektem je revitalizace trati z Týniště na Náchod, ke které má dojít příští rok, a stavba druhé koleje z Velkého Oseka do Chocně. Ta je zatím ve fázi studie proveditelnosti (více zde).

„Návrh bude zahrnut do připravované aktualizace Studie proveditelnosti zvýšení kapacity trati Týniště nad Orlicí - Častolovice - Solnice. V tuto chvíli nelze říct, zda změna vyvolá zdržení,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš. Práce měly být původně hotové v roce 2019.

Podmínkou SŽCD je zrušení současného přejezdu. Zůstane jen podchod pro pěší a cyklisty. Změna tak do značné míry překreslí mapu města. Vydělat by na tom však mohli obyvatelé sídliště U Dubu, kterým by se díky nové silnici výrazně zkrátila cesta na vlak.

„To by bylo dobré. My ze sídliště musíme celé nádraží obcházet. Přitom bydlíme jen kousek za ním. Hodně lidí na to kašle a prostě přechází koleje,“ řekl Kryštof, který bydlí od nádraží vzdušnou čarou asi 400 metrů. Cesta přes přejezd je třikrát delší, řada místních si ji proto zkracuje přecházením kolejí poblíž východního konce nástupiště. Od kolejí navíc v minulosti zmizelo oplocení, takže vstupu lidí na nádraží zezadu nic nebrání.

Radnice se v minulosti snažila prosadit, aby SŽDC při rekonstrukci nádraží protáhla podchod od výpravní budovy k nástupištím až na druhý konec kolejiště, jako je tomu například v Chocni. Železničáři to však tehdy odmítli jako příliš nákladnou investici. Přitom hned za nádražím je areál Technických služeb, kde mohl vzniknout koridor pro chodce ze sídliště.

Podjezd by mohl zaplatit Státní fond dopravní infrastruktury

Připravovaný podjezd je zatím ve fázi studie proveditelnosti. Kromě pozemků na něj SŽDC musí získat územní rozhodnutí a stavební povolení. Předpoklad SŽDC, že se vše stihne do roku 2019, je tak podle radnice nereálný. Město hovoří spíš o výhledu pěti let.

Náklady na vybudování podjezdu se zatím odhadují na 250 milionů korun. Financovat by ho mohl Státní fond dopravní infrastruktury. Sněmovna totiž v dubnu schválila novelu zákona, podle níž může fond platit i opravu obecních komunikací, které se kříží s železnicí (stejný zákon by mohl pomoci i podjezdu v centru Hradce).

Už v příštím roce by mělo v Týništi dojít také k revitalizaci náhonu, který je v těsném sousedství budoucího podjezdu. Město také koupilo dva domy mezi náhonem a přejezdem, které chce zbourat.

„Vedle je úzký mostek do ulice Za Drahou, který nám poměrně blokuje provoz. Ten mostek se rozšíří, aby se místo zprůjezdnilo oboustranně. Tento projekt ale vznikl ještě před návrhem podjezdu,“ doplnil místostarosta Otava.