Podomní prodejci cílí na seniory, i když je to zakazuje vyhláška města (ilustrační snímek).

Podomní prodejci cílí na seniory, i když je to zakazuje vyhláška města (ilustrační snímek). | foto: Archiv MAFRA

Zákaz nezákaz, šmejdi klepou hradeckým seniorům rovnou na dveře

  • 35
Podomní prodejci ve velkém útočí na hradecké paneláky. A doplácejí na to stejně jako u předváděcích akcí hlavně důchodci. Městská policie eviduje desítky případů, obchodní inspekce je na „podomní šmejdy“ krátká.

Dopoledne vešel do paneláku na hradeckém Moravském Předměstí, zazvonil na třiadevadesátiletou seniorku a spustil něco ve smyslu: „Milá paní, nutně potřebujete nový zámek dveří, ostatní ve vchodu už ho mají a vy byste si ho taky měla pořídit.“

Dvaačtyřicetiletý podobní prodejce samozřejmě lhal, nikdo jiný si od něj zámek nekoupil. Jeho proslov naštěstí zaslechli sousedi, zavolali městskou policii a ta zjistila, že totéž zkoušel i na další lidi v domě.

Pokuty za podomní prodej

  • Strážníci mohou v Hradci Králové prodejci na místě udělit pokutu do jednoho tisíce korun. Pokud s pokutou nesouhlasí nebo jde o opakovaný přestupek, případ předají ke správnímu orgánu magistrátu.
  • U fyzické osoby se může pokuta vyšplhat až na 30 tisíc korun. Pokud se prohřeší podnikatel nebo právnická osoba, může být udělena pokuta až 200 tisíc korun.
  • Na jaře provedla inspekce po celé zemi 186 kontrol prodejních akcí a zjistila nedostatky ve 120 případech.

„Dokonce jí ukázal byty, kterým měl údajně zámky vyměnit. Hlídka však zjistila, že obyvatelé domu měli toto zabezpečení zabudované už několik let. Muž svým jednáním porušil nařízení města, které zakazuje podomní prodej,“ popsala událost mluvčí hradeckých strážníků Eva Kněžourová.

Na rozdíl od jiných měla seniorka v tomto případě štěstí. V Královéhradeckém kraji se totiž v poslední době s podobnými obchodníky roztrhl pytel. Přestože je podomní prodej v řadě měst zakázán, jen strážníci v Hradci Králové evidují za letošek přes třicet nahlášených případů.

Vzhledem k tomu, že jen málokdo hned volá policii, lze předpokládat, že počet nájezdů těchto prodejců je mnohonásobně vyšší.

Trochu jiní „šmejdi“ mění metody, nevozí důchodce na prodejní akce, ale vnucují seniorům své nekvalitní a předražené výrobky přímo u dveří bytů a domů.

„Vystupují velice slušně, často jsou v obleku, vtírají se a tvrdí, že jde o průzkum či statistické údaje. Musím však konstatovat, že přibývá lidí, kteří se přesvědčit nedají, odmítají je poslouchat a zabouchnou před nimi dveře,“ myslí si Kněžourová.

Mají promyšlené triky, inspekce je na ně krátká

Jejich metody jsou velmi promyšlené. „Záleží, na koho cílí. Na podomní prodej jsou často vyškoleni mladí a draví lidé. Když prodávají třeba kosmetiku, u dveří vám zazvoní krásná a navoněná dáma. Na seniory zase platí jiné triky,“ varuje ředitel východočeské pobočky České obchodní inspekce František Švihlík.

Zasáhnout proti nim je ale z pohledu inspektorů prakticky nemožné, je to dokonce ještě horší, než když hlídají předváděcí akce. „Dozvídáme se o tom, až když je po všem, nemáme šanci je uhlídat,“ říká Švihlík.

Nejčastěji nabízejí změnu dodavatele energií, dva takové potkali hradečtí strážníci i tento týden. Obchodníci byli dokonce tak drzí, že obyvatele bytů žádali o předložení vyúčtování, aby jim mohli vnutit jejich „výhodnější“ služby.

Jiní přesvědčují nájemce, že jejich dodavatel zkrachoval a oni zůstanou bez elektřiny. Také se představují pod falešnými jmény firem, vybírají několikatisícové poplatky za sepsání smlouvy, chodí tam, kde vědí, že lidem skončí smlouva se stávajícím dodavatelem a vydávají se za něj.

„Zařadit tyto lidi je těžké. Vyskytují se ve více firmách, jsou navzájem propojeni, názvy firem často mění a v případě odstupování od smluv nebo reklamací jsou nezastižitelní. Na udaných adresách nebo v sídlech firem se většinou nevyskytují, v mnoha případech bývají v likvidaci, v konkurzu nebo minimálně zadlužení tak, že spotřebitel své peníze stejně nedostane zpět,“ vysvětluje předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová.

Tímto kupónem a ještě podrobnější pozvánkou zvali prodejci na speciality nového řeznictví v Jaroměři. Byl to však podvod.

Dosud v kraji neopadá ani snaha šmejdů prodávat zboží na předváděcích akcích. Pouze se změnily jejich praktiky, namísto předváděcích akcí zvou například na zabijačkové hody nebo otevření nového řeznictví (více najdete zde).

Na podomní prodejce je krátký i zákon, který vešel v platnost díky velkému ohlasu dokumentu Šmejdi. Hradecká filmařka Silvie Dymáková v něm na otřesné praktiky prodejců poprvé výrazněji poukázala (rozhovor s ní čtěte zde).