Falešný britský pas, kterým se na internetu prokazuje podvodník prodávající...

Falešný britský pas, kterým se na internetu prokazuje podvodník prodávající auta. | foto: Policie ČR

Falešný Brit prodává auta přes internet, z lidí už vytáhl přes milion

  • 71
Trutnovští kriminalisté vyšetřují sérii podvodů při prodeji aut přes internet. Muž, který se vydává za britského občana a komunikuje pouze přes e-maily, zákazníkům nedodal už devět vozidel. Prokazuje se falešným pasem Spojeného království.

Příběh je ve většině případů shodný. Muž umístí inzerát na internet a zájemcům lámanou češtinou v e-mailu vysvětluje, že se z Česka odstěhoval zpět do Anglie a přehlášení auta na ostrovech se mu nevyplatí. Aby mu důvěřovali, posílá jim naskenovaný pas, který je však podle policie falešný. Podvodník vystupuje pod jménem Ruben Stephen.

„Specializovanou technikou jsme na této kopii dokladu zjistili několik nesrovnalostí. Například to, že fotografie je složená z několika různých portrétů a neodpovídá zřejmě pravému majiteli cestovního dokladu. Dalším nedostatkem je podpis na dokladu, který se na první pohled neshoduje se jménem, na které byl pas vystaven,“ uvedla trutnovská policejní mluvčí Šárka Pižlová.

Kriminalisté proto upozorňují, aby si při lidé obchodech na internetu dávali na předkládané britské pasy pozor. Pokud jim někdo předloží tento doklad, měli by hned kontaktovat nejbližší policejní služebnu.

Muž chce po kupujících uhradit polovinu kupní ceny dopředu. Auta však zatím nikdy nedodal, ani nevrátil peníze. Vyšetřovatelé dosud evidují škodu 1,2 milionu korun a není vyloučeno, že může ještě růst.

„Zjistili jsme, že účty jsou zřizovány u bank na území Evropské unie převážně v Anglii, Irsku, Kypru či Řecku. Tyto účty mají krátkou dobu trvání. Jsou určeny pouze k obdržení finančních prostředků za údajný prodej vozidel,“ doplnila policejní mluvčí.

Podvedení zájemci nakonec poslali i doplatek

Oklamaní zákazníci se s podvodníkem nikdy nesetkali, ani s ním nemluvili po telefonu. Veškerá komunikace se odehrává výhradně po e-mailech.

Pachatel přitom pravidelně mění adresy. Lidem tvrdí, že žije v Anglii a místo prohlídky vozidla nabízí jeho zaslání přepravní službou s tím, že pokud se kupujícímu nebude líbit, pošle ho zpět a dostane vrácenou zálohu.

K tomu však nikdy nedošlo. Lidé naopak měli zaplatit další peníze.

„Po zaplacení poloviny částky je poškozený kontaktován e-mailem o tom, že vozidlo převzali pracovníci přepravní společnosti a jako důkaz je kupujícímu zároveň zaslán přepravní list. I tento tah má pachatel perfektně promyšlený. Druhý den totiž zasílá údajná přepravní společnost další e-mail, ve kterém požaduje doplacení kupní ceny za vůz a to z důvodu problémů s celníky na hranicích,“ dodala Šárka Pižlová.

Ve všech devíti dosud odhalených případech tento postup fungoval a lidé skutečně částku doplatili.