Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poláci lobbují za železniční trať v příhraničí, chtějí tudy vozit štěrk

  9:50aktualizováno  9:50
V česko-polském příhraničí se znovu otevřela diskuse o zavedení železniční dopravy mezi Otovicemi na Náchodsku a polským Tlumaczowem. Dráha tu naposledy fungovala před 57 lety. Pro její obnovení je hlavně polský dovozce štěrku.
Budou mezi Otovicemi a Polskem vlaky vozit i lidi? Ilustrační foto

Budou mezi Otovicemi a Polskem vlaky vozit i lidi? Ilustrační foto | foto: Pavel Kutek

V posledních měsících jsou však stále silnější hlasy, které naléhavě říkají, že je třeba koleje položit znovu. Problém je, že projekt obnovy dávno zaniklé tratě nemá jen příznivce, ale stejně zarputilé odpůrce.

Jak se už stalo tradičním zvykem, "o peníze jde až v první řadě". A v tomto případě jde o pořádný ranec.

Větší přínos by z něj určitě měli Poláci, největší pak majitelé lomu na vyvřelou horninu melafyr, která se těží právě u Tlumaczowa.

"Melafyrobaroni" lobbují za obnovu tratě, protože roční těžba má už brzy dosáhnout až dvou milionů tun (předloni to bylo jen 300 tisíc tun) a takový objem se po silnici přepraví jen stěží.

Zájem Poláků je tedy jasný: jen byznys. Češi si od obnovy trati slibují hlavně alespoň částečnou obnovu osobní dopravy, která mezi Broumovem a Otovicemi byla v roce 2005 přerušena a nyní hrozí její úplná likvidace.

"Ta trať je opravdu ohrožená na životě," říká předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík, podle kterého propojení s Polskem má logiku: "Na polské i české straně chybí kolem dvou kilometrů kolejí, to si přece jasně říká o propojení. O uživení tratě také nemám obavy, o to by se postarala právě nákladní doprava," argumentuje.

Zajímavá je možnost osobní dopravy

Jenže o železniční nákladní dopravě a o průjezdu skřípajících kolosů naložených prý mimořádně kvalitním polským štěrkem nechce ani slyšet otovický starosta Petr Novák.

Ten má pocit, že o osudu pohraniční vesnice se jedná bez vědomí jejích obyvatel.

"Na celém projektu mě štve to, že v podstatě jediné informace mám od novinářů. Mě by třeba zajímalo, kolik vlaků s kamením by se přes vesnici denně provalilo. Zatím to totiž vypadá jenom na ten kámen. Mnohem zajímavější už by ale byla otázka osobní dopravy mezi Walbrzychem a Nowou Rudou nebo Klodzkem přes Broumov s větším množstvím zastávek," říká Novák, který má mezi sympatizanty obnovy zaniklé dráhy nálepku odpůrce.

"Tak to ale není, já jsem nikdy neřekl, že ty koleje by byly k ničemu. Je jen mojí povinnosti hájit zájmy občanů obce, i když i mezi nimi jsou jak příznivci, tak odpůrci obnovení tratě," dodal.

Jste pro obnovení železnice na česko-poleském příhraničí?

celkem hlasů: 1784

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 31. prosince 2010. Anketa je uzavřena.

Ano 837
Ano, pokud by vozila i lidi 558
Ne 389




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.