"Cesta do Polska po této komunikaci bude po modernizaci vozovky pohodlnější a bezpečnější. Díky rekonstrukci se výrazně zlepší dopravní dostupnost obou zemí. Silnice usnadní cestování turistům a místním lidem zjednoduší dojíždění do zaměstnání," řekl krajský radní Josef Ješina.
Olešnická starostka Eva Skalická opravu silnice vítá. "Délka přístupové cesty do Náchoda se nám po otevření hranic zkrátila na polovinu. Když jsme museli jezdit přes Nové Město nad Metují, bylo to nějakých 25 kilometrů, když se jede přes Levín, je to míň než polovina. Náchod se tak pro nás stal nejblíže dostupným městem," říká Skalická.
NA KUSU SILNICE UŽ SE JEZDÍRekonstrukce silnice má skončit do konce příštího roku. Nebude se však opravovat jen cesta od Levína k hranici, ale i z Olešnice přes Sedloňov až ke křižovatce s hlavní silnicí směřující do Deštného v Orlických horách. Nyní velmi špatnou vozovku silničáři zesílí a její podloží odvodní. První úsek nové silnice z Olešnice na Polom je už ve zkušebním provozu, dál se má pokračovat na jaře. |
Po trase jezdí nejen Olešničtí a turisté, ale i polští dělníci, kteří míří do automobilky v Kvasinách. S některými z nich vede obec malou válku.
"Občas jsme s polskými řidiči na kordy, to když jezdí přes náměstí rychleji, než bychom si představovali," dodává Skalická. Podle ní má ale obec řešení: "Uzemní plán do budoucna počítá s tím, že bychom měli udělat obchvat náměstí."
Rekonstrukce silnic budou stát přes 100 milionů korun a Královéhradecký kraj a jeho polští partneři na ně získali peníze z programu Evropské unie na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Polskem.
Kromě přechodu v Olešnici jsou v Orlických horách přechody do Polska ještě v Orlickém Záhoří a v Bartošovicích.
Trase z Olešnice do Náchoda přes polský Levín |