Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Magnet kamion pozná, na šizení přestávek mají řidiči důmyslnější metody

  17:50aktualizováno  17:50
Policisté nalezli na Rychnovsku u jednoho z nákladních vozidel přepravujících řepu další moderní zařízení, které dokáže ovlivnit správné fungování tachografu vozidla. Aby oklamali přístroj, který zapisuje přestávky, najeté kilometry a další informace, vymýšlí dopravci stále sofistikovanější metody.

Policisté zachytili u jednoho z nákladních vozidel přepravujících řepu na Rychnovsku zařízení, které ovlivňuje správné fungování tachografu vozidla (4.1.2016). | foto: KŘP Královéhradeckého kraje

Zařízení objevili u řidiče při běžné silniční kontrole v Králově Lhotě na Rychnovsku. „Kolegové zastavili nákladní vůz, který jel do cukrovaru. Při kontrole zjistili, že přijel v době, kdy tachograf vykazoval přestávku. Proto začali na převodovce hledat magnet, což je jedna z věcí, kterou řidiči používají k tomu, aby vyřadili z činnosti čidlo dávající impulsy tachografu,“ popsal vedoucí dopravní policie krajského policejního ředitelství v Hradci Králové Petr Dušek.

Fotogalerie

Magnet ve voze nenašli, ale když celý tachograf vytáhli, řidič přiznal, že na něm má nainstalované zařízení, které ho dokáže obelstít. Řidič díky tomu nemusel dodržovat předepsané přestávky.

Metody řidičů a dopravců jsou podle policie stále sofistikovanější. „Často využívané magnety už totiž na moderních vozech nemusí fungovat. Některé řídící jednotky totiž poznají, že se čidlo u převodovky tváří nestandardně a celé auto přepnou do nouzového režimu. Naopak tato důmyslnější zařízení vytvoří dojem, že je ve vozidle vše v pořádku a přitom tachografu vysílají mylnou informaci, že řidič odpočívá,“ vysvětlil Dušek.

Dvakrát sešlápl plyn a zařízení se zapnulo

Kontroly sociálních předpisů

  • V roce 2015 zkontrolovali dopravní policisté Krajského ředitelství policie Královéhradeckého kraje v oblasti dodržování sociálních předpisů v dopravě celkem 1553 vozidel.
  • V 207 případech zjistili porušení těchto předpisů a řidičům za ně uložili blokové pokuty. V 57 případech byla řidičům vozidel uložena kauce v celkové částce téměř 1 milion korun.
  • Dalších 586 vozidel bylo podrobeno kontrolnímu vážení. Ve 130 případech bylo vozidlo naloženo víc, než bylo pro jeho provoz povoleno.

Jsou různé způsoby, jak se tato zařízení aktivují. Některé jsou na dálkové ovládání, takový případ odhalili policisté v listopadu minulého roku na Vysočině. Stiskem tlačítka řidič tachograf i za jízdy přepnul do režimu přestávky (více o případu čtěte zde).

Řidič, který vezl na Rychnovsku řepu, využil jinou metodu. „Nainstalované zařízení se aktivovalo v momentě, kdy řidič dvakrát sešlápl plyn na podlahu. V tu chvíli se tachograf vypnul,“ prozradil Dušek.

Největší profit z porušování pravidel mají dopravci, jejichž náklaďáky díky tomu ujedou za kratší dobu více kilometrů. Pořízení takového zařízení do auta přitom může stát i několik desítek tisíc.

Protože řidič přistižený na Rychnovsku porušil zákon o silniční dopravě, uložili mu policisté blokovou pokutu pět tisíc korun. Provozovatel vozidla ale půjde navíc ke správnímu řízení, kde mu hrozí pokuta až půl milionu.

Policisté slibují, že se v následujících měsících na tento způsob porušování pravidel více zaměří. „Není to však snadné, protože pokud řidič nepřijede na kontrolu s deaktivovaným tachografem, my na místě nemůžeme zjistit, zda toto klamavé zařízení dříve používal. Odhalit to umí náš speciální tým, ale při běžné dopravní kontrole to jde těžko,“ dodal Dušek.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.