Zařízení objevili u řidiče při běžné silniční kontrole v Králově Lhotě na Rychnovsku. „Kolegové zastavili nákladní vůz, který jel do cukrovaru. Při kontrole zjistili, že přijel v době, kdy tachograf vykazoval přestávku. Proto začali na převodovce hledat magnet, což je jedna z věcí, kterou řidiči používají k tomu, aby vyřadili z činnosti čidlo dávající impulsy tachografu,“ popsal vedoucí dopravní policie krajského policejního ředitelství v Hradci Králové Petr Dušek.
Magnet ve voze nenašli, ale když celý tachograf vytáhli, řidič přiznal, že na něm má nainstalované zařízení, které ho dokáže obelstít. Řidič díky tomu nemusel dodržovat předepsané přestávky.
Metody řidičů a dopravců jsou podle policie stále sofistikovanější. „Často využívané magnety už totiž na moderních vozech nemusí fungovat. Některé řídící jednotky totiž poznají, že se čidlo u převodovky tváří nestandardně a celé auto přepnou do nouzového režimu. Naopak tato důmyslnější zařízení vytvoří dojem, že je ve vozidle vše v pořádku a přitom tachografu vysílají mylnou informaci, že řidič odpočívá,“ vysvětlil Dušek.
Dvakrát sešlápl plyn a zařízení se zapnulo
Kontroly sociálních předpisů
|
Jsou různé způsoby, jak se tato zařízení aktivují. Některé jsou na dálkové ovládání, takový případ odhalili policisté v listopadu minulého roku na Vysočině. Stiskem tlačítka řidič tachograf i za jízdy přepnul do režimu přestávky (více o případu čtěte zde).
Řidič, který vezl na Rychnovsku řepu, využil jinou metodu. „Nainstalované zařízení se aktivovalo v momentě, kdy řidič dvakrát sešlápl plyn na podlahu. V tu chvíli se tachograf vypnul,“ prozradil Dušek.
Největší profit z porušování pravidel mají dopravci, jejichž náklaďáky díky tomu ujedou za kratší dobu více kilometrů. Pořízení takového zařízení do auta přitom může stát i několik desítek tisíc.
Protože řidič přistižený na Rychnovsku porušil zákon o silniční dopravě, uložili mu policisté blokovou pokutu pět tisíc korun. Provozovatel vozidla ale půjde navíc ke správnímu řízení, kde mu hrozí pokuta až půl milionu.
Policisté slibují, že se v následujících měsících na tento způsob porušování pravidel více zaměří. „Není to však snadné, protože pokud řidič nepřijede na kontrolu s deaktivovaným tachografem, my na místě nemůžeme zjistit, zda toto klamavé zařízení dříve používal. Odhalit to umí náš speciální tým, ale při běžné dopravní kontrole to jde těžko,“ dodal Dušek.