Někteří politici jsou na sociálních sítích jako ryby ve vodě. Na všech akcích, které navštíví, pořizují fotodokumentaci. Nechávají se zvěčnit s nákupním vozíkem plným odlitků mužských přirození nebo s hokejovou šálou na krku. Vše hned hrnou na Facebook. Svůj profil často sponzorují, aby se zobrazoval co největšímu počtu lidí.
Kdo a jak se prezentuje na Facebooku?Martin Soukup - kandidát na primátora, ODS
Jindřich Vedlich - kandidát na primátora, TOP 09
Tomáš Zdechovský - kandidát do EP, KDU-ČSL
Oldřich Vlasák - kandidát do EP, ODS
Miroslav Antl - kandidát na senátora, ČSSD
|
Facebookově nejaktivnější je náměstek hradeckého primátora Martin Soukup (ODS), který nevynechá jedinou příležitost vyfotit se a obrázek hned sdílet na sociální síti.
"Kdybych bral Facebook jen jako součást kampaně, dělal bych kampaň permanentně celé volební období," rozesměje se Soukup, který bude letos na podzim usilovat o primátorské křeslo.
Na city brnká i placená reklama
Podle odborníků může být kampaň na Facebooku účinná pouze v případě, že je dobře vedená.
"Moc lidí to neví, ale věkový průměr uživatelů na Facebooku je 34 let, takže politici tam mohou zasáhnout dost širokou skupinu voličů. Kampaň na sociální síti je ale potřeba vést dlouhodobě a profesionálně. Ti nejúspěšnější si profil založí třeba už dva roky před volbami a nabalují fanoušky tím, že nastolují témata, která lidi zajímají, a diskutují s nimi o nich. Pokud si někdo založí profil dva měsíce před volbami, takový efekt to mít rozhodně nebude," vysvětluje odborník na nová média Jan Podzimek z agentury Pria.
Řada politiků však necílí jen na své fanoušky, ale pomocí placené reklamy se jejich profil nabízí celým pečlivě zvoleným skupinám uživatelů. Aktivní facebookář Soukup sází především na fotografie, jimiž své stránky před volbami zásobuje několikrát denně.
Voliče ohromuje třeba fotografiemi, jak v bílém obleku vylézá z kanalizace, pózuje na vrcholku Bílé věže bez makovice nebo sedí za volantem vozu, který radnice darovala dobrovolným hasičům.
"Samozřejmě na Facebooku občas rád upozorním na to, co se nám v Hradci povedlo či nepovedlo. Ale často sdílím třeba jen fotku rozkvetlé louky nebo všem popřeji pěkný den," vysvětluje Soukup.
Podle politologa Jan Outlého z hradecké univerzity je síla kampaně na Facebooku v tom, že může oslovit prvovoliče, kterých je každé čtyři roky zhruba půl milionu. "Půl milionu voličů je zhruba polovina volebního zisku ČSSD nebo ODS v dobách, kdy byly nejsilnější. Určitě to není zanedbatelné číslo," míní politolog.
Na sociálních sítích Soukupovi zdatně sekunduje stranický kolega a europoslanec Oldřich Vlasák, který se rád nechá vyfotit na běžeckém závodě, před vinotékou, ale chlubí se třeba i fotkou vnuka.
Svou facebookovou aktivitu v posledních měsících zvýšil i jeho kolega z rady Jindřich Vedlich (TOP 09), který si svůj profil založil před čtyřmi lety poté, co byl zvolen do městského zastupitelstva. Profil však dva roky ležel ladem, potom občas přidával články týkající se městských projektů.
Karate, volební turné, fotomontáže...
Posledních několik měsíců však Vedlich kouzlu sociální sítě propadl a fanoušky informuje skoro o každém svém kroku. Sdílí například fotografie z tréninku karate, ze stříhání pásky zrekonstruovaného sportovního areálu nebo kterak vítá nové občánky.
"Svůj facebookový profil beru jako prezentaci slušné politiky, kterou se ve městě snažím prezentovat. Ze zkušenosti svých dětí, které jsou na Facebooku velmi aktivní, vidím, že mladí se tímto způsobem dostávají k informacím velice často," říká Vedlich, který bude na podzim rovněž kandidovat na hradeckého primátora.
Sílu sociálních sítí nepodceňuje ani kandidát do Evropského parlamentu Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL). Začal být aktivní teprve letos v únoru, nyní však fanoušky denně zásobuje záplavou fotografií z volebního turné, názorů a citátů slavných osobností a také fotomontáží, v nichž vždy figuruje on sám.
"Tyhle obrázky mají u lidí veliký úspěch. Jeden z nich si bez reklamy prohlédlo 70 tisíc lidí, což je v době, kdy se Facebook různě omezuje, veliký úspěch. Montáže se dostaly i na různé weby a na jejich základě mne třeba oslovují lidé ve městech, kam přijedeme dělat kampaň," říká Zdechovský, který na předvolebních fotomontážích neváhal spojit svůj obličej třeba s americkým hercem Leonardem DiCapriem nebo ruským premiérem Dimitrijem Medveděvem.
Na internetu se před volbami objevil i dosavadní velký odpůrce Facebooku, primátor Zdeněk Fink.
Provozuje webové stránky a nově podporuje také aktivitu svých fanoušků, kteří mu před měsícem založili facebookový profil, na němž sdílejí především články týkající se primátora. Fotky, na nichž by se vystavoval při nejrůznějších akcích i místech jako jeho někteří rivalové, tam ale fanoušci zatím nenajdou.