Terminál hromadné dopravy v Hradci Králové

Terminál hromadné dopravy v Hradci Králové | foto: Martin Veselý, MF DNES

Kraj už neplatí za vjezd autobusů na nádraží, Hradci se vrací faktury

  • 2
Od prvního ledna přestal Královéhradecký kraj proplácet dopravcům poplatek za vjezd do hradeckého dopravního terminálu. Považuje jej za nezákonný. Sporem může Hradec přijít o miliony.

Téměř sedmi miliony korun musel v loňském roce Královéhradecký kraj dotovat dopravce, kteří zajišťují autobusová spojení s Hradcem Králové. Majitel terminálu hromadné dopravy, kterým je Dopravní podnik města Hradce Králové, si totiž za každý autobus, který na autobusové nádraží vjede, účtuje 75 korun.

Terminál hromadné dopravy v Hradci

* moderní terminál je v provozu od července roku 2008

* denně odbaví přes 30 tisíc cestujících městskou hromadnou dopravou či dálkovými autobusy

* kolik kraj za vjezd svých autobusů na terminál platil:

2009 4,6 milionu korun
2010 5 milionů korun
2011 5,7 milionu korun
2012 6,9 milionu korun

Kraji se ale zdá, že odůvodnění poplatku je nezákonné, a od prvního ledna letošního roku přestal dopravcům proplácet dotaci ve výši 55 korun, kterou jim na poplatek přispívá. Pokud by kraj neplatil celý letošní rok, hradecký Dopravní podnik by přišel téměř o sedm milionů korun, které z poplatků dává na provoz terminálu.

"Dopravní podnik tvrdí, že předmětem poplatku jsou jen služby na terminálu. Je jím ale i vjezd a zastavení autobusů, což je dle názoru kraje nezákonné," zdůvodňuje, proč kraj přestal platit, mluvčí krajského úřadu Imrich Dioszegi.

Ředitel Dopravního podniku Miloslav Kulich potvrdil, že faktury od několika dopravců se už městské společnosti vrátily: "Údajně kraj vydal prostřednictvím organizátora regionální dopravy Oredo doporučení, aby nám nepropláceli faktury. Už tři se nám vrátily."

Podle něj jde ze strany kraje o nedorozumění.

"Jsme schopni prokázat, že ze vzniklých nákladů na provoz terminálu byla odvozena cena, kterou jsme nikdy neměnili. Ten vjezd je pouze přepočítací jednotka, aby byla spravedlnost mezi dopravci. Podle počtu vjezdů se určuje počet užívání terminálu," popisuje ředitel metodiku, s jejíž pomocí přišli na částku, kterou po dopravcích za vjezd na autobusové nádraží požadují.

Spor trvá od října, řešení je v nedohlednu

Obě strany spolu jednají už několik měsíců. Stále marně.

"Kompromis intenzivně hledáme už delší dobu a stále se o této věci jedná. Dopravní podnik byl krajem kontaktován již v říjnu 2012. Na přelomu roku se uskutečnila dvě ústní jednání, která však nevedla k žádnému výsledku. Aktuálně Dopravní podnik přislíbil předložit reakci na názor kraje do několika týdnů," popisuje nekonečné vyjednávání Dioszegi.

Co by se dělo, kdyby se kraj s městem nedohodl? V nejhorším případě by mohl Dopravní podnik zakázat neplatícím autobusovým dopravcům vjezd do terminálu. A není jasné, kde by pak vzal peníze chybějící na jeho provoz.

Kraj za vjezdy do terminálu dopravcům v loňském roce proplatil 6,9 milionů korun. Částka v uplynulých letech každoročně rostla, například v roce 2009 kraj zaplatil "jen" 4,6 milionu.

Město se přitom snaží nejen cestujícím, ale i dopravcům vycházet vstříc třeba tím, že mezi terminálem hromadné dopravy a hlavním vlakovým nádražím je jízda v městských trolejbusech a autobusech zdarma.

Hradecký Dopravní podnik částku, kterou od dopravců vybírá, považuje za opodstatněnou. Provoz terminálu ho totiž ročně stojí zhruba 17 milionů korun.

"Výše poplatku se od začátku nezměnila. My sami máme na terminálu za jeden běžný kalendářní rok ztrátu ke dvěma milionům korun," upozorňuje Kulich. Městu sice terminál patří kompletně, ale jeho část stojí na pozemcích, které mají jiné vlastníky, a těm radnice přes Dopravní podnik musí platit nájemné.

Město chce odkoupit pozemky

Finanční ztráty na terminálu chce město brzy vyřešit. Na červen letošního roku naplánovalo jednání nejen s krajem, ale i s Ředitelstvím silnic a dálnic a s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových, jimž část pozemků pod terminálem patří. Město jim za jejich pronájem platí několik milionů korun ročně.

"Rádi bychom se s oběma institucemi buď dohodli na snížení nájmu za pozemky, nebo je od nich za rozumnou cenu odkoupili. Ani jedno se zatím nedaří, představitelé města o tom chtějí jednat na červnovém zasedání," sdělila mluvčí hradeckého magistrátu Magdaléna Vlčková.

Poplatky za vjezd na autobusová nádraží platí dopravci v mnoha městech, například ve Dvoře Králové nad Labem, Rychnově nad Kněžnou nebo v Jičíně.