Řidiči autobusů vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či...

Řidiči autobusů vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či oranžových reflexních vestách (5.1.2016). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Kraj vytáhl na řidiče oponentní posudek, autobus zastaví na 20 vteřin

  • 11
Zákopovou válku připomíná spor Královéhradeckého kraje a řidičů o podobu tendru na autobusovou dopravu. Odboráři ho napadli vlastní analýzou, která parametry tendru zpochybnila. Kraj poté analýzu rozcupoval vlastním posudkem. O pokračování sporu rozhodne antimonopolní úřad.

Protestující odboráři našli v zadávacích podmínkách více než pětimiliardového tendru na zajištění autobusové dopravy v Královéhradeckém kraji řadu chyb. Královéhradecký kraj si nechal zpracovat analýzu analýzy a úředníci úder vracejí: odborářský posudek je podle toho krajského plný faktických chyb a hraničí s poplašnou zprávou.

MF DNES proto požádala o názor profesionálního řidiče Pavla Mokrého z Jihomoravského kraje, který některé sporné body posoudil na základě svých zkušeností z letité praxe.

1 Zrychlení autobusu

Odborářská analýza se s krajskou neshodne na výpočtech zrychlení autobusu, které je potřeba znát pro stanovení časové délky jízdy na jednotlivých linkách. Firma B&C dopravní systémy, která zpracovala analýzu pro odbory, vypočítala, že na zrychlení z nuly na 50 kilometrů v hodině autobus potřebuje 694,4 metru.

„Tato dráha se spíš blíží zrychlení u železničních vozidel, chyba výpočtu je způsobena záměnou jednotek u výsledné rychlosti, místo na 50 kilometrů za hodinu zpracovatel zrychluje na 50 metrů za sekundu,“ argumentují krajští úředníci. Podle jejich výpočtu na 50 kilometrů v hodině autobus může zrychlit na 53,58 metrech.

„Pokud by šlo jen o to rozjet se s prázdným autobusem, tak by to na padesáti metrech možné bylo. V provozu, kdy za sebou vezu desítky lidí, z nichž někteří v případě naplněného autobusu i stojí, to je však nesmysl,“ míní Pavel Mokrý.

2 Zastávka za 20 vteřin

Analýzy se neshodnou ani na čase odbavení cestujících na jedné zastávce. Odboráři pracují se 60 vteřinami na zastávku. Podle posudku úředníků je však tato doba od skutečné diametrálně odlišná.

„Například na trase Náchod - Hradec Králové zpracovatel uvádí dobu odbavení 15 krát 1 minuta, což je 15 minut, správná hodnota je však maximálně 5 minut,“ uvádí krajský posudek. V průměru tak dle něj na to, aby nechal cestující vystoupit, nastoupit a prodal jim lístky, případně uložil zavazadla, řidič má na každé zastávce na trase 20 vteřin.

„Na jižní Moravě máme nastavené jízdní řády podobně, tedy že řidič na zastávce jen zastaví a hned jede dál. Když ale někde nastupují tři lidé a kupují si jízdenku, už mám 2 minuty zpoždění. Když je takových zastávek po cestě pět, tak se zpoždění hned vyšplhá na 10 minut, a to bez jakékoliv příčiny,“ popisuje praxi Mokrý.

Podle královéhradeckých úředníků to je však v tamním regionu jiné. „Doba odbavení na jedné zastávce se pohybuje průměrně okolo 25 sekund,“ říká mluvčí hejtmanství Martina Götzová.

3 Devadesátkou v obci?

Autorům analýzy, kterou si nechali zpracovat odboráři, u některých linek vyšlo, že pro dodržení stanoveného času by šoféři museli jet v průměru devadesátikilometrovou rychlostí, a to i v obcích. To však kraj popírá a tvrdí, že ten, kdo analýzu zpracovával, chyboval.

„Naše statistiky ukazují, že nejčastější rychlost autobusů je mezi 30-34 kilometry za hodinu,“ tvrdí krajský radní pro dopravu Karel Janeček (ČSSD), který ve věci tendru začal vystupovat až od konce března, kdy ho odboráři vyzvali k odstoupení. Do té doby tendr veřejně řešil hejtman Lubomír Franc (ČSSD).

Protest řidičů: v lednu vyjeli v reflexních vestách

Kraj vypsal tendr na zajištění autobusové dopravy v regionu na roky 2017 až 2026 ještě v loňském roce, aby měl na výběrové řízení více času. Koncem roku se ukázalo, že to bylo od představitelů kraje prozřetelné, protože několik dnů před otevíráním obálek, k němuž mělo dojít 18. prosince, šoféři a jejich odbory tendr napadli (více čtěte zde). A to nejen kvůli údajným chybám, ale především ze strachu o výši svých mezd, neboť se některými podmínkami tendru cítí ohroženi.

Posledním termínem otevření obálek byl 5. duben, den předtím však Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tendr pozastavil (o rozhodnutí jsme psali zde). Antimonopolní úřad uvedl, že má důvodné podezření, že zadávací podmínky nemusí být stanoveny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a nabídky mohou být neporovnatelné.

Kraj se rozhodl podat právní rozklad. ÚOHS se má definitivně rozhodnout do 1. května. Buď tendr nechá pokračovat, nebo ho zruší úplně. V tom případě by kraj musel od 1. ledna 2017 najít jiné řešení dopravy v regionu, protože by nestihl vypsat nový tendr a vysoutěžit zadavatele.