Terminál hromadné dopravy (Hradec Králové)

Terminál hromadné dopravy (Hradec Králové) | foto: Patrik Kotas - atelier designu a architektury

Hradec koupil pozemek u dálnice, že ho smění za parcely v centru. Neuspěl

  • 7
Milionová investice do pozemku pod dálnicí D11 se Hradci Králové nevyplatila. Odkup před lety vyjednal primátor Zdeněk Fink, aby ho později směnil za státní parcely pod autobusovým nádražím. Jenže stát o pozemek pod dálnicí nemá zájem a odkoupení parcel pod nádražím tak město přijde na další miliony.

Hradecký primátor Zdeněk Fink (HDK) se na odkoupení pozemku u autostrády dohodl před třemi lety s hradeckou farmářkou Jaroslavou Štrosovou. Šlo o malý, leč zásadní pozemek pro pokračování dostavby dálnice D11 k Jaroměři.

Primátor tehdy slíbil, že parcelu, za níž dal Hradec Králové 1,7 milionu korun (o nákupu čtěte zde), smění se státem za jeho pozemky pod hradeckým Terminálem hromadné dopravy. Ty si totiž město od státu od roku 2008 za nemalé peníze pronajímá. Od té doby za ně zaplatil už přes 20 milionů korun.

Ke směně však nikdy nedošlo a radnice nyní připravuje další desítky milionů korun, aby pozemky pod terminálem odkoupila.

„Nedávno jsme koupili za čtyři miliony menší parcelu od Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových a nyní je v procesu odkup zbytku pozemků od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Odhadní cena je asi 28 milionů korun,“ uvedl ředitel Dopravního podniku Miloslav Kulich.

Celkem jde o osm parcel. Dopravní podnik si pro provoz terminálu doposud pronajímal 13 pozemků o celkové výměře 7 122 metrů čtverečních, za které platil ročně 2,5 milionu korun (více tady).

O získání parcel do svého vlastnictví město usiluje už delší dobu. Avšak místo Finkem proklamované směny za pozemek pod dálnicí vše dospělo do situace, že město sice vlastní čtvrthektarový pozemek pod dálnicí, ale s ŘSD se nedohodlo a za státní pozemek pod terminálem musí zaplatit tržní cenu.

„Nastal tam nějaký zádrhel, že ŘSD směnu odmítlo. Detaily nevím,“ řekl primátor a odkázal na mluvčího radnice.

„Od přislíbené směny v rámci odkupu pozemků pod terminálem nakonec ŘSD ustoupilo. Uvedený pozemek tedy město stále vlastní, respektive je spoluvlastníkem společně se státem,“ dodal mluvčí magistrátu Petr Vinklář.

Ředitelství silnic a dálnic podle své mluvčí Niny Ledvinové jednalo o uzavření kupní smlouvy především s hradeckým dopravním podnikem, který je vlastníkem objektu na státních pozemcích.

Vlastníkem pozemků pod dálnicí, které měly ke směně sloužit, však není dopravní podnik, ale město Hradec Králové. Samotný dopravní podnik nevlastní žádné pozemky, které by byly pro ŘSD atraktivní a které by mohl za tyto parcely vyměnit, což už v minulosti potvrdil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Město koupí pozemky za plnou cenu

Radnice se alespoň snažila vyjednat výhodnější cenu než tržní, což se také nepovedlo. „Město se samozřejmě vždy snaží dohodnout nižší ceny, ale postoj státu v souvislosti s cenou za pozemky je velice direktivní a neumožňuje vyjednávání,“ konstatoval mluvčí radnice.

Možnost snížit cenu pozemků popřela i Ledvinová z ŘSD. „Pozemky se převádějí v souladu se zákonem, snižovat kupní cenu v daném případě nelze. Cenu stanovil znalecký posudek,“ uvedla. Smlouva s přesnou cenou podléhá schválení ministerstva financí a v registru smluv bude zveřejněna až k němu dojde.

Schvalování obchodu je jedním z důvodů, proč se odkup pozemků tak táhne. Město přitom s každým dalším rokem muselo platit státu nájemné. Kdyby dopravní podnik mohl odkoupit pozemky už v roce 2008, kdy spustil provoz terminálu, už by je měl skoro splacené. Jen za provoz terminálu ročně platí kolem 17 milionů korun. Na odkup pozemků si vezme úvěr.