Královéhradecký kraj díky práci úředníků z domu ušetřil už téměř 600 tisíc korun (ilustrační snímek).

Královéhradecký kraj díky práci úředníků z domu ušetřil už téměř 600 tisíc korun (ilustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

Úředníci v papučích jsou spokojení, kraj ušetří prací z domu statisíce

  • 5
Projekt Královéhradeckého krajského úřadu, v němž vybraní úředníci některé dny v týdnu pracují z domova, se letos rozroste o další zaměstnance. Hejtmanství si kromě statisícových úspor pochvaluje spokojené pracovníky.

Desítky úředníků opouštějí luxus krajského sídla, jehož vybudování přišlo na téměř dvě miliardy korun. Cílem hejtmanství bylo nejen ušetřit náklady na provoz kanceláří, ale také lépe sladit pracovní a rodinný život zaměstnanců.

Kolik úředníků už pracuje z domu?

V současné době ji využívá 44 zaměstnanců na deseti odborech.

"Jde o lidi, kteří mají minimální spolupráci s kolegy a mohou ji řešit telefonicky nebo přes e-mail, zejména o kontrolory, informatiky, personalisty či právníky," vysvětluje mluvčí Krajského úřadu Královéhradeckého kraje Petr Vinklář.

To se nejspíš povedlo, protože si úřad pochvaluje nejen vyšší spokojenost a produktivitu pracovníků, ale i statisícové úspory na provozu.

"V tuto chvíli úřad ušetřil deset kanceláří, které využívá jiným způsobem nebo je přes krajskou správu nemovitostí pronajímá jiným organizacím," říká mluvčí hejtmanství Petr Vinklář. Vybraní úředníci se totiž střídají na jedné židli, čímž kraji šetří náklady.

"Principem této formy práce je vytvoření sdílených pracovních míst, na kterých se střídá víc zaměstnanců," popisuje Vinklář. Královéhradecký kraj díky tomu v letech 2012 a 2013 ušetřil téměř 600 tisíc korun.

V roce 2014 se úspora vyšplhá k milionu korun

Letos má být úspora ještě mnohem větší než za uplynulé dva roky. Jen na kancelářských prostorách chce úřad ušetřit 990 tisíc korun.

"Letos spustíme nový projekt týkající se právní ochrany dětí, který bude placen z peněz Evropské unie. Kvůli němu musíme zvýšit počet zaměstnanců. Díky dalšímu rozšíření projektu práce z domu v letošním roce úřad pro tyto zaměstnance nebude potřebovat žádné další prostory, protože využije ty uvolněné," vysvětluje Vinklář.

Další peníze krajský úřad šetří tím, že se do některých uvolněných kanceláří přesunulo oddělení dopravní obslužnosti z organizace OREDO. Na jedné židli se střídají třeba úřednice z ekonomického odboru, které se věnují kontrolám obcí.

Úředníci šetří čas i benzin

"Má to své výhody i nevýhody. Jelikož jsme téměř denně na výjezdech v terénu, tak to pro nás není nikterak významné. Když ale pracuji z domu v den, kdy nejsem na výjezdu, je to příjemné, protože ušetřím spoustu času, minimálně ten, který bych ztratila cestou do práce," říká jedna z úřednic, která si nepřála uvést jméno.

Pracovníci, kteří někdy úřadují z obýváku, si pochvalují i možnost, že si mohou pracovní den rozvrhnout podle svého rozhodnutí. V průběhu pracovního dne si tak mohou v klidu zajít například k lékaři a zbytek do svých osmi hodin si odpracovat třeba večer.

Aby úředníci nemohli podvádět, musí si "odpíchnout" stejně, jako když jsou v práci fyzicky. U práce z domu k tomu používají registraci on-line přes počítač. S prací z domu na kraji začali v roce 2012, kdy tuto možnost využívalo šest zaměstnanců oddělení kontroly obcí a analýz.

Jedním z odborů, jehož zaměstnanci mají šanci občas úřadovat v teplákách a papučích, je i hejtmanova kancelář.

"V současné době částečně pracuje z domu náš právník. Přínos toho vidím především v úspoře kancelářských prostor," říká vedoucí kanceláře hejtmana Zuzana Ulmanová.