Praskliny se objevily na opravené silnici II/501 zejména mezi křižovatkou Na Špici a Lužany na Jičínsku (3.11.2015). | foto: Tomáš Kučera, MF DNES

Silnice u Jičína opravená za 60 milionů praská. Na vině může být sucho

  • 8
Silnice u Lužan na Jičínsku má za sebou nedávnou opravu a už na některých místech puká. Kraj však odmítá, že by šlo o chybu silničářů. Náročnou rekonstrukcí za 60 milionů korun prošel šestikilometrový úsek silnice II/501 mezi Lázněmi Bělohradem a křižovatkou Na Špici.

Když náměstek hradeckého hejtmana pro dopravu Karel Janeček letos v červnu po náročné rekonstrukci otevíral důležitou spojnici mezi Lázněmi Bělohradem a Jičínem, nešetřil úsměvy.

Obnova šestikilometrového úseku rozbité silnice mezi obcemi Svatojánský Újezd přes Choteč, Lužany až po křižovatku se silnicí první třídy číslo 16 Na Špici byla potřeba. Stála více než 60 milionů korun a trvala šestadvacet týdnů. Peníze na opravy šly většinou z regionálního operačního programu Severovýchod. Ani ne rok od skončení stavebních prací se v novém povrchu objevily podélné praskliny.

„Normální to rozhodně není. Upozornili mě na to lidé, kteří ani nevěděli, kolik to celé stálo. Pochopitelně nejsou spokojeni, stejně tak jako já. Za takové peníze by měla být odvedena práce, která vydrží alespoň po dobu záruční lhůty,“ řekl starosta Lužan Martin Mitlöhner.

Renovace silnice spravované krajem byla rozdělena na tři části. Poslední, nejnáročnější, byla provedena v letošním roce. Součástí prací byla úprava vjezdů a sjezdů.

„Po celém opravovaném úseku samozřejmě praskliny nejsou. Asi nejhorší úsek je mezi křižovatkou Na Špici a Lužany. Je tam vidět, jak se na krajích silnice trhá. Jestli se vylamují krajnice ven či dovnitř, nebo se odlamuje, nedokážu říci, nejsem stavař. Praskliny nedávno silničáři zalévali asfaltem, aby se zabránilo dalšímu rozšiřování prasklin. Je hloupé, že když je silnice nová, aby to museli hned opravovat,“ uvedl Mitlöhner.

Příčinu praskání ukáže analýza

Správa a údržba silnic Královéhradeckého kraje, která má na starosti silnice druhé a třetí třídy, odmítá, že by rekonstrukce nebyla provedena pořádně.

„Sami jsme tím překvapeni. Velmi nás to mrzí, protože to budí dojem, že se oprava nepovedla. Nezdá se mi, že by rekonstrukci někdo odflákl,“ uvedl ředitel krajských silničářů Jiří Brandejs.

Silnice druhé třídy číslo 501 mezi Lázněmi Bělohradem a křižovatkou Na Špici je důležitou regionální tepnou. V létě 2011 projelo po této komunikaci v Lužanech dva a půl tisíce automobilů denně.

Silničáři na jaro připravují podrobnou analýzu, aby měli jasno, co je příčinou současného stavu. „Přesnou příčinu ještě nechci veřejně říkat, protože si to nejprve necháme prověřit geotechniky. Na jaře provedeme sondáž. Výsledky bychom mohli mít k dispozici příští květen,“ uvedl Brandejs a naznačil, že poškození silnice mohlo mít na svědomí letošní extrémní sucho.

„Podobné trhliny se nám letos objevily na více silnicích, a to nejen nově opravených, ale i těch starých. Většinou se jedná o lokality s jílovým podložím. Není vyloučeno, že jak bylo sucho a klesla hladina spodní vody, mohlo dojít k pohybu v podloží. Není to případ jen jednoho zhotovitele. Není to nekvalitně odvedenou prací. Silnice II/501 je však z těch nových na tom nejhůře,“ dodal Brandejs.

Vzhledem k tomu, že silnice je stále v záruční lhůtě, kraj dodatečné opravy zatím nic nestojí, půjdou na vrub stavební firmě, která rekonstrukci prováděla. Pokud se ukáže, že příčina není na straně zhotovitele, bude za další opravy platit kraj.