Inscenace Srpen v zemi indiánů v režii Terezy Karpianus.

Inscenace Srpen v zemi indiánů v režii Terezy Karpianus. | foto: Patrik Borecký, Klicperovo divadlo HK

Divadlo odhalilo premiéry příští sezony: Básníci, Irové i Myšpulín

  • 0
Před poslední premiérou nynější 131. sezony, kterou bude v květnu komedie Davida Drábka Unisex, oznámilo hradecké Klicperovo divadlo tituly té další. Sedm inscenací se rozpřáhne od slavné Kočičí hry přes novinku Pavla Kohouta až po Čtyřlístek z Třeskoprsk.

Hradecké Klicperovo divadlo zažívá divácky nejúspěšnější éru a dramaturgický plán 132. sezony zdá se příslibem, že zájem publika neopadne. Zvlášť když pod dvěma premiérami je podepsána Tereza Karpianus, režisérka dvou výtečných inscenací, komorního Absolventa a hlavně tragikomedie Tracyho Lettse Srpen v zemi indiánů, v níž Zora Valchařová Poulová za roli Violety Westonové získala hereckou Thálii.

Obě se znovu sejdou v první premiéře v komunistickém Maďarsku, kde se odehrává slavná tragikomedie Istvana Örkenyho Kočičí hra. Ve hře o stárnutí, lásce, vášni k životu, sesterské blízkosti a hlavně nezdolném optimismu přibude ještě Pavla Tomicová.

„Oblíbený maďarský prozaik a dramatik István Örkeny napsal Kočičí hru v roce 1963 nejprve jako novelu a teprve o několik let později ji zadaptoval do divadelní verze, s níž slavil úspěchy na mnoha světových jevištích včetně pražského Národního divadla, kde v roce 1974 vznikla legendární inscenace s Danou Medřickou a Vlastou Fabiánovou,“ říká dramaturgyně Jana Slouková.

Premiéra Kočičí hry bude 15. října na hlavní scéně. O 14 dní později dojde Vítězný únor, kterému dal Pavel Kohout podtitul Alžbětinské drama z léta Páně 1948. Poprvé se v Hradci představí režisér Břetislav Rychlík, který politická témata vyhledává, loni na divadelním festivalu měla úspěch uherskohradišťská verze hry Karla Steigerwalda Cena facky aneb Gottwaldovy boty.

Vítězný únor a sever Anglie

„V Klicperově divadle uvedeme světovou premiéru nejnovější hry Pavla Kohouta. Ve formě shakespearovské tragédie a v důsledně československém blankversu se tak před námi otevřou události osudových únorových dní roku 1948 včetně jejich reálných aktérů, mezi kterými nechybí Jan Masaryk, jeho přítelkyně americká spisovatelka Marcia Davenportová, Edvard Beneš s manželkou Hanou, komunista Václav Kopecký, národní socialisté, sociální demokraté, osamělí pochybovači i mladí nadšenci a uprostřed nich samozřejmě také dvojník autora, básník Pavka,“ říká dramaturgyně.

„Nebylo úmyslem autora dramatizovat konkrétní historickou událost pro účely školní výuky, nýbrž použít ji jakožto modelovou situaci pro svébytné drama - s odvoláním na Shakespearovy Války růží, které nakládají s historickými podklady podobně a pro mě příkladně. Proto mají všechny postavy jen křestní jména či označení funkcí,“ napsal Pavel Kohout.

Pěna dní v Klicperově divadle v Hradci Králové

Má-li Kohoutova mrazivá groteska vítězství pracujícího lidu světovou premiéru, následující titul bude mít premiéru českou. A s ní se vrátí režisér Petr Štindl, zdejší inscenátor Zellerových her Ten třetí a Kdybys umřel či Mannova Mefista.

V Hradci se ujme úspěšné britské komedie Torbena Bettse Vincenc, která slibuje střet metropolitní kavárny s kulturou plechovkového piva, kdy se odhalí dávné ambice, touhy i předsudky.

„Premiéra byla v březnu 2014 v komorním Orange Tree Theatre, kde o ni byl takový zájem, že se záhy přesunula na West End do St. James Theatre. Obě uvedení provázela mimořádná přízeň publika i nadšené kritiky, které ji přirovnávaly k Bohovi masakru Yasminy Rezy. Komedie kromě precizních dialogů, spousty humoru i vážných témat nabízí velké herecké příležitosti pro čtyři skvělé herce,“ slibuje dramaturgyně. Česká premiéra bude 3. prosince.

Ještě před Vánoci se umělecký šéf Klicperova divadla David Drábek pustí do další klasiky. Rozsvítil Figarovu svatbu i Richarda III. či zvalchoval Alexandra Dumase, nyní jsou na řadě Jaroslav Němeček a Ljuba Štíplová, tedy autoři komiksového Čtyřlístku.

„Měli jsme partu a obsazovali ty čtyři role. A já byl obtloustlý a celý Bobík. Ale chtěl jsem tak moc hrát Myšpulína, že jsem ostatním vsugeroval, že se na Bobíka nejvíc hodí vyzáblý klučina s vyčnívajícími řezáky. Od toho momentu bylo jasné, že ze mne vyroste politik nebo režisér,“ říká Drábek. Zásadní průvodce dětstvím nejen v 70. a 80. letech, v němž nebudou chybět roboti, zmenšovací pilulky ani yetti, poprvé ožije 17. prosince na hlavní scéně.

McDonagh se vrací

Režisér Jan Frič ve čtyřnásobném divadle roku skvěle zinscenoval McDonaghova Mrzáka inishmaanského, a v zimě se k irskému dramatikovi vrátí. Detektivní komedie z hospody U Kata se jmenuje Kati.

„Světová premiéra této nejnovější hry oblíbeného irského dramatika Martina McDonagha byla v září 2015 v londýnském Royal Court Theatre. Od té doby získala řadu významných ocenění, kromě jiných prestižní cenu Olivier Awards za nejlepší hru roku. Bývalý mistr popravčí Harry si poté, co byl v roce 1965 v Anglii zrušen trest smrti, otevřel hospodu v Oldhamu. Tráví tak na stará kolena čas za výčepním pultem a vypráví svým štamgastům Billymu, Charliemu, nahluchlému Arthurovi a detektivovi v civilu inspektoru Fryovi, o zlatých starých časech. V lokále mu vypomáhá jeho žena Alice a depresivní puberťácká dcera Shirley. Jako nejvyšší míra vzrušení v rámci poklidného života na severozápadě Anglie se zdá být návštěva londýnského pisálka Clegga, který chce s bývalým katem udělat rozhovor,“ nastiňuje děj dramaturgyně. Premiéra je naplánována na únor.

Tři mušketýři v Klicperově divadle.

Inscenace Srpen v zemi indiánů v režii Terezy Karpianus.

Do konce 132. sezony zbývají dvě premiéry, a to v březnu drama Christophera Hamptona Úplné zatmění v režii Terezy Karpianus. Příběh prokletých básníků Paula Verlaina a Arthura Rimbauda byl zinscenován mockrát, dokonce i ve filmu Agnieszkou Hollandovou s Leonardem DiCapriem a Davidem Thewlisem. V květnu dojde na Drábkovu verzi operety Johanna Strausse Netopýr.

„Nechte se pozvat na originální hudebně činoherní představení s opojně naivní nostalgií starého světa, kterou sice neradi přiznáváme, ale stejně ji tajně ujídáme jako sachr se šlehačkou,“ říká dramaturgyně.