Vizualizace změn Benešovy třídy v Hradci Králové.

Vizualizace změn Benešovy třídy v Hradci Králové. | foto: Repro MF DNES

Hradec za stamiliony upraví Benešovu třídu, zpustlý socialistický bulvár

  • 6
Šest tisíc obyvatel z okolí Benešovy třídy v Hradci Králové stráví od pondělí rok a půl na staveništi. Začíná obří přestavba zanedbaného socialistického bulváru. Jen první etapa přijde na 185 milionů, za něž vzniknou parkoviště, kruhová křižovatka, cyklostezka či krytý nadzemní chodník.

Bagry zboří staré podzemní garáže i komplikované rampy a schodiště. Stavební práce začnou na východní straně Benešovy třídy a auta budou jezdit západní stranou, příští rok se vymění.

Co se ještě změní na Benešově třídě

  • zásadně ubude parkovacích míst
  • lidé mohou využít pro parkování část ulice Na Potoce od křižovatky s ulicí Hradeckou po křižovatku s ulicí Školskou (bude průjezdná jedním směrem s parkováním vlevo ve směru jízdy)
  • další provizorní místa budou v ulicích Milady Horákové, Jana Palacha a Štefánikova
  • přístup na poštu nebo do obchodů přes provizorní lávky

"Momentálně na Benešově třídě přesouváme jednu zastávku a betonuje se provizorní nástupní ostrůvek. Dělníci nastoupí na stavbu od pondělí. Lidé musí počítat, že vznikne oplocené staveniště v okolí pošty, jinak to ani nejde. Ve chvíli, kdy se tam budou bourat podzemní garáže, tam vznikne ohromný kráter," řekl Josef Čižmár z odboru rozvoje magistrátu.

Podle něj město získalo na první část oprav menší podíl dotace z Integrovaného operačního programu, než chtělo, takže 126 milionů korun musí zaplatit ze svého. Na druhou stranu se původně počítalo s rozpočtem stavby přes 300 milionů korun, vítězná firma však nabídla o čtyřicet procent nižší cenu.

Obchody ani pošta na Benešovce nezavřou, ale lidé se do nich dostanou jen po provizorních lávkách. Hlavní starost čeká obyvatele s parkováním. Dosud bylo na Benešově třídě 220 míst, náhradou za ně určil magistrát až kolem 200 míst v ulicích Milady Horákové, Palachova, Štefánikova a Na Potoce.

Město omezí parkování i dopravu

Obyvatelé menších ulic, které jsou v těsné blízkosti Benešovy třídy, se však bojí, že lidé z Benešovky budou radši hledat parkovací místa před jejich domy, než aby si zajížděli k silnicím v ulicích Štefánikově nebo Horákové, odkud to mají ke svým domovům dál.

"U nás v ulici mají rodiny i dvě tři auta, takže o místa na parkování dost bojujeme. Jde to ještě dopoledne, odpoledne se to ale začíná plnit. Jestli přibudou další auta, tak si to neumím představit," obávala se Vlasta Bednářová z jedné z přilehlých ulic.

Kvůli stavbě nových garážových stání se lidé budou muset přihlásit na magistrátu do výběrového řízení, pokud chtějí získat garážové stání do pronájmu. Staré nájemní smlouvy totiž zaniknou.

Kromě parkování se mírně omezí i doprava, kterou magistrát svede na jednu stranu. Z komunikace na západní části Benešovky tak zmizí parkovací a cyklistický pruh a auta po ní budou jezdit oběma směry. Policie tam už také částečně upravila svislé i vodorovné dopravní značení.

Kvůli staveništi se naštěstí nijak nemění provoz městské hromadné dopravy. Posune se pouze nástupiště u bývalé Jiskry, kde vznikne provizorní ostrůvek. Na zastávce Benešova bude mimo provoz dobíjecí automat na městské karty, a to až do ukončení stavebních prací letos v prosinci. Cestující mohou využít nejbližší automat u vstupu do centra Futurum.

Vznikne zde cyklostezka i klidová zóna

První část oprav se týká středu Benešovy třídy, další dvě třetiny chce město pořídit v příštích letech. Podle odhadů si obnova bulváru vyžádá kolem 600 milionů.

Do konce příštího roku vzniknou na Benešově třídě nová parkovací stání na povrchu i pod zemí, cyklostezka a klidové zóny s vodními prvky.

Obě strany bulváru propojí krytý nadzemní chodník, jehož zastřešení ponese středový pylon. Ke zpomalení dopravy přispěje nový kruhový objezd. Architekt Pavel Zadrobílek navrhl celý prostor jako bezbariérový.

Jak se změní doprava

  • stavební práce začnou 17. června
  • pro auta se uzavře jízdní pás od Štefánikovy ulice do ulice Jana Masaryka
  • druhý jízdní pás od Masarykovy do Štefánikovy ulice se rozdělí na dva protisměrné pruhy, pojede jimi i MHD obousměrně
  • na křižovatce ulic Benešova a Masarykova bude upravena přednost v jízdě

Obyvatelé si mohou přijít pro podrobné informace do kanceláře, kterou magistrát zřídil v domě čp. 1542.

Střídá se tam každou středu architekt Zadrobílek s pracovníkem odboru rozvoje města Čižmárem, nově tam bude docházet i zástupce stavební firmy. Lidé už kancelář využívají, ptají se na parkování, vstupy do obchodů či vizualizace budoucí Benešovy třídy.

V Hradci se po vzoru sovětských sídlišť a bulvárů začalo v 60. letech 20. století budovat velké sídliště na Moravském Předměstí. Výstavba Benešovy třídy, která se měla stát zejména nákupním centrem nově vybudovaného sídliště, byla dokončena v druhé polovině 80. let.

Architekti ji stvořili v duchu prostorového města v několika výškových úrovních. Po revoluci však začal z místa, které mělo být spádové pro celé Moravské Předměstí, mizet život. Mohl za to především rozvoj supermarketů a nákupních center na okraji města. Obchodníci z Benešovy třídy začali mizet už od konce 90. let.