Kotel byl vyroben v roce 1908, ale po důkladné opravě je na něj nahlíženo jako...

Kotel byl vyroben v roce 1908, ale po důkladné opravě je na něj nahlíženo jako na kotel nový a má rok výroby 2012. | foto: Bohuslav Škoda

Příští rok vyjede jedna z nejstarších lokomotiv, kotel už má jako nový

  • 2
Lokomotiva Conrad Vorlauf alias Zeměplaz ze Železničního muzea v Jaroměři, která by se mohla stát nejstarší pojízdnou lokomotivou v Česku, už má zase svůj kotel. Její oprava vyjde na zhruba dva miliony korun, po kolejích se bude opět prohánět příští rok.

I když kotel pochází z roku 1908, po důkladné opravě se na něj nahlíží jako na úplně nový. Železniční nadšenci jej namontovali do rámu lokomotivy začátkem března, když se vrátil po půl roce oprav v Kolíně. 

"Nyní budou na kotli probíhat další práce jako montáž armatury, komína a dalších technologických celků," řekl Bohuslav Škoda ze Společnosti železniční výtopna v Jaroměři.

Na opravu kotle přispěla půl milionem korun nadace OKD a další dvě třetiny potřebných peněz poskytli jiní dárci.

Jako jediná lokomotiva své řady nešla do šrotu

Parní lokomotiva Conrad Vorlauf, jež pochází z roku 1873, tahala nákladní vlaky na Rakouské severozápadní dráze. Před víc než padesáti lety dosloužila a pak ji používali na posun v cihelně v Hodoníně. V roce 1971 ji získalo Národní technické muzeum, takže jako jediná ze své řady ušla sešrotování.

Zchátralá lokomotiva pak různě putovala, až si ji začátkem devadesátých let zapůjčili do Jaroměře. O její obnovu tam usilují patnáct let. Příští rok, kdy lokomotiva bude mít 140. výročí, by už měla být pojízdná. Celkové náklady dosahují dvou milionů korun, přispěli i lidé ve dvou sbírkách.

Jízdy muzejním vlakem zahájí v Jaroměři 5. května s lokomotivou Velký Bejček.