Víceleté gymnázium Collegium si hledá prostory v bývalém penzionu Adler v Polici nad Metují (2.11.2015). | foto: Štěpánka Tůmová

Připravíme na skutečný život, říká autor nápadu netradičního gymnázia

  • 0
Pro nové gymnázium v Polici nad Metují na Náchodsku, které by mělo vzniknout v bývalé hospodě Adler, se nadchli tři skautští vůdci. Má být alternativní, s otevřenými vztahy mezi kantory a žáky, s projekty a možná i vlastními výzkumy po vzoru pražské Přírodní školy. Tak si ho představuje učitel Michal Bureš, jeden z autorů záměru.

Otevřít školu však nebude vůbec jednoduché, v pondělí totiž záměr narozdíl od polických radních nepodpořili jejich krajští kolegové (více čtěte zde).

Jaké důvody vás k tomuto kroku založit alternativní školu přivedly?
Nemyslíme si, že stávající nabídka škol všem vyhovuje. Jsou lidé, kteří by rádi měli nějakou alternativu. To, co chceme vytvořit, je škola, která má ambici nejen vzdělávat, ale i vychovávat, formovat člověka a připravit ho na skutečný život, aby uměl využívat vědomosti, které si ze školy odnáší. Přáli bychom si také posílit přirozený patriotismus dětí k Policku a Broumovsku.

Budoucí osmileté Gymnázium Collegium

  • Škola zatím existuje jen na papíře.
  • Příští rok by se v Polici mohla otevřít prima osmiletého gymnázia a tercie šestiletého gymnázia.
  • Malá přírodovědně zaměřená škola by chtěla pojmout 80 až 100 žáků a jako své sídlo si možná zakoupí prázdný penzion Adler na okraji města, který je už dva roky uzavřený.

Hledáte už pedagogy?
Některé jsem už oslovil, ale vypsali bychom výběrové řízení. Uvítal bych lidi, kteří mají praxi, ale nebrání se novým cestám. Takoví jsou možná klasickým školstvím trochu znechuceni. Státní školství nefunguje úplně špatně, ale mohlo by být lepší.

Čím se chcete lišit od stávajících gymnázií?
Nebude to klasická škola se zvoněním, ale ani volná alternativa a ani škola, kde si děti zaplatí a dostanou maturitu zadarmo. Bude zaměřená na přírodovědné obory, v republice je pouze několik takových. Bude tam otevřený vztah mezi společenstvím učitelů a žáků. Kantor by měl mít přirozenou autoritu, být odborně zdatný, ale také být osobností, jež by dokázala žáky směrovat a být jim lidským vzorem.

,