Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z předražené křižovatky Koruna se stal špunt, trolejbusům padaly klacky

  9:42aktualizováno  9:42
Kritizovaná křižovatka Koruna, která stála Hradec Králové přes 120 milionů korun, narazila na další problém. Trolejbusům tam kvůli špatné výhybce padaly sběrače a dopravní podnik je musel upravit. Kruhový objezd dokázalo zablokovat i několik trolejbusů za sebou a v centru se tak tvořily kolony.

V pořádku projet přes nově vybudovanou křižovatku Koruna v Hradci Králové byl v uplynulém týdnu pro řidiče trolejbusů oříšek. Jízda po kruhové křižovatce se podobala ruské ruletě. Trolejbusům podezřele pravidelně padaly tyčové sběrače proudu, zvané klacky.

Vozům dopravního podniku se několikrát v dopravní špičce podařilo ucpat křižovatku. „Přes křižovatku jezdím denně a v týdnu jsem tam několikrát zažil, že řidič musel vylézt z vozu a klacky si přehodit na správnou trolej. Řada z nich o problému věděla, a tak nečekali, až jim spadnou, ale přehazovali si je ručně napřed,“ popsal čtyřiatřicetiletý muž z Hradce Králové, který redakci iDNES.cz na problém upozornil.

Fotogalerie

Pracovníci dopravního podniku už od začátku pátrali po původci problémů s nepřehazováním výhybky na trolejovém vedení. Nakonec ho našli - byl to jeden nenápadný kabel.

„Byla to záležitost automatického nastavování výhybek. Protože se signál přenáší vzduchem, musíme dbát na to, aby v okolí nebyl žádný zdroj jiného frekvenčního záření, který by ho ovlivňoval. Jedna výhybka, která po dokončené rekonstrukci vykazovala chybu, nebyla osazena stíněnou kabeláží. Proto jsme tam museli vyměnit kabely za stíněné, které zamezují rušení zvenčí,“ vysvětlil Vladimír Pejřil, dopravnětechnický náměstek dopravního podniku.

Od výměny kabelů prý trolejbusy zase projíždějí hladce. Hradecký dopravní podnik na nové křižovatce paradoxně doplatil na to, že patří k nejmoderněji vybaveným v celé republice. Výhybky na trolejích se totiž šoférům přepínají samy, nemusí pro to hnout ani prstem.

„Hradec má systém, do nějž se řidič při nástupu do služby přihlásí svojí identifikační kartou a kartou kurzu, který ten den pojede. Tím se do počítače ve voze automaticky naprogramuje přednastavení výhybek, takže už při příjezdu do křižovatky nemusí podnikat žádné další kroky, aby změnil nastavení výhybek. To už se děje úplně automaticky,“ popsal Pejřil.

Problematická výhybka na nové křižovatce Koruna, kde trolejbusům padaly sběrače.

Problematická výhybka na nové křižovatce Koruna, kde trolejbusům padaly sběrače.

Dříve musel řidič v určitém úseku provést úkon zvaný budění. „Musel sešlápnout jízdu a vyvolat proudový nárůst, který přehodil výhybku,“ dodal náměstek.

Hradecký dopravní podnik má tímto zařízením pokryté téměř celé město. Kromě několika manipulačních výhybek, které řidiči používají minimálně, všechny ostatní ovládá automat.

„Myslím si, že v takovém rozsahu, jako to máme my, to v republice úplný standard není. Když se stavěl terminál, kompletní zatrolejování terminálu a Riegerova náměstí už bylo osazeno tímto systémem. Máme ho na většině výhybek ve městě,“ dodal Pejřil.

Křižovatka rozdělila Hradec na dva tábory

Novou křižovatku Koruna uvedla hradecká radnice do provozu 1. srpna přesně po roce a jednom měsíci od začátku stavby, která na stejně dlouhou dobu zcela pozměnila jízdní řády ve městě.

Křižovatka má svým vzhledem připomínat korunu, jejíž trny tvoří sloupy držící trolejové vedení. Každý z nich stál přes milion korun.

„Jeden takový sloup stojí přes milion korun, protože je tam kvůli velkému přepětí několik kubíků betonu,“ vysvětlil v minulosti bývalý primátor Hradce a nynější zastupitel Oldřich Vlasák (ODS). Ten se spolu s představiteli města kritikům díla snažil vysvětlit cenu křižovatky, která vyšla na 127 milionů korun.

Koruna už od začátku budí emoce. Zatímco někteří Hradečáci jsou novou podobou křižovatky s fontánou uprostřed nadšeni, jiní ji kritizují nejen pro megalomanský vzhled, ale především kvůli ceně, která od chvíle, kdy se o rekonstrukci místa začínalo hovořit, vzrostla skoro o sto procent. Původní plánovaná cena totiž byla 65 milionů (o nárůstu ceny čtěte zde).

Ke křižovatce proto hradecká radnice na svých webových stránkách vyhlásila anketu, ve které zatím hlasovalo přes čtyři stovky lidí, kteří odpovídali na tři otázky: Zda se křižovatka líbí, zda zhorší dopravní situaci v lokalitě a zda byla dobrou investicí. Město totiž celou přestavbu platilo z vlastní pokladny bez využití jakékoli dotace.

Nejednotnost názorů Hradečáků dokazují i prozatímní výsledky ankety. Koruna se 184 hlasujícím nelíbí, 176 ano, jen dva nemají názor. Na stránkách města je možné hlasovat až do 31. srpna. V anketě na iDNES.cz zvítězili příznivci poměrem 1394 ku 1279 (více zde).





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rozhledna na Žaltmanu v Jestřebích horách zarůstá okolním lesem.
Rozhledna na Žaltmanu je bez výhledu, vyroste tam nová a vyšší

Nejvyšší vrchol Jestřebích hor Žaltman na Trutnovsku dostane v příštím roce novou dominantu. Ze současné dvanáctimetrové kovové rozhledny už není kvůli stromům...  celý článek

Řemeslníci na zámku v Novém Městě nad Metují opravují terasy.
U zámku v Novém Městě zpevňují terasy, aby nepadaly

Na zámku rodiny Bartoňů-Dobenínů v Novém Městě nad Metují od června pracují zedníci na obnově kaskádových teras v zahradě. Ve druhé etapě opravují nejvýše...  celý článek

Prameník minerálky Idy v Náchodě
Policie odložila případ minerálky s arzenem. Nešlo o trestný čin, rozhodla

Postup radnice v Náchodě, která po čtyři roky dovolila lidem pít minerálku Ida obsahující arzen, nebyl trestným činem. K takovému závěru dospěli rychnovští...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.