Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O lokálky za desítky milionů není zájem, můžou zlevnit až na cenu šrotu

  15:07aktualizováno  15:07
Stát prodává nevyužívané železniční tratě, mimo jiné i na Náchodsku a Jičínsku. Zatím jsou nesmyslně drahé, ale jejich cena se bude snižovat. A možná budou k mání i zdarma.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Na prodej je v první vlně například dvaadvacet nevyužívaných kilometrů kolejí mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem a Správa železniční dopravní cesty se v blízké budoucnosti bude chtít podle informací MF DNES zbavit rovněž tratí z Broumova do Otovic a ze Žacléře do Královce.

Problémem je však cena. Vyhláška za kopidlenskou lokálku žádala 98 milionů korun a zatím se neobjevil žádný milionář s láskou k vlakům. Cena však bude rychle klesat: nejprve na takzvanou hodnotu obvyklou, a jestliže se vlastník nenajde ani po třetí vlně zlevňování, SŽDC je může bezplatně nabídnout ministerstvu dopravy, krajům i obcím.

„Já se ale obávám, že příliš drahé by to pro nás bylo i zadarmo, vždyť jen údržba musí stát hodně peněz. České dráhy už nám nabízely k odkupu ruinu budovy nádraží za 980 tisíc, což jsme s díky odmítli,“ říká starosta Žacléře a současně krajský radní Miroslav Vlasák (ODS).

Cena může klesnout na cenu šrotu

Trať by podle něj neměl koupit či jen přijmout jako dar ani kraj: „Čistě pragmaticky by byl blázen. Co s tím? Vyplatilo by se to jen v případě, kdyby ji dostal darem, ale pak by ji hned zlikvidoval a prodal do sběru, než se rozkrade.“

Jenže právě takového postupu se při prodeji nevyužívaných tratí nejvíce obává předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík.

„Nevím, co si SŽDC představuje pod pojmem obvyklá hodnota, protože železniční tratě se běžně neprodávají. Cena se však může snižovat až do té míry, že bude porovnatelná s cenou šrotu,“ říká Mužík a myslí si, že případný spekulant může jednoduše obejít i státní podmínku zachování provozuschopnosti po dobu pěti let: 

„Nabyvatel může být skrytou firmou na využití šrotu. A za druhé: sice má povinnost dráhu provozovat, ale je otázka, jak by stát mohl provoz vymáhat,“ upozorňuje šéf sdružení, podle kterého metr železniční koleje váží kolem 49 kilogramů, a tak například 22 kilometrů z Kopidlna do Dolního Bousova při výkupní ceně pět korun za kilo má šrotovou hodnotu 10,7 milionu korun.

„Sama nevěřím tomu, že by tu trať někdo koupil s dobrým úmyslem ji zachránit a provozovat,“ přemýšlí starostka Kopidlna Hana Masáková, jež ale nevylučuje, že obec by za určitých podmínek mohla železnici přijmout darem: „Zadarmo by to mohlo být zajímavé, ale i tak bychom si museli nechat zpracovat finanční analýzu, jestli by to vůbec stálo zato.“

Některé obce raději budují cyklostezky

Snahu o návrat vytrhaných kolejí již některé obce vzdaly a na místě jejich těles raději budují cyklostezky. Jedna už vznikla na bývalé trati mezi Kyjovem a Mutěnicemi, další má být na trase Uhřice - Ždánice.

SŽDC se celkem chystá prodat 21 nevyužívaných tratí (více najdete zde) a první pětice má jen otestovat zájem.

Kategoricky proti je ale Svaz cestujících ve veřejné dopravě. „Zastavení provozu nebylo objektivně zdůvodněno, ale došlo k němu vždy na základě jejich nedostatečné údržby a krátkozrakého politického rozhodnutí,“ vzkazuje v otevřeném dopise ministru dopravy Danu Ťokovi předseda svazu Miroslav Vyka.

Ve druhé vlně prodeje by mohla přijít na řadu i pětikilometrová trať z Broumova do Otovic, která není využívaná už devět let.

„Vím o tom, že se s tou myšlenkou koketuje. Sám za sebe říkám, že za nějaké symbolické peníze bych do toho asi šel, ale je to na rozhodnutí obce. Musel by to být smysluplný projekt, ale na rovinu říkám, že si nemyslím, že se jej podaří zrealizovat,“ netají se starosta Otovic Petr Novák. 

„Já si myslím, že odkup určitě smysl má a leckteré obce již zájem mají, protože jejich lokálky by byly provozuschopné. Ty dráhy přece vznikly jako obecní, jen se později zestátnily,“ dodává Mužík.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.