Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Náchodští zablokovali dopravu u Slávie. Schází jim obchvat města

  9:19aktualizováno  16:05
Zhruba sto lidí zastavilo po půl čtvrté odpoledne dopravu na náchodské kruhové křižovatce u Slávie. Dvacetiminutovou blokádu svolalo občanské sdružení Obchvat Náchoda na protest proti scházejícímu obchvatu města. Chtějí ho přesto, že se situace v posledních třech letech zlepšila.

Protestní blokáda dopravy na kruhové křižovatce u Slávie v Náchodě měla upozornit na chybějící obchvat města. (19. 9. 2014) | foto: Michal FantaMF DNES

„Přijďte podpořit přípravu a výstavbu obchvatu Náchoda. Ukažme, že nám záleží na prostředí, ve kterém žijeme,“ vyzvalo sdružení na svém webu. Zároveň pozvalo na křižovatku flašinetáře. Sdružení ohlásilo na policii a úřadech, že shromáždění občanů u křižovatky potrvá od 15 do 17 hodin. Samotná blokáda začala v 15:30 a skončila po dvaceti minutách.

Fotogalerie

Na Pražské ulici, kudy vede mezinárodní silnice do Polska, se tvořily kolony aut. Provoz zablokoval na kruhovém objezdu nekonečný proud chodců s gymnastkami i cyklisty.

„Prosíme jak řidiče, tak chodce o vzájemnou toleranci a ohleduplnost. Policisté budou monitorovat shromáždění kvůli zajištění bezpečnosti,“ nabádala mluvčí hradecké policie Ivana Ježková. Podle reportérky se ale někteří řidiči snažili na kruhový objezd i přes korzující dav vjíždět. 

Sdružení Obchvat Náchoda svolalo protestní shromáždění ke kruhové křižovatce u Slávie už počtvrté, aby na problém s dopravou v centru města znovu upozornilo.

"Záměr stavby obchvatu se neustále posouvá. Dnešní blokáda je upozornění pro poslance, protože je velký problém, že se do územních řízení odvolávají organizace postupně a protahují je," vysvětlil předseda občanského sdružení Jan Chaloupka.

Obchvat Náchoda

Stavba obchvatu se připravuje 17 let, ale zatím nezískala územní rozhodnutí. Prosazovaná severní varianta obchvatu povede v délce 6,5 km od Vysokova přes Kramolnu, Babí a Dolní Radechovou do Bělovsi. Má mít dva tunely, 18 mostů a dvě mimoúrovňové křižovatky.

Plánovaný obchvat Náchoda na silnici I/33.

Ředitelství silnic a dálnic odhaduje jeho cenu bez daně na 2,8 miliardy korun, v roce 2012 byla příprava obchvatu pozastavena. Proti stavbě protestuje část lidí, další se sdružili do spolku pro obchvat. Kvůli dopravě už pořádali tři blokády.

Obchvat Náchoda zůstává po sedmnácti letech příprav pořád jen jako čára na papíře. Krajský úřad vrátil loni vydané územní rozhodnutí zpět náchodskému stavebnímu úřadu, protože některá vyjádření institucí už byla zastaralá.

Teď je územní řízení stále přerušené. Podle starosty se však už přece jen rýsuje, že se znovu rozběhne, možná už v říjnu.

"Máme vyjádření všech dotčených orgánů kromě ministerstva životního prostředí. Pevně věřím, že už snad není nic, na co by se odpůrci obchvatu mohli odvolávat," řekl starosta Jan Birke. Protestu se osobně nezúčastnil, i když radnice i on osobně obchvat podporuje. Nechtěl však blokádou trestat řidiče.

Stavba už získala před osmi lety posudek vlivu na životní prostředí, ale má hlasité kritiky, byť je jich menšina. Několika občanským sdružením se nelíbí ničení krajiny kolem Náchoda nebo hluková zátěž pro obyvatele tamních vesnic.

Náchodem v současnosti jezdí kolem dvaceti tisíc vozidel denně, z toho asi dva tisíce kamionů. Lidé si stěžují hlavně na hluk, vibrace a zplodiny z projíždějících aut. I když Ředitelství silnic a dálnic v minulosti zaplatilo výměnu oken lidem v panelových domech na Pražské ulici, znečištěné prostředí se nemění.

Náchod čeká na obchvat i kvůli tomu, že se po osmi letech v červenci znovu rozběhla výstavba chybějícího úseku 2,5 kilometru dálnice D11 z Osiček do Hradce Králové. Její další pokračování má vést směrem na Smiřice a Jaroměř, větší část pozemků tam už stát vykoupil.

Když radnice v roce 2011 otočila dopravu v několika jednosměrkách v centru, průjezd městem se o hodně zlepšil. Ve špičkách se však stejně tvoří kolony. Stát pomůže Náchodu dílčími úpravami, které zlepší průjezd i bezpečnost. Už vybudoval novou kruhovou křižovatku v Bělovsi u Kauflandu, upravil kruh u Itálie a nedávno dokončil opravy silnice I/14 směrem na Červený Kostelec.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nevypadají zrovna jako praví turisté. Václav Havel, Alexandr Vondra, Jáchym...
Stopy Charty v Krkonoších. Kde se Havel a spol. scházeli s Poláky

Mobilní aplikace organizace Post Bellum, která sbírá příběhy, na něž by se nemělo zapomenout, nabízí krkonošskou trasu přibližující místa, kde se scházeli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Královéhradecký kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

David Kovář ošetřuje zraněné týden po zemětřesení v Nepálu.
Český lékař se vzdal místa primáře v USA, vyrazil na misi do Afriky a Asie

Kardiolog David Kovář, původem z Hradce Králové, pracoval jako primář na klinice v americkém Coloradu. Rozhodl se však vzít rodinu a na rok vyrazit do Afriky a...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
HELPDESK práce na PC, administrativa, zákaznická podpora

Grafton Recruitment Praha
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 18 000 - 22 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.