Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Náchoda se vrátil radar, pokuty už ale řidičům nedává

  16:05aktualizováno  16:05
Někteří řidiči v Náchodě znejistěli, že jim opět hrozí pokuty za rychlou jízdu snímkovanou radarem. Nápadně podobné zařízení se totiž objevilo po třech letech v Kostelecké ulici, kterou se vjíždí do Náchoda ve směru od Červeného Kostelce.

Firma Czech Radar vrátila svůj radar do Kostelecké ulice v Náchodě od začátku ledna 2015. Zařízení sbírá data o provozu, pokuty kvůli němu nehrozí. | foto: Štěpánka Tůmová, MF DNES

Dříve si město pronajímalo radar od soukromé firmy Czech Radar a společně inkasovaly pokuty, ale pak Náchod vypověděl smlouvu jako nevýhodnou.

Teď však radnice kuriózně neměla žádné tušení o návratu tohoto soukromého radaru. „Osobně jsem se o tom dozvěděl až z Facebooku. Požadovali jsme odstranění radaru, protože město ani státní policie neměly žádné informace o jeho nainstalování, ale firma se odvolala na platné stavební povolení,“ říká starosta Náchoda Jan Birke.

Radar, který se objevil u benzinové stanice na Plhově od začátku ledna, tak na místě dál zůstává. V řidičích i obyvatelích vyvolává otázky, co a jak vlastně měří.

„Těžko říct, zda je radar funkční, ale vlastně bych se tomu vůbec nebránil. Alespoň tu řidiči sundají trochu nohu z plynu. Když se tu občas objeví policisté a měří rychlost, to nemá valný efekt. Přitom v létě tu lítají motorkáři, nikdo tady nejezdí padesátikilometrovou rychlostí. Je tu základní škola a kdykoli může vyběhnout dítě do cesty, navíc tudy vede cyklostezka a v létě tu bývá velký pohyb lidí,“ všímá si Vladimír Jirásko, který žije na Plhově.

„Jako řidiči je mi to jedno, ale aspoň radar působí preventivně. Dříve tu však byl i displej, který ukazoval rychlost. Kdyby všichni jezdili, jak se má, ani bychom radary nepotřebovali,“ míní penzista ze sídliště, ale jméno nechce uvést.

Firma sbírá data a nejspíš by se chtěla vrátit

Řidičům žádné pokuty nehrozí. Podle firmy zařízení zaznamenává pouze rychlost projíždějícího vozidla bez toho, aniž by jakkoli zachytilo podobu řidiče či SPZ vozidla.

„Zařízení máme osazena v řadě měst, kde jsme dříve měřili rychlost. Naměřená data shromažďujeme v rámci pilotního projektu Bezpečná města do statistik a chceme je poskytovat různým organizacím či institucím, například Besipu, policii, krajům či obcím,“ tvrdí výkonný ředitel Czech Radaru Petr Nahodil.

Firma nezakrývá, že by se znovu ráda pustila do spolupráce s radnicí. Až vyhodnotí údaje z místa, patrně jí to nabídne.

Než se radar objevil v Náchodě poprvé, řidiči v Kostelecké ulici páchali přes tisíc přestupků měsíčně. „Po nasazení našeho systému došlo ke snížení asi o osmdesát procent. Ze současných měření jsme zjistili, že se počet přestupků opět vrátil na původní výši. Z dlouhodobého hlediska je nezbytné nasadit trvalé technické řešení,“ říká Nahodil.

Od léta 2009 do prosince 2010 město vybralo na pokutách 1,365 milionu korun, z toho šlo firmě 997 tisíc. Měsíční nájem radaru činil 70 tisíc.

Nové vedení města ukončilo pronájem kvůli nejasnostem, zda se soukromníci smějí podílet na ukládání a výběru pokut. Část řidičů se totiž proti pokutám odvolala a město je dál raději nevymáhalo. S firmou se radnice rozcházela složitě a nájem za radar platila ještě půl roku poté, co přestal měřit rychlost.

„Byli jsme rádi, že jsme smlouvu vypověděli. O nové spolupráci neuvažujeme,“ dodává starosta.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.