Nenápadná reklama na pardubický zámek rozlítila hradecké patrioty a nakonec i...

Nenápadná reklama na pardubický zámek rozlítila hradecké patrioty a nakonec i vedení radnice (17.3.2016) | foto: archiv Petra Vošousta

Reklamu na Pardubice hradecká radnice zcenzurovala kvůli hrstce uražených

  • 65
Humbuk kolem reklamy na pardubický zámek na trolejbusech v Hradci Králové ukázal na vedlejší efekt rádoby otevřené radnice. Někteří lidé si zvykli volat své stížnosti přímo hradeckým politikům. A ti v tomto případě - na rozdíl od jiných kauz - hlasům několika nespokojených lidí okamžitě vyhověli.

Nevinná reklama na pardubický zámek tak už nebude v ulicích Hradce Králové znepokojovat některé místní obyvatele a představitele města. Ti totiž slogan začínající otázkou „Nudíte se v Hradci?“ pochopili jako urážlivou provokaci.

Vedení města nejdříve zařídilo, že oba hradecké trolejbusy s reklamou zůstaly v dílně (o direktivním rozhodnutí radnice jsme psali zde). Dopravní podnik pak prosazoval vyškrtnutí slova Hradec z textu. Vedení Východočeského muzea v Pardubicích, které si nezvyklou propagaci objednalo, to znechutilo a s reklamou se nakonec rozloučilo.

„S autorem grafického návrhu jsme si nakonec řekli, že jsme z toho otráveni, ať si tedy reklamu raději strhnou,“ pokrčil rameny ředitel muzea Tomáš Libánek, kterého zklamal hlavně fakt, že se do takové věci vložila politika.

„Nudíte se v Hradci? Zámek Pardubice!!!“

Slogan na dvou trolejbusech hradeckého dopravního podniku způsobil v hradeckém veřejném prostoru takové pozdvižení, že poutač na pardubický zámek najednou řešil královéhradecký primátor, jeho náměstkyně i ředitel tamního dopravního podniku. Představitelé Hradce Králové nyní ze všech stran čelí kritice, že nemají dostatečný nadhled.

Náměstkyně primátora Hradce Králové Romana Lišková (HDK), která minulý týden vedení dopravního podniku přikázala reklamu ze dvou trolejbusů sundat, se brání tím, že jen brala vážně výhrady obyvatel města.

„Za mě osobně tohle vůbec žádný problém není, vždyť já sama jsem napůl z Pardubicka. K rozhodnutí reklamu odstranit jsme dospěli proto, že se nám ohlásili lidé, kterým se to nelíbí. Mně samotné přišlo asi dvanáct e-mailů a k tomu se přidalo několik telefonátů od občanů,“ přiznala náměstkyně primátora Hradce Králové Lišková.

Podle ní se radnice snahami reklamu z trolejbusů odstranit snažila nezjitřit emoce. „Bylo to trochu kontraproduktivní,“ přiznala náměstkyně pro městské organizace.

Hradecký primátor Zdeněk Fink je však přesvědčen, že šlo o nevhodnou reklamu. „Výrobky nebo služby, které se obtížně prodávají, z nějakých důvodů sahají do spodních pater reklamy a to je asi ten případ,“ řekl pro Českou televizi Fink.

Od chvíle, kdy se proti reklamě postavilo vedení města, jsou oba trolejbusy odstavené na dílně a v ulicích Hradce se neobjevují.

Vedení Východočeského muzea v Pardubicích, které si reklamu s titulkem Nudíte se v Hradci? Zámek Pardubice!!! zadalo, původně trvalo na tom, že ji bude chtít takto zachovat. Dopravní podnik na ně de facto neměl žádné páky, protože reklama neporušovala zákon. Pokusil se proto navrhnout pardubickému muzeu zvláštní řešení - totiž, že změní text sloganu.

„Na konci minulého týdne nám dopravní podnik nabídl, že ji přepracuje na slogan Nudíte se? Poradíme. Zámek Pardubice!!!, což se nám nelíbí,“ uvedl Tomáš Libánek.

Hradec se chová jako uražené děcko, říká opozice

Zatímco koaliční zastupitelé jen potichu našlapovali kolem celé „aféry“, o níž mají zájem i prestižní česká odborná periodika zaměřená na marketing a reklamu, opozice si s představiteli města nebrala příliš servítky.

„Je pozoruhodné, jak se najednou tito pánové a dámy bijí za občany, když v jiných případech je zvysoka ignorují,“ ozval se zastupitelský klub Změny pro Hradec a Strany zelených (čtěte o bourání hájovny nebo o stavbě laboratoří navzdory peticím).

„Já se v Hradci Králové rozhodně nenudím, s vedením města rozhodně nuda není, protože stále překvapuje neuvěřitelnými nápady,“ glosoval zastupitel Martin Hanousek (SZ).

Vedení Hradce kritizoval i další opozičník, Pavel Marek z hnutí ANO. „Hradec se zachoval jako malé uražené děcko a reklamu zakázal. Pokud někdo opravdu stížnost napsal, slogan se evidentně trefil, protože ten, kdo se nenudí, nemá čas na stížnosti,“ napsal na svém facebookovém profilu.

Pardubičtí politici se diví, jak vedení Hradce na reklamu reagovalo.

„Já to osobně beru jako skvělý tah vedení Východočeského muzea a jsem trochu překvapen reakcí kolegů z Hradce Králové. Vztah mezi oběma městy je myslím velmi dobrý a toto jen ukazuje na to, že ne všichni se s historickými souvislostmi vyrovnali,“ napsal na svém facebookovém profilu náměstek primátora Pardubic Jan Řehounek.

Více smyslu pro humor projevili i čtenáři iDNES.cz, kteří hlasovali v anketě, zdali reklamu považují za vtipnou, či naopak urážlivou. Pro vtipnou hlasovalo 7 638 čtenářů, pouhých 237 označilo kampaň za urážlivou.

„Podle mě žádná skutečná rivalita mezi oběma městy ani není. Naopak mezi nimi existuje velmi široká a dobrá spolupráce. Připadám si jako muž na Měsíci,“ dodal Libánek.

Řada lidí zároveň navrhovala vtipné odvety, kterými by se Hradec za jemnou provokaci mohl odvděčit. Přišli třeba s nápady pozvat pardubické na play-off hokejové extraligy jako rýpnutí, že zatímco hradečtí hokejisté bojují o postup do semifinále hokejové extraligy, ti pardubičtí se v takzvaném play-out snaží vyhnout baráži, která by je mohla z extraligy definitivně vyřadit.