Rekonstrukce Benešovy třídy v Hradci Králové (leden 2014).

Rekonstrukce Benešovy třídy v Hradci Králové (leden 2014). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Benešovu třídu opravy polidšťují, hotovo bude až za šest a půl roku

  • 1
Bezpečnější, zelenější a prosvětlenější by měla být Benešova třída na Moravském Předměstí v Hradci Králové poté, co radnice dokončí její rekonstrukci. Letos chce uzavřít první etapu za 200 milionů korun.

Další čtyři etapy by podle odhadu spoluautora návrhu architekta Marcela Zadrobílka mohly být hotovy za šest a půl roku. Záležet bude zejména na tom, jak rychle se hradecké radnici bude dařit získávat povolení, ale i peníze.

Návrh, s nímž v roce 2006 Zadrobílek s dnes již zesnulým architektem Alexandrem Purem vyhráli, se za osm let dočkal menších úprav. Zrekonstruovaná Benešovka bude příjemnější i pro hasiče, kterým dřívější stav v některých místech komplikoval práci.

Benešova třída v Hradci Králové v dubnu 2011.
Rekonstrukce Benešovy třídy v Hradci Králové (leden 2014).
Vizualizace změn Benešovy třídy v Hradci Králové.

Benešova třída a její původní podoba - nyní v rekonstrukci - a vizualizace bulváru po dokončení oprav.

"Kvůli podhledům, které tam byly, býval problém s ustavením a zakotvením výškového zařízení. Neznamená to ale, že bychom lidi z horních pater nezachránili," říká mluvčí krajských hasičů Martina Žahourková.

Uprostřed vznikne kruhový objezd

Mnohem spokojenější budou po rekonstrukci i řidiči. Uprostřed ulice totiž vznikne kruhový objezd, který sice jízdu sídlištěm zpomalí, což určitě ocení chodci, ale 750 metrů dlouhou ulici rozpůlí.

"Doposud se řidiči, když chtěli změnit směr, museli jet otočit na konec Benešovky, takhle si zkrátí cestu tím, že se otočí v její polovině," vysvětluje Zadrobílek.

Velkým problémem třídy podle socialistických bulvárů je, že slouží spíše jen jako jedna velká ubytovna: její obyvatelé tam chodí jen přespávat do svých bytů, ale volný čas tráví jinde.

Není se jim co divit. Rozpadající se rampy, léta nefunkční bazénky s rozbitými kachličkami, ve kterých se množí plevel a nálety, a všude jen beton, z nějž v horkém létě sálá žár jak na poušti. To by chtěli architekti projektem změnit.

"V létě na Benešovce je hodně nepříjemné mikroklima. To bychom rádi rozbili jakýmsi parkem tvořeným třemi řadami vzrostlých stromů a také shluky stromů kolem středu ulice," popisuje architekt. Vzduch by měla zvlhčit i velká fontána a několik menších, spíše mlhoviště ochlazující dlážděné plochy.

Fontána jako místo setkání

Fontána by podle Zadrobílka sloužila i jako společenské centrum. "V současné době je hrozně složité si vytyčit bod, kde se na Benešovce sejít. Jeho funkci by mohla převzít právě fontána," navrhuje.

Benešova třída měla podle původního záměru sloužit jako středisko, kde si lidé nakoupí vše, co potřebují. Po vzniku supermarketů z ní ale většina obchodů zmizela. Obchodníky by zpět do středu největšího hradeckého sídliště mohla přilákat i snaha změnit výraz obchodů, kterých je na Benešovce hromada.

Jak šel čas s Marxovou, později Benešovou třídou

* Benešova třída se začala stavět v 70. letech 20. století ještě pod názvem Marxova třída, dokončena byla v druhé polovině 80. let

* Takzvaná Marxovka vznikla podle sovětského vzoru a měla být hlavní nákupní tepnou v té době se rychle rozvíjejícího Moravského Předměstí. Na jejím severním konci se měla napojit na monstrózní křižovatku Mileta, která nakonec nevznikla.

* Obchodníci z bulváru, který se po revoluci přejmenoval na Benešovu třídu, začali mizet už od 90. let, kdy kolem Hradce vznikaly první supermarkety.

* Soutěž na návrh rekonstrukce v roce 2006 vyhráli architekti Alexander Pur a Marcel Zadrobílek.

* Zajímavostí je, že o budoucí podobě Benešovky nerozhodovala odborná komise, ale sami její obyvatelé.

"Doteď byly kryty masivními střechami, takže k obchodům nebylo vidět, byla tam tma a celkově to působilo nepříjemně. To by se po rekonstrukci mělo změnit," říká Zadrobílek. Velké železné konstrukce nahradí lehký laminátový přístřešek, který k domům přivede více světla.

"Původně měly být stříšky průhledné, ale z několika důvodů jsme se rozhodli pro speciální laminát. V Německu ho používají třeba na zastřešování peronů na nádražích Deutsche Bahn," vysvětluje.

Proti proskleným stříškám protestovaly Technické služby kvůli nutnosti časté údržby. Nebyly by vhodné ani proto, že domy nad nimi mají 14 pater a nemusely by vydržet třeba pád květináče.

"Navíc nám bylo řečeno, že svrchu nepadají jenom pet lahve, ale i sebevrazi," podotýká architekt. 

Třída bude bezbariérová, přibudou parkovací místa

Velkým tématem v Hradci je tradičně parkování. Zatímco při většině oprav a rekonstrukcí se počet parkovacích míst spíš snižuje, projektanti se rozhodli Benešovce několik set míst přidat. Na sídlišti je zhruba 1 700 bytů, pro něž je k dispozici něco kolem devíti set parkovacích míst. Oficiální kapacita by se měla rozšířit o 560 stání.

"Musíme ale počítat s tím, že momentálně tam lidé stojí, kde se dá, tedy i mimo oficiální parkovací místa, což jim kvůli situaci s parkováním strážníci tolerují. Reálné číslo tak bude o něco málo nižší," upozorňuje Zadrobílek.

Obyvatelé bytů budou mít k dispozici garáže hlídané kamerovým systémem, do nichž se bude dát vstoupit pouze s čipovou kartou, což by mělo omezit vandalismus a vykrádání aut, které na Benešově třídě nebylo ničím neznámým.

Návštěvníkům připadnou parkovací místa nahoře na ulici, kde vznikne jak podélné stání, tak několik menších parkovacích ploch. Část z nich bude krytá stromy.

"Tam budou i místa pro invalidy, která nebude možné umístit do garáží kvůli špatnému přístupu," popisuje spoluautor.

Výhodou parkování pro hosty uprostřed Benešovky bude i nejkratší docházková vzdálenost do všech směrů. Výhodou pro hendikepované bude i to, že Benešovka bude po rekonstrukci kompletně bezbariérová.

Namísto nebezpečného podchodu vznikne lávka

Prostředkem bulváru povede lávka nahrazující nepoužívaný podchod, kterému se většina obyvatel Benešovy třídy raději obloukem vyhýbá. "Bude krytá plachtou, tak jak se už pomalu stává v Hradci zvykem," směje se.

První etapa, rekonstrukce prostřední části, bude hotová do konce letošního roku. Na další čtyři etapy, které by se měly dělat po dvou, se bude žádat o dotace.

"Budeme se snažit, aby s námi mohli čerpat i majitelé domů, stejně jako tomu bylo před několika lety," říká náměstek primátora Jindřich Vedlich, který má rekonstrukci na starost.

Ještě před zahájením přestavby Benešovky na dotace dosáhla sdružení majitelů bytů, kteří si za ně nechali udělat nové fasády, vyměnit okna či opravit výtahy. V soukromých rukou jsou i budovy bývalých samoobsluh, kde v současnosti sídlí fitness centrum nebo herny.

"Rádi bychom, aby i ty měly stejnou fasádu, aby fungoval jednotící prvek," říká Vedlich. Až stavba nejpozději letos v prosinci skončí, obyvatelé Benešovky si od stavebního ruchu odpočinou, dokud město nevysoutěží projektanta dalších etap a nezajistí všechna potřebná povolení a také finance.