Rekonstrukce Benešovy třídy v Hradci Králové v první etapě. (červen 2014)

Rekonstrukce Benešovy třídy v Hradci Králové v první etapě. (červen 2014) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Část hradecké Benešovky prokoukla, zbytku ale hrozí skluz kvůli dotaci

  • 0
První etapa zásadní rekonstrukce Benešovy třídy v Hradci Králové je v polovině. Další etapy oprav jsou však už s otazníkem. Město totiž nejspíš nedosáhne na evropské dotace a bude muset vše platit ze svého. To celý projekt zdrží.

Na bulváru z 80. let už vznikají odpočinkové zóny se zelení, hotová je i část zabezpečených garáží. Prostředek Benešovky by měl být hotov letos na podzim, další dvě části, každá za zhruba 200 milionů korun, budou následovat. Jenže dotace, s nimiž radnice na jejich přestavbu počítala, nejspíš nebudou. Stavba, která měla být hotova za šest let, by se tak mohla zdržet.

Rekonstrukce Benešovy třídy

Nová Benešova třída by měla stát zhruba 600 milionů korun a podle původních odhadů měla být hotova zhruba v roce 2020. Z celého přes jeden kilometr dlouhého bulváru vznikne bezbariérový prostor se zelení, lavičkami, vodními prvky a také novými místy na parkování. Těch by podle architektů mělo přibýt 560.

"V tuto chvíli to vypadá, že z dotačních titulů na roky 2014-2020 peníze na rekonstrukci Benešovy třídy nedostaneme, neboť následující dotační období je koncipováno aglomeračně pro společné projekty Hradce a Pardubic," říká náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

Městu tak hrozí, že plánovanou rekonstrukci okrajových částí Benešovky bude muset zaplatit z vlastní pokladny.

"Kromě toho plánujeme i další velké akce, jakými jsou rekonstrukce Velkého náměstí či severních teras. Pokud vše budeme muset platit ze svého, akce se asi zdrží," přiznává náměstek.

V klidové zóně jsou nové stromy a lavičky, přibude i fontána

Definitivní rozhodnutí padne až v září. "Je to v rukou řídících orgánů, mezi nimiž jsou například Ministerstvo pro místní rozvoj, ROP Severovýchod a další," vysvětluje Vedlich. Že by případný výpadek dotací obří přestavbu úplně ukončil, není podle Vedlicha možné.

"Rekonstrukci Benešovy třídy nemůžeme ukončit první etapou. Vypadalo by to pak jako pěst na oko," pokyvuje hlavou.

Radní i zastupitelé města proto už schválili přípravy na další etapy. Po dokončení střední části bulváru budou hledat projektanta a zhotovitele stavby. "Na projekční práce jsme už vyčlenili 10 milionů korun," říká náměstek pro investice.

Východní část bulváru, na níž stavaři pracovali celý uplynulý rok, už prokoukla. Odpočinková zóna u autobusové zastávky, která zarůstala plevelem, dostala od architektů nový povrch a také menší plochu s patnácti stromky a lavičkami.

"V létě je na Benešovce hodně nepříjemné mikroklima. To bychom rádi rozbili jakýmsi parkem tvořeným třemi řadami vzrostlých stromů a také shluky stromů kolem středu ulice," popisuje architekt Pavel Zadrobílek, který je spoluautorem návrhu přestavby.

Vzduch by měla zvlhčovat i velká fontána a několik menších, spíše mlhovišť, ochlazujících dlážděné plochy.

Letos v létě si jich obyvatelé Benešovky ještě příliš neužijí, střed ulice totiž bude až do podzimu stále vekým staveništěm. Stavaři se totiž přesunuli na západní stranu, kde nyní budují nové garáže. Ty budou o mnoho bezpečnější, než tomu bylo doposud, kdy parkování pod Benešovkou připomínalo džungli.

Na východní straně, kde jsou už hotové, je architekti kompletně zadělali a přístup do nich budou mít pouze majitelé vozů. Vstup na čipové karty by měl omezit vandalismus a krádeže, které dosud nebyly ničím neobvyklým.

Do konce letošního roku v polovině bývalé Marxovy třídy vznikne kruhový objezd, který pomůže hlavně řidičům, protože se už nebudou muset jezdit otáčet až na druhý konec třídy.

"V této etapě zároveň uprostřed vyroste pylon se spojnicí pro chodce, pro něž tak bude přecházení třídy bezpečnější," vysvětluje Vedlich.