Vizualizace změn Velkého náměstí v Hradci Králové (2010)

Vizualizace změn Velkého náměstí v Hradci Králové (2010) | foto: Atelier 201

Rekonstrukce má lidi z chrámů konzumu vrátit na hradecké náměstí

  • 8
Rozbíhající se rekonstrukce Velkého náměstí v Hradci Králové si klade nesnadný cíl. Vrátit do obchůdků a restaurací v historickém centru města lidi, kteří raději tráví víkend v obchodech a fastfoodech nákupních center na periferii.

Zatímco ještě před deseti a více lety se korzovalo po náměstí nebo pěší zóně, dnes je centrum Hradce Králové takřka liduprázdné.

"Co bychom dělali na náměstí? Děti jsem už na Bílou věž vzal a ničím jiným je tam nezabavím. Raději jezdíme do přírody, velké obchoďáky nemůžu ani cítit," říká Pavel Novotný, který dává přednost výletům na hrady nebo zámky.

Pohled na promenádu zákres (2010)

Pohled na plánovanou hradeckou promenádu

Zdá se ale, že je dnes jedním z mála, podle průzkumů se většina lidí uchyluje ve volných dnech do nákupních center, kde si nejen obstará nákupy, ale zajde i do kina a restaurace.

Dáme si film a čínu

"Rodinu ještě nemáme, ale s přítelem sem jezdíme skoro každý víkend. Táhne nás hlavně kino s velkou nabídkou, že si pokaždé vybereme nějaký film. A když už jsme tady, dáme si čínu a nakoupíme něco pěkného do bytu, zrovna se zařizujeme," řekla šestadvacetiletá Jana Málková v hradeckém obchodním centru Futurum.

Nákupní centra

Nákupní centra jsou fenoménem českého obchodu od konce 90. let, v republice jich máme asi tři stovky. Lákají speciálními akcemi, pořádají autogramiády, módní přehlídky a výprodeje, například hradecké Futurum naplánovalo na příští neděli závody batolat.

Průzkumy ukázaly, že přestože je považuje za vhodné místo ke strávení ideálního víkendu jen jedno procento dotázaných lidí, ve skutečnosti je rodinný výlet do centra konzumu sedmou nejčastější víkendovou činností.

Architekti chtějí lidi na náměstí přilákat třeba návrhem promenádní pěší zóny na místě stávajícího parkoviště, kde by se mohly pořádat společenské a kulturní akce.

"Demografická studie je alarmující, mladí lidé na starém městě nežijí. Chceme do centra Hradce dostat více obyvatel, čímž by se mohly rozvíjet malé krámky. V západní Evropě to funguje, ale u nás se všichni stěhují do hypermarketů," varuje hradecký architekt Jaromír Chmelík.

Na návrhu revitalizace náměstí spolupracoval s Jiřím Krejčíkem a dalšími architekty. "Návrh nespočívá jen v technických parametrech, ale hlavně v životě, který tam chceme vrátit," říká architekt.

Hlavní ideou plánované rekonstrukce, která bude hotová nejdříve za čtyři roky, je zrušení většiny parkovacích míst a omezení dopravy na Velkém náměstí.

Řady zaparkovaných automobilů má na jižní části vystřídat promenádní zóna s lavičkami a fontánou. Součástí návrhu je také plán na sto dní v roce, kdy by se na náměstí mohly konat kulturní i jiné akce.

"Máme představu o mobilním návěsu, promítací plátno by bylo nasměrované směrem k zahrádkám restaurací, v úvahu přichází i mobilní hlediště. Velkou roli bude hrát slavnostní nasvícení náměstí, které doladí celkovou atmosféru. Mohla by se tam například vysílat opera jako v kině Centrál," líčí hudbu budoucnosti Chmelík.

Centrum se zaplní jen při akcích

Podle něj to bude pro Hradec znamenat velký posun, lidé na náměstí nechodí jen proto, že se tam nic neděje: "Hradec je krásné město, ale když odzvoní klekání, tak je tady prázdno a ticho, lidi jsou raději doma. My je potřebujeme naopak dostat ven, do obchůdků i na náměstí, jako když je ohňostroj nebo slavnosti Královny Elišky. Ty mají obrovskou návštěvnost."

Pohled z kostela zákres
Pohled na zahrádky zákres

Vizualizace plánů na oživení Velkého náměstí.

Velkou konkurencí však budou další obří nákupní centra, která mají v Hradci teprve vyrůst. U Futura na Moravském Předměstí už se začal stavět pětipatrový parkovací dům a co nevidět se rozšíří o další patro i samotné centrum. Má tam přibýt více než 40 nových obchodů.

Dalších 170 obchodů a restaurací má vzniknout v plánovaném obchodním centru Aupark Koruna a svoje plány v Hradci má i švédská nábytkářská firma IKEA.